Märkligt fråga??

I

izabelle

Jag sålde en häst för lite mer än 1 år sedan, köparen köpte henne osedd...dock sett film o bilder o många o långa telefonsamtal.......Jag veterinärbesiktigade henne innan försäljning (vanlig gårdsbesiktning) allt var UA.

Har haft lite kontakt med nya ägaren lite si så där....hästen e väldigt speciell......(därav att vi ej kom övverrens)

Hon har försökt allt med denna häst o lagt ner mkt pengar säger hon......nu tycker hon att köpet borde gå tillbaka eller bekanta till henne tycker det....hon tycker vi ska avliva hästen........humant mot hästen...dock vill hon att jag ska betala halva avlivnings kostnaden??????? Vilket jag INTE tycker.....vi var överrens i köpet o kontrakt skrevs (hittar dock ej det men vet att vi skrev att e häst i väg skickad till henne så är hästen hennes ansvar)

Hatar när folk ska strula.:devil:..........hästen är ju inte mitt ansvar längre. Hon har ju haft hästen i över 1 år......samt att den besiktning hon ville göra var UA ju......då skulle hon ju röntgat henne innan köp bla.........

Någon som vet vad som gäller???
Dock kommer jag INTE att gå med på nåt att jag ska betala......

Sv: Märkligt fråga??

Hmm då kommer man till frågan, va´d är det för häst, vad sålde du den för * ej rellevant i vissa ställen men angå sådant visst * avgör själv, samt vad är det för fel på hästen? Något fel som fanns redan under din tid som ägare, eller som uppkommit på sistone.??

Varför säljer man en "väldigt speciell" häst osedd?

Du skriver att hon skulle ha röntgat henne innan köp?
Hade hästen fel som du visste om?

OM fel har visat sig NU som skulle kunna ha setts på röntgen och du visste om det, är det ditt problem.
Har fel visat sig som kunnat setts på röntgen som du inte visste om, då har inte köparen uppfyllt sitt krav om undersökningsrätt och det är dennes problem...

1. SÄLJ INGEN HÄST OM KÖPAREN INTE HAR SETT DEN. Skulle ALDRIG göra så själv... :crazy: Men men, nu är det redan gjort.
2. Hästen är inte ditt ansvar längre. Du behöver inte betala någonting. Så länge du verkligen har sett till att alla papper är överskrivna på köparen.
3. Nästa gång borde du se till att köparen vet vad för häst den köper ;)

Lycka till med snacket. Det är jobbigt när folk måste krångla så mycket.

Tillägg: har hästen gått UA på vet. besiktning kan inte köpet gå tillbaka, om inte hästen har några dolda fel, som fanns där vid köpet.

Rent generellt anser jag att man får skylla sig själv när man köper en häst sas.

Hur det sedan ser ut rent lagligen kan jag inte svara på.

Självklart vet jag ej om hästen har nåt fel på röntgen......anledningen till att jag sålde den var att jag endast haft den i 3 månader men vi kom verkligen inte övverrens.....vilket jag kanske bort märkt innan jag köpte den, men visst jag vet att jag har gjort ett misstag, men därför sålde jag den för att jag tyckte det ej var rätt mot hästen eller mig när vi ej funka i hopa.....

ALLA papper är skrivna på nuvanande ägare....gjordes vi köpet för över året sedan......och besiktningen var ju UA när jag sålde hästen!!!

Synd när folk ska krångla...blir så matt av sånt.......speciellt när dem kommer ett år senare........

Hon har försökt allt med denna häst o lagt ner mkt pengar säger hon......nu tycker hon att köpet borde gå tillbaka eller bekanta till henne tycker det....hon tycker vi ska avliva hästen........humant mot hästen...dock vill hon att jag ska betala halva avlivnings kostnaden???????

tänkte lite kring detta. om hon nu lagt ned så mkt pengar på hästen...(beh?? eller??) ka man då inte betala avlivningskostnaen själv?
dessutom om veterinär utdömså hästen är det väl ägarens ansvar och inte ditt!

Självklart vet jag ej om hästen har nåt fel på röntgen......anledningen till att jag sålde den var att jag endast haft den i 3 månader men vi kom verkligen inte övverrens.....vilket jag kanske bort märkt innan jag köpte den, men visst jag vet att jag har gjort ett misstag, men därför sålde jag den för att jag tyckte det ej var rätt mot hästen eller mig när vi ej funka i hopa.....

ALLA papper är skrivna på nuvanande ägare....gjordes vi köpet för över året sedan......och besiktningen var ju UA när jag sålde hästen!!!

Synd när folk ska krångla...blir så matt av sånt.......speciellt när dem kommer ett år senare........

frågan var eftersom hon ville avliva hästen, vad är då fel på denne? man avlivar ju inte en fullt frisk häst *inte ens för att man inte funkar tillsammans*
så vad har hästen för fel. :confused:
Men är helt på din sida, så länge du har gjort rätt så behöver du inte ta tillbaka eller betala något men om du vet med dig att fel begåtts så kanske man ska överväga det.
Men som sagt, köper man en osedd häst så får man även stå sitt kast och vara berädd på komplikationer i allt.:smirk:

Tack snälla, skönt att höra att ni är på min sida.....tänkte att jag ej kan ha så fel.........man blir så lessen av sånt här........TACK för ert stöd!!:)

Köparen har ju en långt gående undersökningsplikt, vilken de när de köper osett kan anses ha brustit i.
Krasst, är det deras problem och inte ditt.

Jag personligen tycker inte att du ska behöva ta tillbaka hästen el ngt liknande, men jag måste fråga, om vi säger att hästen har en skada i ryggen som visar sig på exvis röntgen, kan inte den nuvarande ägaren då kräva att säljaren (ts då alltså) tar tillbaka hästen "för dolt fel" eller liknande??

Eller hur långt efter kan man dra ngt sånt?

Ett dolt fel ska reklameras så snart det upptäcks dock inom två år från köpet (tre år om det är konsumentköplagen som gäller för köpet).

Röntgenförändringar är inget självklart skäl till reklamation som dolt fel. En röntgenförändring kan uppstå snabbt och är ofta svår att datumbestämma. Det kan alltså ha uppstått hos köparen, i många fall. Däremot är "lösa benbitar" något som (om det inte beror på trauma) uppstår under föltiden, det är alltså ett underlag för reklamation som dolt fel under förutsättning att det inte givit några symptom vid besiktning (svullnad etc). Då har köparen redan haft fog för en mer långtgående undersökning (röntgen) för att försäkra sig om att gallan (eller vad det nu är) är utan bakomliggande röntgenorsak.

Det är inget lätt kapitel, det här med dolda fel. Ofta behöver det komma till rätten för att bli bedömt där, men några solklara fall verkar inte finnas.

JGa tycker det later som en javla idiot till koppare, hasten ar hennes, och om hon vill avliva den sa projsar hon sjalv. Punkt!

Eller ska du vara med och betala hennes kostnader for traningar oxo:rofl:

nu vet jag ju inte om nåt på röntgen har visat sig.....men då ska jag ju kunna ta det med dem jag köpte hästen från (hade hästen ca 3 mdr bara)

Men tycker ändå att det inte borde ligga på mitt ansvar att ta i tu med det......sånt kollar man ju upp INNAN man köper eller gör upp affären??? Eller hur??
Sen att nya ägaren har lagt ut flera tusen kan ju inte jag hjälpa....inte MITT problem........vill bar aha detta över så man kan vara lugn....men alla jag disskuterar detta med säger att jag int ehar med det att göra....hoppas det!!

Jag anser inte att köparen upfyllt sin undersökningsplikt, så jag kan inte se varför du ska behöva köpa tillbaka hästen.

Om hon fortsätter envisas, be henne plocka fram alla kvitton på de begandlingar hon gjort under året:devil:brukar inte bli så poulärt, och inte brukar det komma fram så mkt kvitton heller...
Vet du att de behandlingar hon påstått sig ha gjort någonsin är gjorda?

I en sådan här situation gäller det att bli den starka, den drivande. Att genast göra klart för andre part var man står:angel:

VAD är det som köparen lagt ner alla tusenlappar på?
Är hästen sjuk?
HAR hästen varit sjuk hela tiden?

köparen har tydligen lagt ner mkt pengar på olika tränare/ träningsläger för henne o hästen........Jag vet att hästn var mkt felriden när jag köpte henne, spänd nervös av sig...vilket jag kände att jag ej mäkta med, alltså för mkt nerver för mig......så jag tog beslutet att sälja o berättade som det var att jag ej klara av att omskola denna häst, för mkt humör båda två :smirk:
Visste att hon var spänd o så......har haft massör till den......sen vet jag inte riktigt vad det är nuvarande ägare lagt ner pengar på merän träningar.........

Jag har ingen som heslt skyldighet att bekosta NÅT!!!!!!!!

Hon kan ju omöjligt ha uppfyllt sin undersökningsplikt om hon inte ens tittat på hästen före köp.

Stå på dig och lycka till!

Lagt pengarna på träning??

Jösses. Hade jag varit du hade jag nog haft svårt att hålla mig för skratt inför denna människa.

Så om jag tränar ska föregående ägare betala? Det var banne mig det dummaste jag hört på länge. Och det får du gärna hälsa ägaren att jag sagt..:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning