Märsta, Upplands Väsby och ev Uppsala: vart ska man INTE bo?

Alltså smaken är ju delad och allt det där men Rosersberg kan ju vara en av de tråkigaste platser jag någonsin besökt. Börjar alltid ifrågasätta mitt liv när jag är i de krokarna, känns som allt energi bara sugs ur en. Stendött var ordet!

Om bilbränder: det förekommer ibland även är jag bor, men jag tror det är....:confused: tre, möjligen fyra gånger det har hänt här på sedan jag flyttade till det här området. Vilket var hösten år 2000. Sedan finns andra delar av Gottsunda som är betydligt mer eh - händelserika - än mitt bostadsområde.

Jag måste bo rätt nära @Digbil, har ca 5-10 minuters bilväg till Ultuna. Att det tar så lång tid beror på att det saknas en väg över gärdena, så man får åka en omväg. Men jag har för mig att det finns beslut på en ny väg, så den är på g. Jag har hyresrätt i Uppsalahem.

@lil-sis - även om det finns bra bussar så kan jag tycka att Stenhagen är lite off om man jobbar på Ultuna och har sin huvudsakliga vänkrets söder om Uppsala. Jag kör varje morgon mellan Gottsunda och Stenhagen (där jag lämnar mina hundar). Det blir ju samma väg som att köra till Ultuna och det är lite drygt. Det är därför jag överväger flytt till Stenhagen (trots att jag trivs där jag bor och har tänkt att flytta in till centrala stan om några år när jag inte är hundägare längre). Det som dock är en stor fördel med Stenhagen som kanske kan intressera @lizan (PMa om du vill ha mer info) är att där finns ett område med hyresrätter i ett bolag som inte har flera års kötid. Om man är lite på där kan man nog faktiskt få en lägenhet:eek:.

Jag måste bo rätt nära @Digbil, har ca 5-10 minuters bilväg till Ultuna. Att det tar så lång tid beror på att det saknas en väg över gärdena, så man får åka en omväg. Men jag har för mig att det finns beslut på en ny väg, så den är på g. Jag har hyresrätt i Uppsalahem.

Haha ja den där omvägen känns så himla onödig! :D

Jag ska börja jobba på Ultuna i höst och behöver därför flytta. Planen var först att bosätta sig i Uppsala men nu tänker jag att jag nog ska leta söder om Uppsala, ner mot Väsby. Har en del vänner runt Sthlm + hästar att rida i Väsby nånstans. Hellre att ha nära till livet än jobbet tänker jag!

Och även om jag är medveten om att jag inte kommer kunna vara hur kräsen som helst så undrar jag om vilka områden man absolut ska undvika?

Det brukar visserligen alltid vara lite smaksak, det finns alltid någon som älskar ett område som har dåligt rykte, men överlag sådär? Jag har bott i Sigtuna men spenderade inte så jättemycket tid i Märsta så där har jag väldigt dålig koll, ingen koll alls på andra ställen.

Dela med er av vad ni tycker! Gärna med motivering. :) Och sen om ni har några tips på riktigt underbart underbara områden där det kan vara värt att leta så får ni gärna ta med det också. ;)

Born and raised i Knivsta! Trivs bra, men det är ganska dött här. Finns inte så mycket att roa sig med, så då åker man ju hellre in till Uppsala. Dock billigare häromkring och bra kommunikationer in till Uppsala. Mycket hästar och stall också :)

Vi flyttade just till Ulleråker i södra delarna av Uppsala och trivs utmärkt. Lugnt och skönt. Naturnära och nära till Ultuna!

Där jag bor är det väldigt lugnt och trevligt. Ett multikulturellt område med låghus där många har djur, vi bor mitt i naturen och det är trevlig stämning.

Samma här! Vi kanske är grannar utan att veta om det? :D

@lizan

Själv har jag bott i Gottsunda sedan hösten 2008 och det har inte hänt några incidenter i mitt område, om man bortser från den där gången då ungarna stal saxlyften målarna använde. :p Äger en relativt ny bil som står helt orörd på parkeringen, och jag är inte orolig att det kommer hända den något heller. Nu är dessutom Gottsunda Centrum uppfräschat och jag tycker det är trevligt att gå dit och handla.

Tycker inte att man ska utesluta något område i Uppsala, som det nämnts tidigare finns det vissa gator man bör undvika p.g.a att det kan vara extra stökigt, som t.ex. Bandstolsvägen.

Min mamma flyttade tidigare i år till Slavsta, där är det riktigt naturnära och lugnt, och det bostadsbolaget har inte heller någon kötid, utan det är först till kvar som gäller.

Senast ändrad:
@lizan - Jag fick precis veta att en vän kommer ha ett rum/uthyrningsdel med eget badrum och ingång ledig from augusti. Lägenheten ligger ett par minuters promenad från stationen. Är det intressant så att jag ska förmedla kontakt?

@living_dead - ja, vem vet kanske har man grannar på Buke:). Mitt närmaste busstopp är Bröderna Berwalds väg. Vilket är ditt?

För övrigt gissar jag att bostadsbolaget din mamma hyr av i Slavsta är samma som jag tänker på, för de har lägenheter både i Slavsta och Stenhagen.

Sävja måste jag slå ett slag för nära naturen o har du bil nära Ulltuna , finns tre stall i närheten samt ridhus. Finns både hyres o bostadsrätt lägenheter och radhus . Vi bor i en bostadsrätt o har fem min cyckelväg till stallet kanon

Har bott i Sävja, och det var riktigt trevligt där faktiskt. Väldigt nära naturen, lugnt och trevligt område. Mina första ca 15 år i livet har jag bott där. Bussarna går typ var 10:e minut största delen av dygnet, och tar inte så lång tid.

Gottsunda bor jag nära nu, tror att man klarar sig från det mesta "ryktena" om man ser till att inte vara ute i vissa kvarter vissa tider på natten... När jag är där är det väldigt trevligt, och att Gottsunda Centrum finns är ju verkligen ett plus! Det går löjligt mycket bussar där, och tar inte lång tid in till stan.

Har du bra ekonomi + bil kan jag väl tipsa om Lindbacken, ett nytt område en bit utanför gränby centrum. Det tar inte alls lång tid in till stan då det är storväg, men väldigt nära skog och stall. Sueprfint område kommer det bli, men håller på o byggas fortfarande. Har häst brevid (och de tog ridskolans stora sommarhagar... Mindre bra dock).

Har du inte lika bra ekonomi men bil är kanske rasbo något att fundera över - inte så långt heller in till stan med bil (tar nog längre tid till gottsunda från stan är till rasbo), antagligen bra med stall där ute, lägre kostnader än inne i stan.

Jag har bott i Vallsta, inga som helst problem med det, riktigt trevligt område. Första till höger efter Statoilmacken. Hundvänligt.

@Myrten VÄgen hålelr väl redan på o byggas, eller tänker jag på samma "ställe" över gärdena :P?

Ja den är nästan klar, vi börjar köra på den i mitten av juni. Om man tänker den som är Gottsunda-UltunaAllén.

Sen är det ju prat om en ny väg över från Sävjahållet också men den är betydligt längre bort i planeringen.

Vi flyttade just till Ulleråker i södra delarna av Uppsala och trivs utmärkt. Lugnt och skönt. Naturnära och nära till Ultuna!

Ulleråker är grymt fint.

Det är bara synd att de ska bygga typ 5-8000 nya lägenheter i området även om det inte lär bli klart imorgon.

En av mina bästa vänner bor i Upplands Väsby, så jag är där rätt ofta. Tycker att det är trevligt och har jättefina promenadvägar om man går bort mot det stora fältet och skogen en bit längre ner längs tågspåret (vet inte vad området heter). Kan ibland vara lite stökigt vid pendelstationen sena helgkvällar, men inte värre än andra ställen. De har ju en lokalkrog precis där. Kan inte så mycket om olika områden i Upplands Väsby dock, min kompis bor nära centrum.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel