märklig skoning

aglaonema

Trådstartare
Har en häst som har artros i ett framben och snubblar. I går skulle hovslagaren sko henne så hon skulle snubbla mindre. Först verkade han, sen slog han på en sko så att hoven stack ut lite utanför skon. Efter det verkade han bort det som stack ut utanför skon. Tror att han tog bort ganska mycket av hoven + att han tåriktade skon. Provade rida efteråt och hon snubblar lite mindre men hon gick jättekonstigt, kändes hackigt nästan som att hon var halt fast jag bara skrittade. Så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Vänta och se om det blir bättre, ta bort skorna, försöka sko om.......Kan det var att hon går konstigt i början för att han ändrade på hovarna så pass mycket eller förstörde han hästens gång med sin skoning, iden var ju att hon skulle ha lättare att gå:cry:

Sv: märklig skoning

<Du frågade inte hovslagaren varför han gjorde som han gjorde?
Spontan gissning är att han försökte få hästen att rulla över snabbare och lättare och därigenom minska snubblandet. Men omöjligt att säga utan att ha sett bilder och hästen. men den som vet vad han ville åstakomma är ju hovslagaren.

Hovslagaren pratar ett annat språk = inte alltid så lätt att förstå honom. Han tåriktade för att hon skulle sluta snubbla. Men jag förstår inte iden med att slå på för liten sko och verka bort det som sticker ut. Tror han gjorde hoven mindre än den var innan. Det var också för att minska snubblandet antagligen men varför slå på skon först och sedan verka hoven?:confused: När man brukar göra tvärtom.

Nån som vet varför man sätter fast skon innanför hoven och verkar bort det som sticker ut? Bilder kommer senare.

Man kan inte spika innanför vita linjen, och spikar man utanför är det stor risk att hovarna går sönder. Skon ska riktas så att mitten av sömhålen är mitt för vita linjen så att sömmen går att slå i rakt, svicken på sömmens spets styr sömmen ut genom hovväggen så man behöver inte vinkla sömmen när man spikar. Om man sedan tar bort överflödigt horn innan eller efter att man spikat på skon är en smaksak, är det tunna väggar tycker jag nästan att det är bättre att ta bort det efteråt så minskar risken för trasiga hovväggar. Om hästen fått en mindre sko/hov än normalt är det troligtvis så att hovslagaren tyckte att hästen hade för utflutna hovar och då verkar lite mer (många påspikare verkar för lite) och lägger på en sko som passar bättre. Därmed får hästen kortare hovar/tår och rullar över lättare=snubblar mindre.

Om hästen är öm kan det dock ha antingen blivit verkat lite för mycket=hästen är sulöm några dagar innan det går över, eller hästen är skodd för trångt=sömmen sitter något innanför vita linjen och trycker på den "levande hoven" inuti (detta är lite svårare för det kan gå över eller så kan det bli hovböld beroende på hur mycket det är). Hästen kan förstås också ha blivit sömstucken=spikad för långt in, men det brukar märkas redan när man slår i sömmen.

Här kommer bilder. Kommentarer!!!!

DSCF1085.jpg

DSCF1102.jpg

DSCF1103.jpg

DSCF1106-1.jpg

han gjorde nog så för att korta tån ordentligt.

tycker du hon ömmar alltså? kan hon ha blivit sömstucken eller har han tagit mkt av hoven så att hon kan vara öm?

jag tycker att det ser ganska okej ut, har oxå en häst som är lite tåriktad för att den snubblar med ett framben...
Har varit med om flera hovslagare som raspar av utsidan efter att skon satts fast och det har aldrig gett ngt bekymmer. Tror det är lite hur som....:)

Fast om man verkar efter skon slagits på, hur i hela friden får man utlägg då?

Hästen på bilden anser jag är trångskodd. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara fel, det kan finnas anledning och man har kortat intervallen så att det inte kommer bli ett problem med den trånga skoningen. Men ska den gå 7 veckor så lär hoven ju växa över rätt rejält?

Ang tåriktningen kan det ta några dagar för känsliga individer att vänja sig, speciellt om de haft för långa tår innan.

Tycker inte dte ser allt for tokigt ut.
Kan saga att jag sett betydligt kortare tar an sadar utan nagra som helst problem.
Att raspa efter att skon ar pa ar standard har over och jag kan knappt komma ihag hur dte funkade att fa pa skorna innan!
Det dar med utflytning har jag aldrig riktigt forstatt. Man far val helt eneklt sko om hasten innan hoven vaxer over skon. Hovens vinkel och langd kommer ju med all storsta trolighet behova justeras innan dess!

tkr det ser helt okej ut , mitt sto har blivit verkad typ så och hon tappade inte skona och har aldirg varit halt med den hovslagaren. Hon var halt däremot 2 veckor efter en annan hovis varit ute :eek: jag var livrädd men hon blev frisk efter dme 2 veckorna och det blev bättre varje dag . nu ör hon ju frisk som en nötkärna

Kan det vara så att hästen har haft för långa hovar innan, han verkat ner dem till normal och lämplig längd och så reagerar hästen så den första perioden innan den vant sig?

Framsidan av hoven är inget konstigt alls med, däremot är skon inte optimalt riktad baktill. Där ska skon ligga några mm utanför hoven så att hoven kan utvidgas normalt vid nedsättning utan att för den skull hamna utanför skon. En del hästar är dock svåra att göra så på eftersom de trampar på det som sticker utanför med bakhovarna och då trampar av sig framskorna och river sönder framhovarna. Skon hamnar dessutom väldigt nära strålen när den är så trång bak, och man vill ju inte att skorna trycker på strålen.

Tycker inte dte ser allt for tokigt ut.
Kan saga att jag sett betydligt kortare tar an sadar utan nagra som helst problem.
Att raspa efter att skon ar pa ar standard har over och jag kan knappt komma ihag hur dte funkade att fa pa skorna innan!
Det dar med utflytning har jag aldrig riktigt forstatt. Man far val helt eneklt sko om hasten innan hoven vaxer over skon. Hovens vinkel och langd kommer ju med all storsta trolighet behova justeras innan dess!

Jo, precis som jag skrev så om man har tillräckligt täta skointervall.

Men oftast så brukar det trångskos och gås på 7 - 8 v intervall, och då blir det värre.

Sen, mina skulle inte kunna vara 'kant i kant' (sko/hov) nyskodda och hålla ens 4 v intervall. Så jag föredrar utlägg, det ska aldrig växa över. Hellre än att ha tvåveckorsintervall :devil: (Det är drygt nog med 4 - 5 veckorsintervall)

Jag tycker själv att skorna sitter trångt baktill, det gjorde dom inte då den förra hovslagaren skodde, jag har även reagerat på att skorna ligger nära strålen. Att man raspar hoven efter att man skott är ju normalt men att verka?? Baktill på en hov växer hoven utanför skon redan nu. Tycker hon är mer trångskodd nu än hon brukar vara. Denna hovslagare skor även alla ridhästar med travskor för att han inte gillar ridskor.

Nu till problemet med ridningen. Hästen går efter skoningen väldigt knackigt. Jag har samma känsla som jag hade i galoppen då hon blev kroniskt halt (kan inte galoppera på volt pga sin artros) det är därför jag reagerat på skoningen. Snubblingarna var också annorlunda innan, hon brukar snubbla på ett framben i taget efter skoningen kan hon snubbla på båda frambenen direkt efter varandra. Nu kommer även snubblingarna längre bakifrån det har dom inte gjort tidigare. Jag har ju bara ridit 1 gång så jag får väl avvakta och se om det blir bättre.

Är du säker på att din häst är ridbar?

Om man har en häst som tillfrisknat efter tex kotledsinflamation är det vanligt att man kortar tån och riktar skon för att underlätta överrullnngen i steget, och på så sätt undvika inflammtion igen.

Din häst låter inte fräsch på en fläck, med eller utan hovåtgärder.
Hur tycker veterinären att den ska ridas och skos?

Tycker inte att hon ser ut att vara överdrivet hårt verkad, men det kan man nog inte eg. uttala sig om utan att ha sett sulan innan skon slogs på. Sömtagen ser inte heller överdrivet höga ut, så sömtryck är det nog inte heller, även om det även där kan variera beroende på hur hoven ser ut vid verkning.

Det kan ju vara så att denna verkning iochmed ett delvis förändrat rörelsemönster gör att andra saker kommer fram, som varit "maskerade" tidigare. Är hovarna varma? Kotorna?

Dessutom är hästen broddad nu, det har den troligtvis inte varit tidigare. Bara det i sig kan ju få hästen att bli annorlunda i steget, jag skulle nästan gissa att du har största orsaken där. Men det låter helt klart som något att kolla upp om det fortsätter, en frisk häst får sällan så stora problem med broddarna.

Som det ser ut nu har jag egentligen bara 2 alternativ om det inte blir bättre. Antingen ta ut en veterinär eller sluta rida hästen. Jag vet att om jag rider hästen såhär kommer det att bli värre, det är bara en tidsfråga. Då klarar hon snart inte av att jag ens skrittar henne. Förra året hade hon inga problem med broddarna vilket verkar tyda på att artrosen förvärras. Hon har bara en liten artros men den verkar ju ge en del problem. Men frågan är ju om veterinären kan göra så mycket, kanske ge smärtstillande men det är ju inte ens säkert att det hjälper.:crazy:

Hästen är helt klart trångskodd, hoven är anpassad till skon inte tvärtom.
Som andra inlägg skrivit så behövs det mer utlägg bak på skon,

Du skriver också att den blivit tåriktad, ser inte så ut enligt bilderna:confused:
men vinkeln kanske ljuger

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden