Marsvinsfråga

Nera

Trådstartare
Jag har två små pigga livliga damer på kanppt ett år här hemma. I början var de väldigt intresserade av att äta sin avföring. Har hört att detta är helt normalt och att de ska (?) göra så. Nu har de slutat med det helt, eller jag ser de åtminstonde inte göra det mer. Så hur är det? Ska de äta avföringen eller är det något vissa individer gör? Kan det finnas någon anledning till att de har slutat, att de har blivit "vuxna" nu eller liknande?

Sv: Marsvinsfråga

Dom äter vissa bajsar bara och inte vad som helst för att tillgodose behov av ämnen som kroppen behöver. En gång genom matapparaten är för lite utan två gånger om så kan marsvinets kropp fånga upp det som den behöver.
Dom äter inte allt när vi ser och dom tar gära pluttarna direkt som dom kommer ut och därför ser vi inte dessa pluttar som trots allt har liten annorlunda form.
Så länge som du ger dina marsvin det dom behöver och dom är pigga och krya är det ingen fara med dom :)
Sedan kan viss pluttätning när dom är små också vara för dom tycker det är så gott och att den biten minskar. Jag ser inte alltid mina när dom äter av skiten och är inte så intresserad att jag kollar dom 24/7. Jag lovar att uppstår bristsjukom kommer du bli vare om den och då är det dax att ta marsvinet till veteinären för att kolla upp var felet ligger och ev. vad som behövs fyllas på.

Okej. För när de var mindre såg jag ofta att de åt av avföringen men nu ser jag aldrig att de gör det. Var just det jag funderade på med om de kan tillgodo se sig allting "på ett varv" så att säga. Det finns ingenting speciellt man kan ge dem som extra tillskott nu när det verkar som att de inte äter pluttarna längre?

Om du inte ser en massa ljusare mer njurformade (har jag för mig) bajsar i buren så äter dom detta även om du inte ser det.
Mår dom bra så får dom i sig det dom behöver så var inte orolig.
Vuxna marsvin tar dom direkt från häcken mer eller mindre och det går snabbt och det ser mer ut som om dom pustade sig. Lite mer diskreta än ungarna med andra ord :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 309
Senast: Hermelin
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar