Marsvin som krampar

F

Flisis

Hej

Häromdagen gjorde mitt ena marsvin något ganska märkligt, vet inte hur jag ska beskriva det men han liksom krampade och det såg ut som att han skulle kräkas. Han stod upp så det verkade inte vara ett epilepsianfall. Jag tog upp honom i knät och tänkte att han kanske satt ngt i halsen men så fort jag tog upp honom slutade det. Tänkte att det var tillfälligt men idag, några dagar senare, gjorde han det igen. Precis som förra gången såg det ut som att han skulle kräkas och hela svinet ryckte liksom framåt. Men när jag tog upp honom slutade han och sedan åt han torkade ärtor med väldig aptit och nu har jag inte sett honom göra det igen. Han är ca ett år och lagom rund med god aptit så det verkar inte vara fel på honom, men jag blir ju självklart nervös när han gör så :? Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?

Sv: Marsvin som krampar

Jag tycker att du ska ta ditt marsvin till veterinären! det låter som typiskt epilepsi eller liknande...
Jag hade en kaninunge som ryckte sådär en gång, såg precis ut som han satt nåt i halsen.
Och eftersom han precis hade ätit tänkte jag att så var det nog,
eftersom det gick över när jag tog upp honom. Sen märkte jag inget konstigt mer än något litet ryck som lika gärna hade kunnat vara ett glädjeskutt bara,och en vecka senare låg han död i buren i en konstig, vriden ställning.:crazy: :(Man ska aldrig tänka att det borde "märkas mer" eller "han var ju helt normal efter en stund"

Hej

Häromdagen gjorde mitt ena marsvin något ganska märkligt, vet inte hur jag ska beskriva det men han liksom krampade och det såg ut som att han skulle kräkas. Han stod upp så det verkade inte vara ett epilepsianfall. Jag tog upp honom i knät och tänkte att han kanske satt ngt i halsen men så fort jag tog upp honom slutade det. Tänkte att det var tillfälligt men idag, några dagar senare, gjorde han det igen. Precis som förra gången såg det ut som att han skulle kräkas och hela svinet ryckte liksom framåt. Men när jag tog upp honom slutade han och sedan åt han torkade ärtor med väldig aptit och nu har jag inte sett honom göra det igen. Han är ca ett år och lagom rund med god aptit så det verkar inte vara fel på honom, men jag blir ju självklart nervös när han gör så :? Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?

Väldigt konstigt... låter ju annars som ett epilepsianfall... just pga hungern efteråt. Jag tycker inte du borde spekulera så mycket i det, besök en veterinär för ett besked.

Det är svårt att veta. Av beskrivningen att döma har mina marsvin bettet sig liknant dom gånger dom lyckats få ett frö eller annat otäckt i halsen (för det kan ju faktiskt vara så enkelt att han hade satte något i halsen) men man vet aldrig med säkert. Det är svårt att ge råd över ett forum när man inte sett det själv, så jag tänker egentligen bara lägga poäng på denna mening;

Känner DU att något är fel med gossen din så be en veterinär ta en titt. Det skadar aldrig.
Lycka till och hoppas han mår bra!

Väldigt konstigt... låter ju annars som ett epilepsianfall... just pga hungern efteråt
Men marsvin är av naturen matvrak :p ;) Hade han INTE varit hungrig hade jag blivit rädd. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg; självklart ska hon uppsöka veterinär om hon tror något är fel med grisen.

Hej igen

Tack för svar. Lilla George har inte gjort ngt liknande igen och han äter precis som vanligt och far omkring som en raket. Känns lite konstigt att gå till vet med ett marsvin som verkar frisk som en nötkärna, så jag avvaktar för att se om han gör det igen. Har även disk frågan på annat marsvinsforum och där hade de varit med om liknande men ingen vet väl riktigt vad det kan vara. ev att de sätter ngt i halsen eller liknande...sååå som sagt jag håller ett öga på honom.

Trevlig helg!

Härligt att höra att grabben mår bra :laugh:
Har som sagt sett marsvin göra något som liknar din beskrivning men jag har också haft en liten sjuk marsvinshona som krampade (på "riktigt"). Då var det inte någon tvekan om att det var ett krampanfall och hon var mycket medtagen efteråt. Under krampanfallen så föll hon ihop och låg ner i en mycket märklig ställning samtidigt som hon skakade och pep. När det var över reste hon sig men var liksom inte närvarande på ett par minuter, dreglade och inte glad i mat alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama