Marsvin, sjuk?!

S

sssara_

Hej. Jag har ett marsvin som är ca 3 år gammal. Från hennes ögon har det börja att rinna. När hon kurrar så låte det mer som ett rassligt ljud. Hon ligger mest och sover och öronen på hon har blivit rödare. :confused: Vet ni vad det kan vara för något, en förkylning?
Är så orolig att hon ska bli sämre :(

Sv: Marsvin, sjuk?!

Jag tror det ar bast att du later veterinaren titta pa henne. Det kan vara en forkylning men ocksa nagon annan infektion. Hoppas hon blir battre snart! kram

Du måste defentivt åka till veterinären! Om man väntar så det det sluta med att djuret dör.
Det kan vara en förkylning eller en lunginflammtion.

Hoppas marsvinet blir bra!

Hon äter iaf bra :) Kanske lite piggare men sover ändå mest. Kurret låter fortfarande rassligt :(

Senast ändrad av en moderator:

Om hon sover mer än vanligt är det inget bra tecken. Jag hade åkt in imorn!

Själv har jag ju idag fått hämta mitt ena efter 2 dagar på klinik, och jag kan inte låta bli att fundera över om det hade kunnat gå snabbare och bli BRA mycket billigare om jag märkt att något var fel tidigare!!!

Just nu så äter hon för fullt. Jag ska ta upp dom till övervåningen det är varmare där och det drar inte kallt! Får se hur hon mår imorgon.

Min lilla gris har haft tur! Nu har hon blivit MYCKET bättre!
Man hör inte något rassligt/gurglande ljud längre. Det rinner lite från hennes ögon fortfarande. Annars är hon mycket piggare.
Tack för svaren!

Om hon blir sjuk igen när du ställer ner henne så är det ju för att det drar för mycket. Dom mår ju inge bra av drag och kan bli riktigt sjuka av det.
Hoppas hon blir bra!

Här kommer det sjukdomstips för sjuka marsvin!!!!

Ett första tecken på att ett marsvin är sjukt är att den sitter i ett hörn i buren med uppburrad päls. Detta är ett tydligt tecken på att något är fel. Var därför väldigt uppmärksam på hur marsvinet mår, lämna det ifred i någon timma/timmar och se om den repar sig. Det kan hända att de ligger uppburrade i några timmar, men att de blir bra efter en stund. Dock är det inte alltid så. Oftast är det något som är fel och kanske behöver man uppsöka veterinär.

Det är också ett tydligt tecken på att ett marsvin är sjukt när de slutar att äta. Marsvin äter i princip hela tiden och när de slutar äta så brukar de dö efter ett par dagar. Om marsvinet inte har börjat äta själv så måste du inom ett dygn hjälpa marsvinet genom att stödmata med lite mat, lite åt gången men väldigt ofta. Du kan köpa majsvälling eller frukt- och rotfruktspure bland barnmaten i affären. Mata marsvinet med en spruta som kan köpas på apoteket. Kontakta samtidigt veterinär som får undersöka marsvinet. :idea:

Förkylning
Marsvin har lätt för att bli förkylda om de utsätts för tex drag eller stora temperaturväxlingar. De får kladdiga ögon och nos samt nyser. De sitter samtidigt med uppburrad päls och verkar allmänt hänginga. För att undvika att de andra marsvinen blir sjuka så isolera det förkylda marsvinet och ställ det på ett lugnt, varmt och dragfritt ställe. Ge lite extra vitaminer också. Om symptomen kvarstår eller förvärras måste veterinär kontaktas så marsvinet kan få antibiotika. Det är tyvärr lätt för ett förkylt marsvin att förkylningen övergår till lungninflammation.

Lunginflammation
Symptomen på lunginflammation liknar symptomen för förkylning, nämligen kladdiga ögon och nos, slöhet och dålig aptit. Lunginflammation är en luftvägsinfektion som orsakas av ett flertal virus och bakterier. Friska marsvin har redan dessa bakterier i sina luftvägar utan att bli sjuka, men vid vissa situationer kan de bli känsliga mot bakterierna. Det kan vara vid t.ex. vid förkylning, stress, dåligt foder och dålig skötsel. I vissa fall kan marsvin ha lunginflammation utan några symptom som då ofta leder till döden, eftersom ingen behandling sätts in i tid.

Tandproblem (matvägrar)
Ett av de vanligaste orsakerna till att ett marsvin blir sjukt är att marsvinet får problem med sina tänder. Anledningen till att marsvinet har fått tandproblem är antingen felaktig kost, felaktigt bett eller sjukdom som påverkar bettet. Oftast är det felaktig kost som är problemet. Tänderna slits ned för lite eller i fel vinkel som gör att det bildas vassa kanter på tänderna. Dessa sylvassa kanterna skär sedan in i kinden eller tungan som gör jätteont varje gång de tuggar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama