Helga

Trådstartare
Det känns som att något kryper i rumpan på kvällarna när jag ska sova, kliar som satan. men inte annars. Kan det vara mask? Hur vet man att det är mask?

Såg att man inte skulle köpa avmaskningsmedel om man inte sett maskar och det har jag ju inte..

Det känns som att något kryper i rumpan på kvällarna när jag ska sova, kliar som satan. men inte annars. Kan det vara mask? Hur vet man att det är mask?

Såg att man inte skulle köpa avmaskningsmedel om man inte sett maskar och det har jag ju inte..

Man tar en handspegel och kollar :cool:

Jag hörde om en förälder som fick höra av vården att man ska lysa med en liten lampa mot rumpan på kvällenså behagar de jävlarna att visa sig :p med en spegel då i ditt fall.

Springmask! Otroligt vanligt. Pyttesmå maskar, mindre än risgryn, så de är inte helt lätta att se. Köp medel på apoteket - inga konstigheter alls och inget riskabelt. Man ger det till småbarn stup i kvarten, de drar med sig springmask hem från förskolan och skolan, äggen sprids till och med via dammet så de är nästan omöjliga att undvika.

Vanqin är jättebra, receptfritt på apoteket.

Jag hade nog inte letat så mycket bevis, hade springmask som barn och det låter exakt som att det är vad du har.

Extra noga med handhygien vid toalettbesök (det är du säkert redan!), byt ut sängkläder och investera i Vanquin på apoteket. :)

Åååh, perfekt frågeställning för att få buke i sitt absoluta esse!
Gör som Lena och Monimaker skriver - och ÅTERKOM MED RAPPORT.

Jag och min son drogs med det där i flera år. Bara han och jag de övriga klarade sig. Det kom i omgångar. Jag köpte avmaskningsmedel och vi tog det. Ibland hela familjen eftersom jag läst att andra kunde smitta utan att ha symtom. Så läste jag in någon hemmetjournal att man skulle äta rå rödbeta en halv om dagen (minns inte hur många dagar), så blev vi kvitt skiten

Kan du inte bara vara torr då? Eller kanske tvärtom lite blöt så det blir en grogrund för bakterier som i sin tur kliar?

Jag hade bett någon titta eller kollat själv med spegel. Men det är inte så många vuxna som får mask trodde jag. Det är väl mest barn?

Kan du inte bara vara torr då? Eller kanske tvärtom lite blöt så det blir en grogrund för bakterier som i sin tur kliar?

Jag hade bett någon titta eller kollat själv med spegel. Men det är inte så många vuxna som får mask trodde jag. Det är väl mest barn?
Om barnet i familjen får det, brukar alla få det. De, dvs äggen, sprider sig som sagt väldigt lätt, genom damm, från fingrar som tar i saker osv osv. Som tur är är maskarna små, inga långa bandmaskar direkt..... Fast dom KLIAR!!

Nagelbitare (:nailbiting:) ligger mer i riskzonen att få mask i rumpan, än de som inte är det.

Mina barn är inte nagelbitare och har aldrig haft mask.

Tycker inte det verkar farligt att prova maskmedel.

Annars kan man ta lite vanlig, genomskinlig tejp och sätta fast i rumpan över natt. Så på morgonen tittar man om något fastnat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: fijja
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama