massör/et/kiropraktor - vad ska man välja?

Sv: massör/et/kiropraktor - vad ska man välja?

Okej, den delen går förhoppningsvis att ordna. Tack för infon :)

Finns säkert redan trådar om detta men jag och sökfunktionen är inte bästa vänner.

Frågan är helt enkelt: Vem gör vad? Vad bör man använda till en häst som är sned i kroppen? Hur mycket kostar en behandling?

Det som gör hästen sned i kroppen är att den dels musklar sig snett och att det finns oliksidig muskelspänning. En ET eller kiropraktor behandlar symptom men inte orsaken, vilket kräver en mer långsiktig behandling

Jag vill inte tala illa om dessa två yrkesgrupper, men tycker de behandlar för specifikt. hela kroppen hänger ihop - och hela kroppen bör behandlas

tex så kommer man aldrig helt ur muskelspänning i ryggen om man inte släpper på muskelspänning i magen

Så då ska alla hæstægare kontakta en veterinær eftersom alla hæstar ær mer eller mindre sneda?
De flesta hæstar har ju blivit kollade av veterinær nån gång i sitt liv redan.
Eller ska man ha en veterinær infør varenda kiropraktorbesøk att se på hæsten innan?

Om hästen är så pass sned att ryttaren märker det själv - så är det mer än "normalsnedhet"

Väldigt ofta så ligger det ett veterinärt problem som orsak till de symptom som kiro och ET behandlar

Onödigt att kasta pengar i sjön

Finns en vetrinär på ATG i täby som är chiropraktor....
Hon är även chef...

Kan du hitta en bra kiropraktor så är det bättre än en massör. Känner bara till en bra kiropraktor och han finns i Kungsbacka (Göteborg). Han anlitas sedan många år tillbaks till travhästar och tävlingshästar mellan Göteborg och Malmö, kan nog säga att han är den ledande hästkiropraktorn i Sverige.

Jag är sned i kroppen och "märkligt nog" är min häst också det. Inte så konstigt eftersom jag köpte henne som treåring och det nästan bara är jag som har ridit henne. (Med nästan bara menar jag att den tid som andra har ridit henne är försumbar.)

För knappt ett år sedan insåg jag att det var dags att ta itu med problemet, dvs mig. Jag går regelbundet till en kiropraktor nu. Nyckeln som jag ser det är att hitta en som inte fokuserar på knakandet utan på de övningar som jag ska göra för att bli bättre. Jag är oftast där en timme och då går cirka 58 minuter till att prata och öva, inte till att "knäcka rygg". Det stora problemet är ju att kroppen har vant sig vid fel rörelsemönster, som någon redan nämnt. Därför anser jag att det inte är någon större idé att gå lös på min häst eftersom hon ju liksom inte förstår att hon ska ändra på det. Det får jag se till att ordna. Möjligen skulle jag ta ut en kiropraktor åt henne i samma veva som jag går till en själv för att ge oss båda en skjuts i rätt riktning, men jag ser det inte som en lösning.

När jag känner att jag har halkat tillbaka till fel mönster och är för sned så får hon som jag rider för rida i stället för mig på banan eller så tömkör jag. Man får vara beredd på att det tar tid att få hästen rak igen. Där är vi inte men jag märker att det har hänt en del.

Jag vill inte tala illa om dessa två yrkesgrupper, men tycker de behandlar för specifikt. hela kroppen hänger ihop - och hela kroppen bör behandlas

tex så kommer man aldrig helt ur muskelspänning i ryggen om man inte släpper på muskelspänning i magen

Nej det tycker jag inte att du ska göra, prata illa om en yrkesgrupp. Skulle du själv uppskatta om du blev baktalad?

När det kommer till behandling så måste man se varje häst som en individ, vilket innebär att alla behandlingar är/blir individuella efter varje behov och problem.

Att behandla kiropraktiskt kan kanske jämställas lite som att nollställa kroppen, men därefter kommer sedan ryttaren/ägarens egna arbete in i bilden och här blir således ett arbetsschema väldigt individuellt och kanske måste man även be den som rider hästen att kontrollera sig själv. Att bara arbeta med den ena parten i ett samarbete, som man nog får jämställa häst och ryttare som. Är jämförbart med att den ena gifta parten går i rådgivning men inte den andra, utifrån det kan inget gott komma.

Att generellt påstå att alla ryggspänningar kommer från magen är lika riktigt som att påstå att fång kommer från proteinöverskott, för så är det ju inte.;)

Men det skrev jag ju inte, att det kom från magen.

Däremot så har man gått med ont i ryggen länge så kopplas magen in -och om du spänner tex transversus (magmuskel) får du ett automatiskt påslag på multifidus ( ryggmuskel). Du kan aldrig få multifidus att slappna av helt utan att släppa på spänningen i transversus - de samverkar
Man kan tom hos sjukgymnasten få träna Multifidus på det sättet, dvs genom att aktivera transversus
Sedan så går du till en akupunktör av den kinesiska skolan för ditt ryggskott så avslutar de med att behandla magmusklerna. En feldenkreizare är också medveten om denna reflex

Jag anser att det är för smalt för att "räcka" till som enda behandlingsform, det behövs en helhet.

Och därför så håller jag med om att ryttaren också måste behandlas ffa måste ryttaren lära sig rakrikta sig själv -för annars kan den inte rakrikta hästen

Jag vill inte baktala en hel yrkeskår, men man skall vara medveten om att alternativ egentligen är komplement till medicinen. Inte något istället för
det är vi ju överens om.
Jag har hört för många allternativare säga att en individ är okey - när den uppenbart inte är det - för att det är det som ägaren vill höra.
När det är mer korrekt att säga att "jag hittar inget fel" enligt mina test. (ET tex har ju ett testschema för att kolla rörlighet i skelettet)

Sedan skall man vara medveten om att ET tex hör till en egen skola, blev jag varse vid ställning av diagnos - enligt vet - satt det onda i vä sida då vä kors hölls högre) ET som var lärare på skolan ansåg att det onda benet var det högra då det hölls lägre och längre fram

Det är lätt att tro att en ET är likvärdigt med en hästsjukgymnast - så är det nog inte. Det är en egen skola. Jag vet relativt mycket om olika syn då jag talat en hel del med skolans grundare Helmut (vars efternamn jag inte kan stava - så jag försöker inte ens)

Senast ändrad:

Nu kanske du menar precis som jag, men det framgick inte riktigt. Det är inte så att ont i ryggen leder till påkopplad transversus, utan att långvarig smärta snarare leder till sämre funktion i transversus (och multifider..) vilket belastar de dynamiska musklerna i ryggen mer= trolgitvis ännu mer smärta.

Jag skall inte svära på att ont i ryggen leder till påkopplad transversus - däremot så leder en aktiv sådan (transversus) till aktivitet i multifidus

Sedan är det ju så att har man/hästen ont i multifidus så stelnar ju de överiga ryggmusklerna samt magens muskler hjälper ju till att "gipsa" ryggen, dvs hästen blir stel. Dvs rörelsemuskler börjar stabilisera istället för att röra

Och dynamiska muskler är ju beroende till varandra - och ofta smärta i en muskel beror på stelhet i dess antagonist

KL
Det känns som få hästbehandlare är särskilt tillräckligt kunniga i biomekanik, eller snarare beror det kanske på brist på intresse. Och generella grundkunskaper för många verkar tro att deras ganska smala nisch - är alternativ till annan vård

Jag har sett för mycket knackiga hästar som springer runt i obalasn och ii bakgrunden finns ofta en "behandlare" som säger hästen är bra

Nej hästens talar om huruvida den mår bra eller inte, En frisk häst har ett naturligt rörelsemönster

Fördelen som jag ser det med en massör är att den går igenom hästen på ett mer nogrant sätt. Lägger man till en koll med stretching så ger det en statusbild på ett mycket tidigare stadium än när det gått så långt att det behövs en kiro eller ET

har hästen en låsning så måste den givetvis få hjälp, men grundorsaken till låsningen måste tas bort, och ryttaren måste sedan vara kapabel att lära in ett nytt sätt att koordinera
Och även sin egen kropp - skall en ryttare hålla sina hästar friska så behövs rätt mycket kroppsmedvetenhet. Om man inte är underbarn förståss

Dina erfarenheter är dina, jag har träffat på hovslagare som jag absolut inte delar åsikt med och det innebär ju inte att jag har mer rätt för det utan är endast min åsikt.

Ingenstans har jag ivarje fall påstått att kiropraktik ersätter någon vård, MEN helt klart är att kiropraktik behövs som ett komplement till den vanliga vården.

Massörer behövs också, men det gäller att välja var man ska börja för väljer man fel kan det bli riktigt tokigt. En massör kan faktiskt behandla fram ett problem i en häst om den har en fysisk blockering, precis på samma sätt som en kiropraktor kan behandla fram en hälta hos en häst som inte har varit hos veterinär innan kiropraktorbesöket. Då uppenbarar sig oftast ev ledproblem som kommer i spåren av problemet/skadan hästen hade, och då kan man krasst konstatera att behandlingsgången har blivit fel.

Jag skall inte svära på att ont i ryggen leder till påkopplad transversus - däremot så leder en aktiv sådan (transversus) till aktivitet i multifidus

Sedan är det ju så att har man/hästen ont i multifidus så stelnar ju de överiga ryggmusklerna samt magens muskler hjälper ju till att "gipsa" ryggen, dvs hästen blir stel. Dvs rörelsemuskler börjar stabilisera istället för att röra

Och dynamiska muskler är ju beroende till varandra - och ofta smärta i en muskel beror på stelhet i dess antagonist

Aktivitet i multifidii och transversus är absolut ingenting dåligt (och utan aktiverade multifidii skulle ryggen inte må speciellt bra).. Tvärtom är det ju de musklerna man tränar på en människa som pga långvarig ryggsmärta tappat kontroll och funktion. Det är inte alls ovanligt att patienter med ryggsmärta inte ens kan aktivera sin transversus aktivt, dehittar den helt enkelt inte.

Det är när funktionen i de stabiliserade musklerna är otillräcklig som dynamiska muskler går på (ex erector spinae)- och gör att en människas rygg blir öm och spänd.

Men nu blandar du ju dynamiska muskler med lokala muskler hejvilt, så jag är fortfarande inte riktigt med.

Jag är inte utbildad på hästar, så jag säger ingenting om det. Men när det gäller människor är du lite ute och cyklar i ditt resonemang.

Du är inte helt ute och cyklar även om allt inte är applicerbart.

Exempelillustration.jpg

En massör fixar muskelproblem, en kiropraktor fixar muskelproblem och rättar till eventuella snedheter i skelettet också. Om hästen gått snedbelastad under längre tid kan några hals och ryggkotor ha flyttat sig ur sin rätta position.

Nej självklart är inte aktivitet dåligt - jag skulle skrivit överaktivitet
Men tog det för givet att det skulle förstås det är ju när de är överaktiva som spänningen behöver släppas på

Det är när funktionen i de stabiliserade musklerna är otillräcklig som dynamiska muskler går på (ex erector spinae)- och gör att en människas rygg blir öm och spänd.

Det här känns som en generalisering, det helt utesluter det faktum att muskler kan överansträngas, att en hastig vridrörelse kan leda till ryggskott etc.

Detta känns som ett problem med många behandlare, att de tror att sanningen är enkel, att det finns en enkel sanning, och så skall alla patienter in i den mallen. Och så missar man rätt mycket för att man låst sig vid en metod

Lokala muskler är något nytt för mig måste jag erkänna

Basically så menar du som en sjukgymnast att dålig hållning leder till muskelpoblem

Om Anja Pärson har ont i ryggen då? En hovslagare?

Självklart är min erfarenhet min - skriver vi inte alla utifrån våra erfarenheter?

Även om jag trycker på din knapp så var inte allt riktat till dig som person/behandlare - utan mina funderingar runt det du skrev.

För att vara extra tylig med vad jag TYCKER ( inget som jag uttrycker mot någon) så borde det hellre finnas ett team av alla kompetenser runt en häst. Som samarbetade. jag samarbetade själv med ET när jag var hovis tex.

Jag har ingenstans påstått att en massör ersätter andra kompetenser, eller ens är bättre.
jag diskuterar utifrån TS frågeställning i sitt första inlägg, vad hon skall välja

Du har redan föreslagit Veterinär först - jag höll med
Sedan säger jag kunnig engagerad massör ffa som inte tvångsmasserar.

Jag tror man får en bättre helhetsbild av problemet om man tar i hela hästen på ett mer konkret sätt än olika test för att kolla om de har ont.

Och det jag reagerar på är att vissa ET kotknackare menar att hästen är helt okey om de inte hittar ngt på dessa test. Kunden tar detta på lika stort allvar som en veterinärbesiktning. För de förstår inte skillnaden

Jag diskuterar inte ur perspektivet mellan olika kompetenser - utan ur hästens perspektiv. Det är mindre risk att en massör missar något än att en ET eller Kotknackare gör det. Det var min tanke

För hur många gånger ser man inte hästar som fått just A OK av behandlare - men som rör sig helt utan att vara OK

Jag är inte för antingen eller - utan att kompetenser lyssnar på varandra och inte låser sig vid vad de lärt på skolan.

Senast ändrad:

Om hästen har fått ok av behandlare, att denne inte hittar något så kanske det är så enkelt att det är något annat fel som denna INTE kan åtgärda. Så kan man ju då konstatera att det jag skrev tidigare kanske stämmer, nämligen att man valt en felaktig behandlingsgång.

Varför tror du att det är mindre risk för en massör att missa något? Det är ju inte min erfarenhet, de som alla andra kan göra missar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 879
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 925
Senast: Viva
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
920
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka