märkestagning/ridprov

K

knasan

Hur många här har tagit märken? Vilka märken finns? Är det Bent som håller i dem, någon mer? Finns det andra, liknande system i besläktad ridning? Jag tycker att det är bra att vi inte tävlar i akademiskt, men märken borde vara en trevlig morot, samt något att bli lite stolt över att man bevisat? Eller glömmer vi då lättare av att ha glädjen som enda mål?

De jag känner till är väpnarprovet och brukshästprovet. De är svåra att uppnå och det är många års träning till varje. Är det bra eller behövs fler mellansteg? Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: märkestagning/ridprov

Äh, dit når jag aldrig! Kan inte vi mindre begåvade ha något lite lättare att se fram emot? Vi är väl fler än jag? :)

Du har ju longerprovet.Utrustning:kapson-från marken
Du ska kunan visa hästen i dessa moment
1.Stå still men alla 4 ben under sig och i framåt ned
1.Böjning höger/vänster,men ska se att hästens höft förljer med i böjningen och ha benen kvar under sig i balans.
3.Be om underträdelse(be om hästens inre bakben)
4.Kunna göra övergångar i olika gångarter i balans tetrav/halt halt/trav osv detta också i framåt ned.
5.Galoppfattning,då endast själva fattningen,hästen behöver under detta prov inte klara av att balansera sig i galoppen.

Hoppas att jag hjälpte dig lite nu.Själv övar vi som sjutton hemam i snön för att klara detta prov.Svårt men det ska gå.Tyvärr är ju proven så dyra att ta men finns det intresse så ordnar man ju det med.Detta är ju det första provet man bör klara.
Lycka till.

Classical Dressage Club har olika test som man kan rida, i Sverige dock än så länge endast på Nobynäs i samband med Claire Lilleys kurser.

Och sedan har ju Ridsportförbundet en mängd märken också!

/Svea - stolt innehavare av guldmärket i körning :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama