Massor av konton hackade och lösenorden finns ute

Det är inte du som gjort något dumt, det är sidorna som har blivit hackade. Så länge du faktiskt har olika lösenord är det bara att byta på de som har blivit hackade, och låta det vara sedan.

Okej! :up: Tänkte att det var jag som på något vänster ändå klantat mig...
Är det inte värre än att bara byta så är det ju lätt fixat.

Mina 2 var OK. Fick meddelande från Yahoo för ett par veckor sedan där de bad mig byta lösenord för att jag kunde vara hackad , så det gjorde jag direkt.

Hur tusan håller man ordning på alla nya lösenord och koder? Jag har nog inte lika många som många andra men tycker ändå det är mycket: Privat mail. Jobbdator. Id-kort jobb. Larmkod jobb. Kod till jobbtelefonsvarare × 3. Kod till mitt visa. Kod till sambons visa. Bank-id. Spotify. Storytel. Travsport. Sen hålla på att byta ofta och inte ha samma . Och inte skriva ner dem. Inte lätt.

Jag frågar mig alltid "vad vill sajten mig och varför ska jag uppge min mejladress"? Det är inte ens säkert att länken kommer från det ställe den uppges komma från då redirectning är busenkelt samt att dölja det. Sitter man med en "rainbow-chart" som är ofullständig kan ett kluster mejladresser kopplas ihop med rätt lösenord med hjälp av lämplig programvara.

Emellertid kan den som går in på dina konton även ändra lösenord och mailadressen som är kopplad till det kontot. In och kolla gör kanske inget, men bli av med hela kontot är kanske inte så kul? (speciellt inte om det är ett forum och folk går in och skriver saker i ditt namn).
Jag har även min profilbild på min hackade mail.

Hur tusan håller man ordning på alla nya lösenord och koder? Jag har nog inte lika många som många andra men tycker ändå det är mycket: Privat mail. Jobbdator. Id-kort jobb. Larmkod jobb. Kod till jobbtelefonsvarare × 3. Kod till mitt visa. Kod till sambons visa. Bank-id. Spotify. Storytel. Travsport. Sen hålla på att byta ofta och inte ha samma . Och inte skriva ner dem. Inte lätt.

Jag använder mig av en lösenordshanterare. Det finns exempelvis LastPass, KeePassX, Dashlane, ...

Min ena melj blev hackad för flera månader sedan, bytte lösenord efter mycket om och men (kunde knappt svara på frågorna själv för att garantera att det var mitt konto...) men inte ens det kontot dök upp där. :p

Alltså jag testade och ska vara hackad på sidor jag helt säkert vet att jag aldrig haft ett konto på (på en gammal emailadress som slutade funka någon gång i början på 2000-talet då dåvarande hosten la ner) och alla hackningar ska ha skett just 2013. Last-fm, myspace har jag aldrig använt. Tumblr har jag däremot men det skaffade jag förra året, 2015 men hackningen har skett 2013? Just den iof på en aktuell mailadress men som sagt de har hackat två år innan jag registrerat min mail där.

Testade på båda ställerna som finns här i tråden. Så jag tar allt med en nypa salt.

Jag använder mig av en lösenordshanterare. Det finns exempelvis LastPass, KeePassX, Dashlane, ...
Då måste man vara 100% säker på att inte lösenordshanterarna samlar ihop lösenorden och skickar dom vidare i en liten krypterad fil till nån obskyr server och hur vet man det? Just det, det vet man inte.

Jag fattar inte riktigt, är det min mail dom har kommit åt eller är det konton på sidor där jag använt min mail? :confused::angel:

Jag fattar inte riktigt, är det min mail dom har kommit åt eller är det konton på sidor där jag använt min mail? :confused::angel:

Om det står en sida tex Lastfm.se så är det kontot på Lastfm.se som är hackat dvs
användarnamnet = emailadress
lösenord = xxxxxxxx

Så det är inte själva mailen i sej (om det inte står din mail"operatör")

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka