massör/et/kiropraktor - vad ska man välja?

LLaika

Trådstartare
Finns säkert redan trådar om detta men jag och sökfunktionen är inte bästa vänner.

Frågan är helt enkelt: Vem gör vad? Vad bör man använda till en häst som är sned i kroppen? Hur mycket kostar en behandling?

Sv: massör/et/kiropraktor - vad ska man välja?

Jag skulle helt klart valt en kiropraktor.
De brukar vara kanonduktiga på snedhet och i tillægg kan nog de flesta æven massage.
Beroende på vart du bor så varierar priser men någon stans runt 600 kostar ett besøk før mig som bor i gøteborg.

du bör låta den veterinär som avgjort att hästen är "sned" hjälpa dig med en rehabiliterinsplan. I den rehabiliteringen kan både kirro och massör vara inblandade.

Det är ingen veterinär som har sagt att han är sned men han är otroligt sned att rida.

Tycker oxå att du ska anlita en kiropraktor. Vi har en här hemma regelbundet för att hålla koll på hästarna och hon är kanonduktig!

Hon känner igenom hela hästen och masserar. Brukar ta 1½ timme och min pålle bara njuuuter...:love:

Det är ingen veterinär som har sagt att han är sned men han är otroligt sned att rida.

Fast att hästen är "sned att rida" kan du väl inte på allvar ha som belägg till att hästen måste vara sned i kroppen! Det kan handla om allt annat än det (dessutom får du jättegärna förklara vad du menar med "sned")

Ta hästen till kliniken för en genomgång INNAN du anlitar kiropraktor/equiteapeut/osv. En seriös kiropraktor eller liknande skulle aldrig ta sig an en häst "där något inte står rätt till" om inte hästen har blivit undersökt av en veterinär innan.

Senast ändrad:

Fast att hästen är "sned att rida" kan du väl inte på allvar ha som belägg till att hästen måste vara sned i kroppen! Det kan handla om allt annat än det (dessutom får du jättegärna förklara vad du menar med "sned")

Ta hästen till kliniken för en genomgång INNAN du anlitar kiropraktor/equiteapeut/osv. En seriös kiropraktor eller liknande skulle aldrig ta sig an en häst "där något inte står rätt till" om inte hästen har blivit undersökt av en veterinär innan.

Men snælla!
Alla ær vi lite sneda i kroppen mer eller mindre både mænniskor och hæstar.
En kiropraktor kan hjælpa en att førebygga snedhet.
Jag kontrollerar både min egen rygg och min hæsts rygg en gång i året hos en koropraktor av ren rutinsak, inte skulle jag gå till en lækare eller veterinær och be om det.

Kom ihåg att snedhet hos hæst ofta hænger ihop med sned ryttare, kolla æven upp din egen kropp hos en kiropraktor.
Sjælv vart jag ganska paff nær jag førstod hur lika jag och min hæst ær i kroppen.. starka i høger sida och stela i vænster, viker oss gærna i høger sidan.

Hur länge sedan var det någon annan ryttare red hästen? Jag skulle nog i första hand bett en skicklig ryttare att sitta upp på hästen för att känna om han/hon får samma känsla. Om snedheten inte verkar lättkorrigerad får man börja nysta därifrån. Har man inga klara idéer om problemet är det veterinär som gäller i första hand.

En sadelmakare och någon som är duktig på tänder kan också adderas till listan över problemlösare.

Men snælla!
Alla ær vi lite sneda i kroppen mer eller mindre både mænniskor och hæstar.
En kiropraktor kan hjælpa en att førebygga snedhet.
Jag kontrollerar både min egen rygg och min hæsts rygg en gång i året hos en koropraktor av ren rutinsak, inte skulle jag gå till en lækare eller veterinær och be om det.

Att undersöka i förebyggande syfte är en sak, för TS handlar det inte om att förebygga eftersom TS häst redan har ett problem måste man gå till botten varför det finns där. Att kolla med en annan ryttare är bra, att kolla utrustning är också bra men att som nästa anhalt ta ut kiropraktor är inte bra utan här är istället ett besök på klinik mer på sin plats.

TS häst är sned, den kan alltså ha gått en längre tid och avlastat ett problem som ingen har sett. När hästen avlastar så är ledproblem ett vanligt fenomen som bör tas om hand och åtgärdas, och skulle det nu inte framkomma något under veterinärbesöket eller blir åtgärdat så är det ju sedan fritt fram att anlita en kiropraktor. Men en seriös kiropraktor ska inte ta sig an hästar med denna problematik med mindre än att de först är genomgångna av veterinär.

Att undersöka i förebyggande syfte är en sak, för TS handlar det inte om att förebygga eftersom TS häst redan har ett problem måste man gå till botten varför det finns där. Att kolla med en annan ryttare är bra, att kolla utrustning är också bra men att som nästa anhalt ta ut kiropraktor är inte bra utan här är istället ett besök på klinik mer på sin plats.

TS häst är sned, den kan alltså ha gått en längre tid och avlastat ett problem som ingen har sett. När hästen avlastar så är ledproblem ett vanligt fenomen som bör tas om hand och åtgärdas, och skulle det nu inte framkomma något under veterinärbesöket eller blir åtgärdat så är det ju sedan fritt fram att anlita en kiropraktor. Men en seriös kiropraktor ska inte ta sig an hästar med denna problematik med mindre än att de först är genomgångna av veterinär.

Jo men alla ær vi mer eller mindre sneda i kroppen och inte springer vi till lækare pga det.

Jo men alla ær vi mer eller mindre sneda i kroppen och inte springer vi till lækare pga det.

Men för din egen del får du ta ansvar själv, när det gäller hästen eller djur i allmänhet så ska den först undersökas av en veterinär innan alternativa åtgärder sätts in.

jag skulle välja en equi-terapeut. de känner igenom hästen och ger den akupunktur innan de knäcker till.
har fått mycket hjälp av min equi-terapeut.
de flesta equi-terapeuter ligger under en tusenlapp per behandling prismässigt.

Men för din egen del får du ta ansvar själv, när det gäller hästen eller djur i allmänhet så ska den först undersökas av en veterinär innan alternativa åtgärder sätts in.

Så då ska alla hæstægare kontakta en veterinær eftersom alla hæstar ær mer eller mindre sneda?
De flesta hæstar har ju blivit kollade av veterinær nån gång i sitt liv redan.
Eller ska man ha en veterinær infør varenda kiropraktorbesøk att se på hæsten innan?

vad menar du med sned då? oliksidig? går den på snedden? böjer sig inte?

Så då ska alla hæstægare kontakta en veterinær eftersom alla hæstar ær mer eller mindre sneda?
Eller ska man ha en veterinær infør varenda kiropraktorbesøk att se på hæsten innan?

"De flesta hästar har ju blivit kollade av veterinär nån gång i sitt liv redan"

Ursäkta? Så det räcker att hästen kollas någon gång i sitt liv? Jag hoppas du skämtar... :confused:

Kiropraktik i förebyggande syfte där hästen redan har blivit undersökt av veterinär, då behöver man självklart inte åka till veterinären innan. Men om hästen har ett problem med tex snedhet/orenhet/stelhet och den inte är undersökt av veterinär, då är det riktigt oansvarigt att börja "fiffla" med alternativ medicin! Man ser på tok för mycket hästägare som tror att kiropraktik och annat är gudarnas verk och att åka till veterinären gör man bara vid allvarliga skador.

Som redan skrivits så handlar det om häst som i TS fall har ett regelrätt problem, innan alternativ åtgärd ska kan vidtas så skall hästen faktiskt vara undersökt av veterinär enligt lagen och därefter sker detta i samrådan med veterinär.

Att undersöka sin häst i förebyggande syfte innebär att hästen inte har specifika problem eller har ett specifikt problem som man kunnat konstatera kommer från ryggen. En förebyggande åtgärd är inte samma sak som att lösa en orenhet eller som i TS fall en sned häst, det är det samma som att lösa ett fysiskt problem. Många arbetar parareellt med veterinär, så har även jag gjort vid den här typen av fysiska problem.

Om du tar hästen till veterinär och denne anser att någon sådan form av behandling bör ges (så den kiropraktor/et/massör som kliniken använder utför behandlingen i fråga) så kan du ta det på försäkringen (förutsatt att du har hästen försäkrad för vet. vård).

Om du däremot plockar valfri person från gula sidorna så får du snällt betala allt själv.

Så om jag kände att min häst behövde det så skulle jag ta det via min veterinär för att kunna utnyttja min försäkring.

Om veterinären hittar något annat så kanske det är ren vård hästen ska ha. Så alltid veterinär först.

kl

Allmänt svar:
Hästen är ridskolehäst, problemet finns med alla ryttare. Det beror på att han hade problem med tänderna när han kom, framförallt i vänstersidan vilket gjorde att han gick och bet sig fast där och efter det har han fortsatt vara sned. Eller sned är kanske fel ord, han är snarare väldigt oliksidig i ridningen. Det går att få honom lösgjord och hyfsat liksidig men det är inte det enklaste och det borde gå att underlätta för honom med hjälp av et/massör/kiropraktor. Han vill inte ställa och böja igenom till vänster. Med mig går det men när han går med mindre rutinerade ryttare går han alltid högerställd eller -böjd.
Genomgången av veterinär flera gånger utan att något fel har hittats. Sadeln blev omstoppad och fixad för senast sex veckor sen, senaste veterinärkollen var i samband med det. Tänderna fixade senast för kanske ett par månader sen, görs 2-3 ggr om året (ganska ofta pga de tidigare problemen).

En kiropraktisk behandling är aldrig en universal lösning på ett problem, när väl denna behandling är gjord kommer uppbyggande arbete. Det innebär att alla ryttare som rider denna häst måste rida på samma sätt eftersom med en behandling av den här typen kommer också ett uppbyggnads schema, det blir en form av rehabilitering och en sådan häst borde då inte återgå i verksamhet förrän det totala problemet är löst.

Hästen kommer annars att återgå till det felaktiga rörelse schemat eftersom det är vad kroppen minns, det krävs alltså ryttare som lär in rätt efter en behandling.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 879
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 925
Senast: Viva
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
920
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka