Springmask! Otroligt vanligt. Pyttesmå maskar, mindre än risgryn, så de är inte helt lätta att se. Köp medel på apoteket - inga konstigheter alls och inget riskabelt. Man ger det till småbarn stup i kvarten, de drar med sig springmask hem från förskolan och skolan, äggen sprids till och med via dammet så de är nästan omöjliga att undvika.

Vanqin är jättebra, receptfritt på apoteket.

:nailbiting: känner just att det här med att inte skaffa barn känns än mer rätt än tidigare. Jag har så vitt jag vet aldrig haft mask och har aldrig hört talas om att människor har det förutom på buke. Men det är alltså vanligt att ungar får det?!

:nailbiting: känner just att det här med att inte skaffa barn känns än mer rätt än tidigare. Jag har så vitt jag vet aldrig haft mask och har aldrig hört talas om att människor har det förutom på buke. Men det är alltså vanligt att ungar får det?!
Jodå, dessvärre. :banghead::banghead::banghead: Städa hela huset är en väldigt bra grej också.

Samma här! Aldrig hört talas om att människor i industriland har mask. Usch vad äckligt. :wtf:

Jag har haft mask, en gång för många år sedan. Inga barn inblandade, så hur jag fick det har jag ingen aning om.

Jag har haft springmask när jag var 16 år. Umgicks inte med barn, så jag har inte en susning om varför jag fick det men kommer ihåg att det var en chock att upptäcka odjuren och sedan stå ut med detta innan medicinen verkat och hela familjen behandlades.

Jag hade mask ofta som barn. Jag kommer ihåg de roliga röda pillerna. La man dom i lite vatten så blev de rosa :D

Dåligt tvättad sallad lär väl vara en källa till nya ''kompisar''

När jag hade mask för många år sen när jag jobbade som nanny så köpte jag bruna piller på apoteket, de smakade ganska sött har jag för mig och sen blev skiten tegelröd och masken försvann.
Minns oxå att de var mest nattaktiva och levde rövare i röven om jag käkat socker på dagen. Alla blir tydligen hispan av för mycket socker:angel:

Buke är verkligen en märkligt härlig plats, här får man hjälp med allt från namn till fölungar, tips på kattsand, förslag på nya frisyrer, relationstips, matrecept och hjälp vid rövliga problem:D

Varför?? Hur kan du tycka att det inte är äckligt att ha massa mask som kryper runt i rumpan? :eek:

Jag tänker mest att det verkar besvärligt. Dessutom brukar man bara märka av typ en rackare om man inte detaljstuderar efter avmaskning.

Kräks tycker jag är äckligt :p

Jag kan komma med några tips! Från den eminenta skriften Människans inälvsparasiter utgiven 1919
Författaren rekommenderar bland annat ättikalavemang, ricinolja (lavemang) och vitlöksdekot.

Tydligen kan maskarna spridas med husflugor (enligt en bok från 1919).
IMG_0746_zps48885d2c.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: fijja
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama