Sv: Mässan GBG
Även vi tyckte att det har blivit litet väl enkelriktat utbud på det stora hela, många utställare som säljer ungefär - eller exakt - samma saker. Gissar att utställarna känner sig tvingade att satsa på volym och säkra kort, för det är nog ändå ett kännbart ekonomiskt åtagande att ställa ut.
Några westernrelaterade utställare gladde oss trots allt, och en o annan utställare med intressanta specialprodukter. Exempelvis det svenskuppfunna och -tillverkade snabbskärverktyget för grimmor, grimskaft och annat (ursprungligen för akutsjukvård).
En annan, lika väntad som ovetenskapligt uppskattad, notering gäller könsfördelningen. Mitt intryck var att uppåt 95 av 100 närvarande var flickor/kvinnor, 2 var medsläpade fäder eller pojkvänner/makar, 2 var manliga utställare och 1 (högt räknat) av hundra var hästintresserad man.
Paddockprogrammet tycker jag är en rolig och intressant bit, åtminstone stundtals. Alla kan ju inte vara intresserade av allt. Men för att behålla publikens, åtminstone mitt, intresse och fokus längre än några minuter krävs presentatörer med utstrålning och genomarbetade manus. Några hade mer av det, andra mindre.