Mask hos hästarna.

G

Grimhild

Nu är det så att dom tydligen har fått mask hos hästarna i andra hagen på gården, maskmedel har inhandlats och hästarna har blivit behandlade. Hittade en förpackning i stallet igår annars skulle jag antagligen inte veta om det.

Är det inte en bra idé att säga till övriga i stallet om en sån sak, eller vad tycker ni andra? Visst, det är inget som sprider sig som pesten, och det är inte svårbehandlat, och det är trots allt olika hagar, men ändå, berättar man inte om sånt som kan beröra samtliga hästars hälsa? Känns som om jag aldrig får veta något om vad som händer i stallet, och då är jag ändå där, minst en gång om dagen... :crazy: (lite bitter så här, när man sitter ensam en fredagkväll)

Sv: Mask hos hästarna.

Låter lite fånigt att man utgår från att bara en hage har mask, har dom tagit träckprov ?
Har det aldrig hänt att någon häst från andra hagen stått i fel box en sväng? Ni kanske får jobba lite med kommunikationen.

Det är lösdrift, än så länge har vi bara en färdigställd box som nog alla använder lite då och då :o. Nej, inga prover är tagna.

Nej. Det är nog inget vidare med kommunikationen. Saken är den att i andra hagen umgås alla väldigt nära även utanför stallet, inklusive gårsägaren och dennes familj.

I min hage är vi tre hästägare har inte samma nära relationer till övriga, och jag känner att man blir lite utelämnad ibland... när det gäller såna här saker tycker jag nog att man har rätt att bli informerad :crazy: :o.

Men kan de inte bara ha avmaskat vanligt då? Det gör man ju även fast man inte vet om de har mask...
Jag menar en förpackning behöver ju inte betyda att hästarna har massa mask.

Jo. Men jag har pratat med en av hästägarna i min hage, och hon i sin tur hade hört från en som inte ens har sin häst på gällande gård, att dom hittat mask i rumpan på en av hästarna.

Ni kanske ska börja ha möten 1 ggr/veckan...du vet...prata med varandra om vad som ska gälla och gäller.

För att effektivt hålla ner mask (ALLA hästar har mask) så måste man ju jobba ihop i hela stallet. Alla avmaskas samtidigt, med samma medel, och så är det ju en fördel om man vet vad man avmaskar MOT.

Vad var det för mask de hittat i rumpan på hästen??? Vilket medel hade de använt?

Kanske det kan vara läge att snacka ihop er hur ni ska lägga upp era avmaskningsrutiner. Se till att ha ordentligt med fakta med till mötet, det finns artiklar att skriva ut, just nu hinner jag inte leta reda på länkarna, men om du söker så hittar du i tidigare trådar.

Och till Mynta2. Tack för era råd, får väl åtminstone föreslå att vi kan PRATA med varandra om sånt som berör hästarnas väl.

Har faktiskt inte en aning vad det är för mask dom hittat, fortfarande inte pratat om saken med någon av dem. Och vad medlet heter, kommer jag inte iihåg nu, :o.

Ska som sagt ta upp händelsen på ett försiktigt sätt med dom andra någon dag, och kanske är det också bäst att avmaska hästarna i "min" hage också? Har haft lite extra koll på dom och deras bajs idag, men inte märkt något ovanligt.

Kan ju inte så mycket om dey här :crazy:, får väl läsa på lite...

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 976
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V