Markparallellt hovben * ny hovtråd*

axel

Trådstartare
Tittade på min hästs röntgenbilder o tänkte lite:idea:

Om vi tar hovbenets placering- alltså att det lutar en aning- gör ju att det i kombination med bursan o strålen gör att det flexar vid belastning.
Att det är hovbenet som böjs mot bursan o vidare till strålen.
Alltså tvärtemot vad markparallell-förespråkarna säger.
Att strålen får tryck uppifrån.
Även att stötdämpningen sker i att själva hovleden o även övriga böjleder tar upp stöten.

Om vi tar det där med att strålen skulle vara den utlösande faktorn köper jag inte. I såna fall skulle hovbenet tryckas uppåt vid belastning.

Om hovbenet är MP från början så trycks det ner till en negativ vinkel- stor felaktig påverkan av hovleden o allt som hör därtill.

Sv: Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Om hovbenet är MP från början så trycks det ner till en negativ vinkel- stor felaktig påverkan av hovleden o allt som hör därtill.

Jag kan absolut inte alla de saker du tar upp men hur menar du att hovbenet skulle kunna få en negativ vinkel vid belastning om det är markparallellt från början. Vart ska hovbenets bakre del ta vägen då? Enligt vad jag tror så utvidgar sig hovbenet baktill på bredden vid belastning om hoven har bra hovmekanism.

Senast ändrad av en moderator:

Hur ska ett hovBEN kunna utvidga sig:confused:
Sen ligger ju det inte dikt mot marken, utan på mjukdelar som ger med sig vid tryck- därav kan det bli en negativ vinkel.

Tittade på min hästs röntgenbilder o tänkte lite:idea:

Om vi tar hovbenets placering- alltså att det lutar en aning- gör ju att det i kombination med bursan o strålen gör att det flexar vid belastning.
Att det är hovbenet som böjs mot bursan o vidare till strålen.
Alltså tvärtemot vad markparallell-förespråkarna säger.
Att strålen får tryck uppifrån.
Även att stötdämpningen sker i att själva hovleden o även övriga böjleder tar upp stöten.

Om vi tar det där med att strålen skulle vara den utlösande faktorn köper jag inte. I såna fall skulle hovbenet tryckas uppåt vid belastning.

Det är det inte endast barfotafolk som tror på strålens funktion utan många mkt kunniga inom den traditionella skolan också-

Mumin

"Hovens rörelser är mkt viktiga för transport av venöst blod och lymfa från foten och resten av extremiterna tillbaka mot hjärtat. Hoven fungerar som en pump, och till sin hjälp har den klaffarna i vener och lymfkärl samt musklulatur i benets övre delar."

Om strålen inte kommer i kontakt med marken, belastas enbart väggar och hovbenet, och då sjunker sulan och strålen. Detta leder så småningom till balltrång/traktrång hov med försämrad stötdämpning som följd" Om strålen inte får mottryck från marken vid belastning sänks de bakre, inre delarna av hoven. Då pressas stålen ihop istället för att vidgas. Ballarna liksom trakterna dras ihop och en ball/trak trång hov utvecklas. Elastiska putan minskar i storlek och den fortsatta utveckling är att likna vid en ond cirkel. Genomblödningen försämras och ger sämre hornkvalitet med torrare och osmidigare horn som ytterligare försämrar hovmekanismen"

"tyvärr har endas ett fåtal skodda hästar strålen i kontakt med marken. Även om strålen sjunker något vid genomtrampet kommer den inte att få mottryck från marken på fast underlag."

Hovvård Lars- Erik Magnusson
(vet fd klinikvet vid djursjukdhuset skara och fd chef för hovslagarskolan )

Jag tycker detta säger sig självt. En hov är inte menad att bli upplyft från markkontakt varken av skor som ibland är ett nödvändigt ont eller höga trakter som aldrig är nödvändigt.

Mumin

Sen ligger ju det inte dikt mot marken, utan på mjukdelar som ger med sig vid tryck- därav kan det bli en negativ vinkel.

Jag kan inte tänka mig att hovbensutskotten är orörliga i sidled. Möjligen när hoven är mycket trång och har obefintlig möjlighet till vidgning av trakten vid belastning. Det skulle i så fall kanske kunna leda till att hovbensutskotten nöter på sulläderhuden i stället för att vidga sig i sidled.

Nu kom du så långt fran markparallellt hovben som du bara kunde- höga trakter/ hovar:crazy:

Nej men jag tycker att de hör ihop, har man inte något markpararellt hovben har man heller inte låga trakter, har man inte låga trakter ja då kommer inte strålen i kontakt med marken osv osv osv. Hovens mekanism är inte en sak utan alla saker som samverkar.
Har man högre trakter för att få till en viss vinkel på benet , ja då förstör man hästens chans att ha en stråle med markkontakt och det i sin tur ger minskad blodförsörjning och ball/trakttrång hov.

Om detta var meningen från början , dvs att hästen inte mådde bra av att ha ett markpararellt hovben, varför skulle hoven vara konstruerad så här?

Mumin

Nu vet jag inte om detta kan tillföra något, men..
min hästs högra framhov är bockhov, helt rak på röntgen, men måste verkas så den blir lik en vanlig hov, med rätt vinkel. Han blir halt om han verkas i enlighet med röntgen

Enligt vad jag tror så utvidgar sig hovbenet baktill på bredden vid belastning om hoven har bra hovmekanism.

Eh host harkel??? Exakt hur tänker du här? Har du försökt böja ett ben någon gång? Ett vidgande hovben var något helt nytt åtminstonde för mig...

jag vet:D men det var så intensivt precis innan

Hosta på du:angel:

Kanske är det inte hovbensförgreningarna som rör sig utan i stället hovbrosken. Jag kanske har blandat ihop det hela.

Jag läste en avhandling som visar att hovbenet flyttar sig lite bakåt i hovkapseln vid belastning. På så sätt kommer hovbenet närmare hovväggen i bakre delen av hoven, vilket också visar hur beroende hoven är av att kunna expandera i trakterna.

Samma avhandling visar att vid belastning sänks också hoven fram vid kronranden, vilket skapar ett tryck bakåt i hovväggen som i sin tur gör att hoven expanderar i trakten. Detta gör att strålen får ett extra tryck från marken och sulan planar ut. Det visar också vikten av att hornet i hovväggen är av bra kvalite för att kunna vara flexibelt.

Jag läste också om en studie där man jämfört flappskon med vanlig järnsko. Denna studie visade att på 6 veckor hade hästarna med flappskor breddat sig i trakterna jämfört med hästarna som var skodda med vanliga skor.

Ingenstans hittar jag att hovbenet skulle kunna få en negativ vinkel vid belastning. Hovbenet kan ju däremot få en negativ vinkel om den verkas för låg i trakten men det kan ju inte ha med belastning att göra, för i detta fallet är ju hela hovkapseln bakåtlutad, eller?

Att ben inte kan flexa vet vi väl alla, däremot så expanderar hovbrosken när hoven utsätts för belastning och återgår till neutralt icke expanderande viloläge vid obelastad hov.

Du har glömt en viktig sak i din förklaring nämligen den elastiska putat som har den största inverkan på hovmekanismen, t.o.m. större inverkan än strålen.

Ett markparallelt hovben ger ofrånkommligt som du nämner ett "negativt" tryck och skjuter hovbenets barke del upp i själva hovkappseln med konstant stressinverkan då hovbenets bakre del sett från hovbenets läge och underliggande strukturer, strålben,strålbensbörsa,djupa böjsenan, elastiska putan och slutligen själva strålen.

Att diskutera detta med personer som anser att hovbenet sitter "fast" i hovkapseln och att strålens ständiga kontakt med marken är a och o för en fungerande hovmekanism i tron om att den enda avgörande inverkan på hovens expandering i belastning kommer underifrån känns ganska meningslöst. Lika meningslöst som att försöka förklara att hoven inte är en blodpump och en pump med ständigt övertryck knappast kommer fungera som den blodpump dom tror sig ha uppfunnit med sitt förkrossande marparalella hovben.

Har man tur så blir den secundära skadan endast avsprängda hovbrosk p.g.a. överbelastning, klarar dom sig så kommer det lite senare orsaka hovbroskförbening,strålbensurkalkning, havererad strålbensbörsa,eller punkterad elastisk puta.

Mest troligt är dock att det hela startar med belstningsfång.

Jag läste en avhandling som visar att hovbenet flyttar sig lite bakåt i hovkapseln vid belastning.

Du är säker på att du läste rätt??? Stod det verkligen bakåt och inte nedåt (allstå närmre marken)??

Har du läst rätt så vore det jättekul om du här kunde lägga in den länken på den avhandlingen så ska jag lite senare lägga in en forskningsrelaterad länk om hur det förhåller sig.

Bakåt och nedåt är två HELT skilda begrepp.

Vilket markparallella hovben ovan?

Tydligen borttaget men bilderna var hämtade från strassersidan o var inlagda av samma nick som lade in den nu borttagna reklamen för hemsidan.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka