Massor av konton hackade och lösenorden finns ute

Sen har vi ju alla roliga tidsfördriv på fejjan tex. som Nametest och liknande, om nu nån tror att någon suttit och skapat dom för sitt höga nöjes skull så är det fel, dom fiskar men efter vad vet vi inte än.
Den gamla hederliga devisen "spionen lägger pussel, behåll din bit" från andra världskriget är aktuellare än någonsin och det är mycket enklare att kartlägga hela befolkningar och samla information för nåt obskyrt än vad det någonsin varit tidigare.

Om det står en sida tex Lastfm.se så är det kontot på Lastfm.se som är hackat dvs
användarnamnet = emailadress
lösenord = xxxxxxxx

Så det är inte själva mailen i sej (om det inte står din mail"operatör")

Nej ... det är den sidan som varit hackad ngn gång. Det framgår tydligt.

Som sagt : SVT dold är inte direkt ngn wow källa ang "nyheter" eller hur de framför "nyheter" .

Blir nästan matt ang hur "nyheter" sprids/tolkas/tar fart ...

Åh tyst :nailbiting:
Jag försöker undvika särskilt känslig info men det är ju svårt när i princip allt sköts online nuförtiden.

Jo, jag känner likadant. Men det går ju att låta bli att ha lösenord, personuppgifter, kortuppgifter mm sparade i en mapp på datorn/mejlen eller liknande dumheter :D

Sedan tror jag egentligen att jag är mer rädd för att privata saker som mejlkonversationer, bilder och filmer skulle hackas/läckas/offentliggöras. Inte för att det skulle vara något av värde för någon annan, det känns bara så integritetskränkande för mig. Rationell, not. :cool:

Ang att skriva ner lösenord så förstår jag att det kan vara helt ok - det är mycket osannolikt att samma person som bryter sig in i ditt hem också är en webbtjuv. Såtillvida du inte är typ forskare på CERN eller sitter på mycket känsli/värdefull data och därför kan vara värdefull nog att bli individuellt utsatt, så handlar ju majoriteten av brott på nätet att kamma stora mängder data och hitta någon värdefull information däri, snarare än att komma åt Birgitta, 58, Falköping, specifikt.

Har alla mina lösenord i en liten anteckningsbok , har just varit inne och ändrat på en del ställen där jag haft samma lösenord. Ska ändra fler i morgon.

Min mail var kopplad till last.fm och dök därför upp på SVTs sida.. Men om jag tolkar det hela rätt...

Det borde inte vara något att bry sig om så länge jag inte har samma lösenord på last.fm som på mailen?

Min mail var kopplad till last.fm och dök därför upp på SVTs sida.. Men om jag tolkar det hela rätt...

Det borde inte vara något att bry sig om så länge jag inte har samma lösenord på last.fm som på mailen?
Om du öht inte har en login på last.fm så som sagt det står tydligt att det inte avser ditt konto i sig utan att sidan last.fm någongång blivit hackad .
Att din mail adress på ngt sätt under ngn surfning du gjort blivit kopplad innebär ju inte att det handlar om att du varesig är hackad eller att ditt lösen blivit exponerat .

Knapplån :
Nyfiken ang hur detta sprids .
Om det nu inte varit SVT som det litas blint på : hade alla börjat klicka länkar och matat in sina mailadresser ???

Om du öht inte har en login på last.fm så som sagt det står tydligt att det inte avser ditt konto i sig utan att sidan last.fm någongång blivit hackad .
Att din mail adress på ngt sätt under ngn surfning du gjort blivit kopplad innebär ju inte att det handlar om att du varesig är hackad eller att ditt lösen blivit exponerat .

Knapplån :
Nyfiken ang hur detta sprids .
Om det nu inte varit SVT som det litas blint på : hade alla börjat klicka länkar och matat in sina mailadresser ???

Jag har haft, men jag har avslutat mitt konto där. Minns att last.fm blev hackat för länge sedan och då bytte jag lösenord där till ett som jag inte hade någon annanstans. Lösenordet för mailen har jag inte på något annat ställe (vad jag kan minnas) eftersom jag vill minimera att det lösenordet hamnar i fel händer.

Dropbox verkar många fått som läcka, vad jag hört under kvällen.
Mitt dropboxkonto använde jag senast förra året. Det har efter det inaktiverats, av Dropbox, eftersom jag inte loggat in på länge. Får nog leta upp förra årets almanacka för att komma ihåg vad jag hade för lösen där och för att se om andra konton har samma inlogg.

Ja, jag har olika inloggningar för olika konton. Ja, jag skriver upp dem här hemma. Ja, jag byter de aktiva då och då.

Jag använder mig av en lösenordshanterare. Det finns exempelvis LastPass, KeePassX, Dashlane, ...
Jag använder lastPass och är supernöjd med det. Men jag är så old fashioned och luttrad efter 23 år på internet så jag har även en handskriven lösenordsbok.

Mina mailadresskopplingar var enligt svts sida inte hackade.

Jag hade också 2 "konton" som va hackade...
Lastfm.se (radiostations sida)
Anstalten.nu ???? Mej veterligen har jag aldrig använt den communityn... Men fattar inte heller varför min emailadress va reggad på den..

Bytte lösen på Lastfm men hittar inget ang anstalten som å andra sidan inte verkar vart aktiv sen 2008 (?)

Min anstalten var också hackad, fast jag hade en användare där :p men kändes inte som att det gjorde så mkt att anstalten va hackad...

Nej ... det är den sidan som varit hackad ngn gång. Det framgår tydligt.

Som sagt : SVT dold är inte direkt ngn wow källa ang "nyheter" eller hur de framför "nyheter" .

Blir nästan matt ang hur "nyheter" sprids/tolkas/tar fart ...
Fast jag begriper inte riktigt vad du attackerar?

Är det itne bra att det finns en plats där en vanlig svensson lätt kan kolla om mail och andra konton är hackade?

Många begriper inte hur lätt det är att bli hackad och väldigt många har extremt lätta lösenord som aldrig byts.

Skulle alltså SVT låtit bli att sända programmet för att datakunniga veetat detta länge?? I så fall är vi inte alls överens.

Fast jag begriper inte riktigt vad du attackerar?

Är det itne bra att det finns en plats där en vanlig svensson lätt kan kolla om mail och andra konton är hackade?

Många begriper inte hur lätt det är att bli hackad och väldigt många har extremt lätta lösenord som aldrig byts.

Skulle alltså SVT låtit bli att sända programmet för att datakunniga veetat detta länge?? I så fall är vi inte alls överens.
Jag tycker det är bra. Jag vill helst inte att min mailadress ska finnas i "olämpliga sammanhang". Som när jag bytte telefonnummer sist. Fick märkliga telefonsamtal mitt i nätterna och mitt nummer låg ute på kontaktsidor för nakenumgänge där det tydligen även fanns bilder. Jag bytte nummer igen, men nog kändes det olustigt att vänner och bekanta kunde googlat mitt nummer och hittat "mig" på sidor jag inte riktigt kunde stå för.

Min hotmail fanns med enligt den där sidan. Använder den ibland och testade logga in och fick då meddelandet att kontot "används av någon" huh? Försökte verifiera att de verkligen var jag som ägde den men det ville Microsoft minsann inte tro på. What to do now? Har ju fyllt i alla uppgifter man kan fylla i i den där jävla verifiering :rage:

Min hotmail fanns med enligt den där sidan. Använder den ibland och testade logga in och fick då meddelandet att kontot "används av någon" huh? Försökte verifiera att de verkligen var jag som ägde den men det ville Microsoft minsann inte tro på. What to do now? Har ju fyllt i alla uppgifter man kan fylla i i den där jävla verifiering :rage:

Steg 1 när man lurat till sig användaruppgifterna är givetvis att hindra den riktiga ägaren att återta kontrollen. Inte särskilt konstigt.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat