S

Sweet-Pie

Jag köpte en 2 åring för ett tag sedan. Då jag tyckte hon var väl smal så maskade vi henne. Uppfödaren sa att det var gjort innan flytten, men så var det nog inte.

Det visade sig komma ut ganska många och långa maskar. Nu har jag hört att man ska avmaska igen efter ca en månad om de hade så mkt mask....stämmer detta.

Sen undrar jag oxå vad händer med hagen? Hur åtgärdar jag den innan nästa vinter?

Jag har aldrig haft en häst med mask förut, inte som jag sett i avföringen i alla fall så nu vet jag inte vad som behövs.....träckprov för att vara på den säkra sidan?

Sv: Mask???

Jag antar att du avmaskat med Banminth eller Fyrantel kanske? Har hästen mycket mask så ska man hålla intervallen med avmaskaningsmedlet noga.

Om jag hade varit dig så hade jag gjort ett träckprov för att se hur det ser ut nu.

Ung häsar får lättare mask än vuxna hästar. Antagligen för att de inte är riktigt avmaskade från början. Läser man på de olika mask medelen eller frågar vet så ska man maska unghästar mer regelbundet.

Så följanvisningarna på mask medlet så att du får väck masken. Kolla också så att mask medelt täcker de flesta maskarna. Så att du inte maskar mot mask som hon inte har.

Det kan vara vettigt att ta täck prov så att du har koll nu på maskarna under den här perioden.

Många långa maskar = spolmask. Vad använde du för medel och vad använde säljaren för medel? Det FINNS stammar som uppvisar resistens mot ivermectiner. Axilur däremot är verksamt (dock inte mot blodmasken).

Har man såna problem så TA TRÄCKPROV! Kolla om hästen har något kvar nu, i så fall kan du behöva ta till andra åtgärder. Gör snarast! Kolla på www.vidilab.se så hittar du hur man gör.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 435
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Anläggning Tjipp! I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 634
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar