Martingal och hoppgjord med platta..?

månFare

Trådstartare
Ja det verkar vara en krånglig kombination. Jag letar efter en martingal med snabbfäste till dotterns ponny. Men det verkar svårt att hitta nån med snabbfäste. Och det vill jag ha för jag litar inte på att den där läderflärpen på hoppgjorden håller emot när turboponnyn slår upp med huvudet.
Finns det inga såna martingaler (i cob dessutom)? Hur gör ni alla som har hoppgjord med platta? Fäster ni martingalen i flärpen? Eller har ni nån annan klurig lösning? Man kanske måste köpa sig en brösta men det vill jag helst inte för sadeln sitter där den ska ändå.. Kan ni hjälpa oss?

Sv: Martingal och hoppgjord med platta..?

Hmm, jag har en hoppgjord från Börjes som det är en ring i, en martingal från hööks med snabbknäppe. Det håller för min hästs ryck som hon får lite nu och då.
Nackdelen med martingalen är att den inte "sitter ihop", vet inte hur jag ska förklara riktigt men fästet där martingaldelen löper igenom halsringen sitter inget bra. Dvs, ringarna sitter i en sträckt tygel men direkt nedanför ringarna sitter halsringen, och sen hänger resten långt ner mellan hästens knän.

Jisses, vilken bra förklaring. Det här blev ju bara svammel.

Men jag tror jag förstår vad du menar. Du slipper nog problemet om du köper en sån där gummiring och trär fast på martingalen. Den ska sitta ovanför halsringen och liksom hindra "den långa remmen mellan frambenen" från att halka ner o bli för lång.

Men det ska alltså finnas martingal med snabbfäste på Hööks.. :confused: Det har jag råmissat. Ska genast göra en koll om det finns såna just nu. Tack.

Jag har full med extra hål på. Fäster den i snabbfästet (ringen) på min hopplatta.

Min ena hoppgjord har en kabinhake eller vad man ska kalla den istället för "läderflärpen" den fungerar jättebra.
Min är en Prestige.
Verkligen att rekommendera, o så kan man ha "vanligt" knäppe på martingalen:)

jag har både hoppgjord med "krok" och flärp, både fungerar jättebra, har aldrig haft problem med att flärpen går upp. är man orolig för det så kan man alltid trä den genom ringen (som ofta sitter framför flärpen), så skulle flärpen gå upp så dras inte martingalen loss direkt.
annars finns det rätt många martingalar med snabbknäppe, hittar du ingen kan du ju köpa en lös hake o sätta på så har du ett snabbknäppe :)

o för att svara på det med brösta (förbygel) så om du köper det endast för martingalens skulle så brukar ändå martingalarna på förbyglarna vara för korta.

Jag har en förbygel med snabbknäppe från Globus/Chetak. När jag har hoppgjorden med magplatta så använder jag ringen, har jag en vanlig sadelgjord så sätter jag fast den på den lilla flärp som sitter under.

Min häst drar normalt cob/full men har ponny på sin förbygel!! Kan ju tillägga att martingaldelen är så lång så den sitter på innersta hålet och förbygel delen sitter någonstans i mitten av hålen.

Förbygeln jag har är snygg (om man absolut som mig ska ha samma bruna nyans på alla saker...) den är hållbar och relativt billig (runt 300 kr) :)

Dessutom har dom en förbygel med snabbknäppe på H**ks på rea just nu; 144 kr..!!

Jag har en sadelgjord som har ett metallknäppe där man kan fästa förbygel/martingal(Prestige) Super super verkligen, och hållbarheten är outstanding. Mycket bättre att satsa på en kvalitetsgjord med bra fäste än dessa billiga med läderflärpar som enbart sitter fast med en liten plupp (som för övrigt brukar lossna efter viss tid!)

Med rätt knäppe (ex de från Prestige) så kan du använda vanliga förbyglar/martingals och fästa direkt i lädret=mindre risk att läder går sönder än spännen!

Senast ändrad:

På min martingal satt inget snabbfäste, men jag vill också ha det, för jag orkar inte stå och böka med läderflärpen varenda gång. Nu gick det att knäppa isär öglan på martingalen (fattar ni? :comfused: ) så jag satte helt enkelt dit en egen karbinhake. Nu vet ju inte jag om din ser ut så. Annars finns det gjordar med den fantastiska lösningen att det sitter en karbinhake på jorden som du knäpper fast läderöglan på martingalen med, om det skulle vara lättare att hitta en sådan i cob.

Dvs, ringarna sitter i en sträckt tygel men direkt nedanför ringarna sitter halsringen, och sen hänger resten långt ner mellan hästens knän.

Låter fullkomligt livsfarligt! :eek:
En ytlig bekant vaknade upp på sjukhus efter att hästen fastnat med frambenen i martingalen mitt i ett språng. :crazy:

Min magplatta är runt 8 år gammal och av en billigare sort. Men flärpen sitter ännu kvar och pluppen med. Den har aldrig nånsint lossnat under dessa år och använts dagligen. Så jag fattar inte varför man ska ha snabbknäppe? jag tar istället bort dem om det finns kvar.

En enkel lösning om ni har en martingal som ni gillar och vill ha snabbknäppe på är att gå till den lokale skomakarenalt. sadelmakare om ni råkar ha en i närheten.
Dom kan enkelt sprätta loss spännet, sätta dit en hake och sy fast spännet igen.

Är martingalen inte rundsydd kan man bara sätta fast ett eget knäppe. Är den rundsydd, gå till sadelmakaren så brukar de kunna fixa det. Dock har jag haft en magplatta från börjes på en häst som slog mycket med huvudet och fäste den i "flärpen" och allt är ännu helt (användes väl i 3 års tid i alla fall väldigt regelbundet)

Jag har alltid min fäst med "flärpen" och den har alltid hållt bra. Däremot har jag vid tre olika tillfällen på tävling sett martingalar som har gått av i just snabbspännet. Och vid det ena tillfället flög den lösa remmen med spännet upp och snärtade hästen i huvudet så det gick hål och började blöda. :crazy:

Jag vet inte om det har varit spänne av dålig kvalité eller om det kan vara så oturligt att spännet smäller mitt av om hästen råkar träffa det med hoven när den smäller i plattan om man har en häst med bra frambensteknink.....

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 089
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar