Sv: Marsvin
Jag har än så länge inte hört marsvin ta död på annat marsvin men däremot marsvin så nedmobbade att dom knappt kan röra sig och inte få tillgång till mat samt blir rätt sårig. Bölder efter sår är mindre mumsiga att rensa
Min erfarenhet är att du kan köpa en hanne helst max 6 veckor gammal men helst 4-5 veckor. Så små hannar har ingen utvecklad dominans alls och den stora kommer sätta han på plats med en gång. Ju snabbare han ger med sig desto snabbare kommer det bli lungt i buren.
Marvinshannar behöver inte vara uppfödda tillsammans för att vara sams. Tvärtom är risken större om man tar två små i samma ålder om man inte redan har en äldre herre som kan hålla ordning på dom. Det blir mer kiv när hormonerna flödar hos tonåringarna och hos marsvin kan det vara en hel del.
Jag har aldrig misslyckats att sätta in småpojkar hos vuxna avelshannar och risken att det skall misslyckas om du köper en som inte har hunnit komma upp i en 8 veckor (då kickar hormonerna igång så smått och lillpojken kan vilja klättra om ingen håller honom på plats) och överlag har jag inte misslyckats att sätta ihop avelshannar heller om jag matchat deras personligheter. Det är tom lättare att sätta ihop en avelshanne om han som lite fått blir fostrad av äldre bestämd farbror.
Äldre hannar har jag alltid släppt på golv först och visst dom har rykt ihop men är förvånansvärt hela efteråt och någon har vunnit (det låter och ser mer än vad det egentligen är) småpojkar in till stora hannar, där har jag sonikt bara släppt in dom i den äldre hannens bur. Allt handar om rangordning, dominans och undergivelse. Hos en lite hanne finns inte dominans utan bara undergivelse alltså kommer det inte bli problem.
Köp en shelti från uppfödare gärna med Red Rock bakom
Red Rock i Kanada visste minsan hur den selektiva aveln skulle se ut. Det är inte så ovanligt att man faktsiskt helst sonikt kan sätta ihop två avelshannar i buren brevid avelshonor och där är nemas problemas.
Lycka till men inköp av marsinsbebis (dom är ju så ljuvliga och du har orsak att köpa en rätt liten. Marsvinshannar skiljs från mamma vid 4 veckor men kan köpas om man har en "farbror" åt dom hemma).
Stollan marsvinslös just nu men dotra sa något om att hon önskade sig något sådant för ett litet tag sedan
Bur, spån och hö har jag