Detta är den korta och pedagogiska storyn:
-----------------------------------------------------------
Man ska vara orolig för mycket på Internet, men siter som man handlar ifrån är värre än enkla forum. Själva grejen med näthandel är att
a) näthandelsföretaget vill ha betalt av dig, och
b) du vill att näthandelsföretaget ska skicka hem grejset till dig.
Sedan finns ofta ett c) inblandat:
c) näthandelsföretaget koncentrerar sig mer på att sälja än på nätsäkerhet.
T.ex siten cdon.com hackades 2008, och dess kompletta användardatabas lades ut publikt på nätet. Där fanns bl.a kreditkortsuppgifter (inklusive cvv-nummer) kopplade till kompletta adressuppgifter kopplade till mailadress.
Även om man har insikt om endast denna mikroskopiska tårtbit av all nätbrottslighet riktad mot vanliga människor, så låter det väl naivt att höra människor säga "nåja, det rör inte mig, jag har ingenting att dölja"
Men har du nåt att förlora?
-----------------------------------------------------------
Man ska vara orolig för mycket på Internet, men siter som man handlar ifrån är värre än enkla forum. Själva grejen med näthandel är att
a) näthandelsföretaget vill ha betalt av dig, och
b) du vill att näthandelsföretaget ska skicka hem grejset till dig.
Sedan finns ofta ett c) inblandat:
c) näthandelsföretaget koncentrerar sig mer på att sälja än på nätsäkerhet.
T.ex siten cdon.com hackades 2008, och dess kompletta användardatabas lades ut publikt på nätet. Där fanns bl.a kreditkortsuppgifter (inklusive cvv-nummer) kopplade till kompletta adressuppgifter kopplade till mailadress.
Även om man har insikt om endast denna mikroskopiska tårtbit av all nätbrottslighet riktad mot vanliga människor, så låter det väl naivt att höra människor säga "nåja, det rör inte mig, jag har ingenting att dölja"
Men har du nåt att förlora?