märklig skoning

Sv: märklig skoning

Jag läste just en tråd om att känsliga hästar kan få kotledsinflammation av broddar och att överrullningen och stötdämpningen minskar med broddar. Min häst har nu travskor vilke innebär att hon har 6 broddar fram och 8 broddar bak. Förr har hon alltid haft 4. Hon har ju dåliga framkotor, artros så kanske hon rör sig sämre och inte riktigt kan gå med broddar, speciellt inte med 6 och 8. Vad tror ni?

Sv: märklig skoning

I dag har jag ridit igen och hästen går normalt igen och snubblar faktiskt nästan inte alls. Hon brukar snubbla typ 10-15 gånger på en halvtimme annars men nu är det helt borta, helt otroligt. Hovslagaren hade rätt, han sa att hon skulle sluta snubbla med den nya skoningen. Jag frågade hur han visste det, han sa att han skulle fråga mig nästa gång han kommer och sko om hon snubblar.:D
Nu är det bara 1 symtom kvar av artrosen galopproblemen på volt, men dom går nog inte att få bort mer. Det här var i alla fall en stor lättnad då det är jobbigt att rida en snubblande häst.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka