J

JOllY Bowl

;)Hej Mitt marsvin Amadeus Är världens mysigaste och han är 1½ år och jag tänkte undra i fall man kan köpa ett till utan att Amadeus biter ihjäl honom då
Hade tänkt att det ny marsvinet skulle heta Pegazus!:p

Sv: Marsvin

Om dom har vart med varandra sen födslen brukar det gå bra elelr om dom är kastrerade fast det är ju riskfyllt. Men det är inte jätte stor chans att han accepterar honom om han har bott ensam inan.
Däremot kan du ju köpa en till fast ha en egen bur till den och se om dom funkar.
Fast det är lag på att marsvin måste va 2!

/ G

Har det varit lag på det länge?
Undrar av ren nyfikenhet :) Bra lag iallafall.

Till ts:

Förutom det Guinea skrev.

Om du har bestämt sig för att köpa ett till så kan du kanske börja med att ha de i olika burar nära varandra så de kan lära känna varandra på avstånd. När de träffas "nos-mot-nos" för första gången är det nog bra om det är på ett ställe där ditt gamla marsvin inte har sitt revir. Och vänj dem försiktigt vid varandra. Vem vet, kanske blir de bästa kompisar med en gång? Lycka till :) och hoppas de kommer bra överens om du bestämmer dig för att köpa ett marsvin till (som du borde om det nu är lag på det).

Det står i djurskyddsföreskrifterna som gäller sällskapsdjur: L80 (finns på jordbruksverkets hemsida). 2005 var den reviderad senast om jag inte misstar mig helt, så minst 3 år!

Såhär står det exakt:
"8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Jag har än så länge inte hört marsvin ta död på annat marsvin men däremot marsvin så nedmobbade att dom knappt kan röra sig och inte få tillgång till mat samt blir rätt sårig. Bölder efter sår är mindre mumsiga att rensa :crazy:

Min erfarenhet är att du kan köpa en hanne helst max 6 veckor gammal men helst 4-5 veckor. Så små hannar har ingen utvecklad dominans alls och den stora kommer sätta han på plats med en gång. Ju snabbare han ger med sig desto snabbare kommer det bli lungt i buren.
Marvinshannar behöver inte vara uppfödda tillsammans för att vara sams. Tvärtom är risken större om man tar två små i samma ålder om man inte redan har en äldre herre som kan hålla ordning på dom. Det blir mer kiv när hormonerna flödar hos tonåringarna och hos marsvin kan det vara en hel del.
Jag har aldrig misslyckats att sätta in småpojkar hos vuxna avelshannar och risken att det skall misslyckas om du köper en som inte har hunnit komma upp i en 8 veckor (då kickar hormonerna igång så smått och lillpojken kan vilja klättra om ingen håller honom på plats) och överlag har jag inte misslyckats att sätta ihop avelshannar heller om jag matchat deras personligheter. Det är tom lättare att sätta ihop en avelshanne om han som lite fått blir fostrad av äldre bestämd farbror.
Äldre hannar har jag alltid släppt på golv först och visst dom har rykt ihop men är förvånansvärt hela efteråt och någon har vunnit (det låter och ser mer än vad det egentligen är) småpojkar in till stora hannar, där har jag sonikt bara släppt in dom i den äldre hannens bur. Allt handar om rangordning, dominans och undergivelse. Hos en lite hanne finns inte dominans utan bara undergivelse alltså kommer det inte bli problem.
Köp en shelti från uppfödare gärna med Red Rock bakom :angel:
Red Rock i Kanada visste minsan hur den selektiva aveln skulle se ut. Det är inte så ovanligt att man faktsiskt helst sonikt kan sätta ihop två avelshannar i buren brevid avelshonor och där är nemas problemas.
Lycka till men inköp av marsinsbebis (dom är ju så ljuvliga och du har orsak att köpa en rätt liten. Marsvinshannar skiljs från mamma vid 4 veckor men kan köpas om man har en "farbror" åt dom hemma).
Stollan marsvinslös just nu men dotra sa något om att hon önskade sig något sådant för ett litet tag sedan :angel:
Bur, spån och hö har jag :p

Har man en äldre hane så brukar de bli lättare att skaffa en bebis då den annars kan "DÖDA" de har hänt flera uppf bla, så hanar ska man va lite vaksam mot hur man sätter ihop, även honor kan skada hårt, så lycka till:grin:

Du får gärna PM mig den uppfödarens prefix för det har jag aldrig hört och då var jag ju ändå med på marsvinslistan ett bra tag där sådana här saker som sammanförning har diskuterats (ett antal uppfödare både stora som små).
Däremot om honor som är fruktansvärt elaka där man varit tvungen att plocka ut den nyanlända honan för en av dom gamla accepterade henne inte. Där var det sår och en hon somknappt fick röra sig. Dom kan ju svälta ihjäl under sådana förhållanden.
Dvärghamstar däremot är en helt annan femma för dom dödar dom som inte underkastar sig.
Helt ärligt har du kollat hur marsvin slåss och hur marsvin är byggd?
Det är skitsvårt för ett annat marsvin att döda ett marsvin.
Jag har satt ihop tillräckligt med marsvin för att se hur dom gör när dom slåss och helt ärligt det ingår inte i deras teknik att döda.
Skrämselpropaganda vill jag kalla detta!!!
Honor slåss faktiskt mer "fult" mot varandra än hannar men inte heller dom har ihjäl varandra. Däremot kan ett marsvin dö då stressen gör att dom har svårt att ge dom ro att äta och det andra marsvinet inte tillåter den att röra sig så mycket. Då dör dom dock inte av skador utan av svält och törst.
Inte heller omplaceringshem i USA eller england tycks ha problem med hannar som tar livet av varandra trots att dom sätter ihop okända vuxna hannar med varandra titt som tätt.

Däremot är den bästa gruppsättningen för harmoni att ha en äldre hanne med en bebis. Är man dessutom inte marsvinsvan så blir man lätt rädd och särar på två vuxna som slåss och tror att det går aldrig. Vanligtvis är det faktiskt så att det oftast går och sällan misslyckas om man har lite is i magen.
Allra bäst är faktiskt en lite flock i en golvbur (jag diggar Ponytails burar) för bäst dynamik i gruppen. Då mår marsvinen som allra bäst.
Man skall alltid eftersträva god gruppdynamik för marsvinens skull.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 630
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 014
Senast: Niyama
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
342
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 048
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar