Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!
Du får gärna utveckla det där med överböjlig nacke, har jag aldrig hört förut!
Nu har jag läst alla fem sidor är ny här, tycker inte martingal ska vara obligatoriskt på tävling. Fick min häst för tre år sen och då hade hon blivit psykiskt misshandlad och väldigt illa riden, min häst har en överböjlig nacke och har gett mig näsblod en gång genom att hon kastade bak huvudet, min häst varken skenar eller bockar eller stegrar sig eller uppför sig på annat störande vis varken på tävling eller när jag rider ut eller hoppar, nu är hon en välriden häst och går i en bra form men kan ändå behöva använda martingal för att slippa få hennes huvud i mitt huvud. Hon störs inte av martingalen och den är rätt anpassad och jag änvänder den absolut inte för att stanna min häst, använder den bara för att jag inte vill bli nockad. En rätt anpassad utrustning är en bra utrustning sen är det många som använder martingal utan att behöva det. När jag fick Bambi så hade hon blivit söndersliten i munnen så hon kunde inte ha tvådelat eller tredelat bett eller något annat bett så red henne på hackamore i 9 månader sen provade jag med ett rakt bett vilket hon accepterar och är harmonisk på, alla hästar är olika och reagerar olika på olika utrustning. Men all utrustning som används fel är en säkerhetsrisk. Så martingal bör ej vara obligatoriskt för det passar inte alla, men är bra för de ryttare som vet hur man använder en korrekt anpassad martingal och varför.
/Emma och Bambini
Du får gärna utveckla det där med överböjlig nacke, har jag aldrig hört förut!