Märsta, Upplands Väsby och ev Uppsala: vart ska man INTE bo?

Fast där har vi det igen, att en hel stadsdel döms ut fast det inom den finns utmärkta ställen att bo på.
Jag skrev "kanske" men det såg kanske inte du?

Det blir ju trassligt om man tänker använda buss som transportmedel och bussarna inte går för att någon kastar sten på dem, eller hur?
Sedan så skulle jag personligen inte vilja bo där då vissa människor som jag inte vill bo nära finns i det området.
De personerna betyder trubbel för alla som kommer i kontakt med dem.

För att hitta de bra delarna så måste man vara mycket insatt på detaljnivå, vilket är svårt att hålla reda på när man inte bor där.

Gottsunda däremot har ju lugnat ner sig de senaste 10 åren och där skulle jag gärna bo.
Läget är ju utmärkt om man skall arbeta på Ulltuna och pendla söderut.

Tack för alla svar! :)

Närhet till stall i Uppsala behöver jag ju dock inte, eftersom hästarna jag ska rida bor i Väsby, och det är därför jag tänker att jag ska bo i Sigtuna kommun/Märsta eller Väsby istället! ;)

Knivsta har jag funderat på men tänker att jag kanske lika gärna kan bo i Uppsala då.
Det är lätt att åka kollektivt från Knivsta både till Ulltuna, buss går direkt, och till Upplands Väsby med pendeltåg.
Och att lyckas hamna så nära tåget som går där är svårt någon annanstans.
Det byggs just nu bostadsrätter med låga avgifter och krypavstånd till tåg och bussar.

Om man skall köpa så skall det ju gärna vara litet prisvärt också.
Centrala Märsta runt Stationen och Runby på baksidan av Upplands Väsby station är områden som jag själv skulle välja i första hand.

@Digbil Är det hyres eller köpes? Tänker att om det blir Uppsala som bostadsort också så får det vara sådär löjligt nära, så att det är värt det! :D

@cili :eek: Där vill jag inte bo då! :O

I de delarna av Gottsunda där det är bostadsrätter så eldas inga bilar.
Det är billigt att köpa, trevligt att bo och löjligt nära Ulltuna.

Det blir ju trassligt om man tänker använda buss som transportmedel och bussarna inte går för att någon kastar sten på dem, eller hur?
Sedan så skulle jag personligen inte vilja bo där då vissa människor som jag inte vill bo nära finns i det området.

För att hitta de bra delarna så måste man vara mycket insatt på detaljnivå, vilket är svårt att hålla reda på när man inte bor där.

Precis som du säger så måste man i många fall vara insatt på detaljnivå. Därför kan det kanske vara bra att lämna bedömningar av var man inte kan bo till personer som är det och inte avfärda hela stadsdelar? Vi talar om väldigt stora ytor med mycket stor variation inom stadsdelarna.

Människor som betyder trubbel finns det garanterat i varenda stadsdel. En vän till mig hade för några år sedan väldigt irriterande personer i sitt område i Kåbo. De var verkligen jobbiga. Så det är bäst att man håller sig undan från Kåbo! Ja, det sista är ironiskt.

Människor som betyder trubbel finns det garanterat i varenda stadsdel.
Med trubbel så menar jag inte "irriterande" utan svårare varianter av olagligt slag.

Sådant som definitivt kan påverka den egna vardagen negativt.
Man vill gärna ha kvar sina cyklar och bilar t.ex.

Alltså smaken är ju delad och allt det där men Rosersberg kan ju vara en av de tråkigaste platser jag någonsin besökt. Börjar alltid ifrågasätta mitt liv när jag är i de krokarna, känns som allt energi bara sugs ur en. Stendött var ordet!
Stendött är ju bra om man vill ha det lugnt och kunna vila när man är hemma.
Många väljer ju att bo på landet för att hitta just "stendött".

Med trubbel så menar jag inte "irriterande" utan svårare varianter av olagligt slag.

Sådant som definitivt kan påverka den egna vardagen negativt.
Man vill gärna ha kvar sina cyklar och bilar t.ex.

Ja, och jag vidhåller att det finns personer som kan påverka den egna vardagen negativt - vilket kan göras på många olika sätt - i alla stadsdelar.

Det enda som saknas där ute nu är väl en mataffär? :)

En vän till mig som bor i Ulleråker sa just häromdagen att hen välkomnar de där nya bostäderna som planeras, för då får de väl äntligen en mataffär:rofl:. Så nej, det finns ingen ännu. För övrigt är verkligen Ulleråker ett kanonfint område. Jag funderade på om det finns några hyresrätter där? Tror inte det?

Men att vägen snart är klar kommer ju att underlätta att ta sig till Gottsunda Centrum och handla. Jag inser att jag nog inte kört den delen av Dag Hammarskjöld sedan i vintras (svänger vanligen av/ansluter i Sunnersta) så jag har inte haft koll på byggets framskridande.

Gottsunda däremot har ju lugnat ner sig de senaste 10 åren och där skulle jag gärna bo.
Läget är ju utmärkt om man skall arbeta på Ulltuna och pendla söderut.

Trafiken är inställd vid två tillfällen i Stenhagen senaste åren. Kortvarigt och på kvällstid.

Det är vanligare med inställd trafik i Gottsunda på kvällstid men även det är ovanligt.

Stenkastning förekommer över hela staden och naturligtvis i större omfattning än vad som rapporteras.

Det är mer osäkert att tågpendla.

Jag ska börja jobba på Ultuna i höst och behöver därför flytta. Planen var först att bosätta sig i Uppsala men nu tänker jag att jag nog ska leta söder om Uppsala, ner mot Väsby. Har en del vänner runt Sthlm + hästar att rida i Väsby nånstans. Hellre att ha nära till livet än jobbet tänker jag!

Och även om jag är medveten om att jag inte kommer kunna vara hur kräsen som helst så undrar jag om vilka områden man absolut ska undvika?

Det brukar visserligen alltid vara lite smaksak, det finns alltid någon som älskar ett område som har dåligt rykte, men överlag sådär? Jag har bott i Sigtuna men spenderade inte så jättemycket tid i Märsta så där har jag väldigt dålig koll, ingen koll alls på andra ställen.

Dela med er av vad ni tycker! Gärna med motivering. :) Och sen om ni har några tips på riktigt underbart underbara områden där det kan vara värt att leta så får ni gärna ta med det också. ;)
Fresta o bollstanäs är jättebra :)

Haha, nu börjar jag nästan svaja åt att jag ska bosätta mig i Uppsala i alla fall...

Men jag känner nog nästan att jag antingen vill bo väldigt lugnt och fridfullt, eller mitt i smeten så att säga... Hmm... Blir klurigare och klurigare! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar