Märkes kläder/utrustning

saraaandersson

Trådstartare
Har du mycket märkes saker till dig och din häst?
något favorit märke?

Är det "viktigt" att ha märkes saker? varför/varför inte?



Jag själv har ganska mycket märkes saker. Jag använder ridkläder i stort sätt varje dag och rider oftast flera hästar om dagen, så då tycker jag att jag kan lägga ut lite extra på sånna saker. Vanliga jeans och tröjor till vardags köper jag så billigt jag kan, då jag inte använder "vanliga" kläder allt för ofta.. :p
Dock bryr jag mig inte vad andra har på sig.. men jag själv har gärna märkes saker.
Favorit märke har jag inget direkt.. gillar Kingslands saker och HV Polo har också mycket fint.. men har även endel 66north tröjor, Pikeur ridbyxor och ett par Ariat stövlar som jag älskar! :love:
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

mina favorit (märkes) kläder är mina schockemöhle ridbyxor, min pikeur vind/regn jacka(som jag har till vardags:p), och mina kingsland strumpor ^_^, allt inhandlat för minst halva priset :D.
sen har jag mycket(90% av garderoben) från kyra k och gersemi, och de är också trevliga märken, till hästen är protektor, catago och shire favoriterna, både till schabrak, täcken och benskydd.

själva märkena är inte viktiga, tycker inte om loggor egentligen.
jag är mer ute efter passform och kvalitet, ridbyxor får kosta över tusenlappen om de passar, men allt annat handlar jag på utförsäljningar och rea :), hästen får lite mer budget saker, men jag är fortfarande noga med passformen och kvalitet :p.
 
Senast ändrad:
Sv: Märkes kläder/utrustning

Det är väl inte viktigt att ha märkesgrejer, men av någon anledning blir det så ändå ;) Oftast är ju märkesgrejer mycket snyggare och har bättre kvalitet än vanliga grejer.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag har inga märkessaker alls, om ni i detta begrepp endast räknar dyra och "fina" märken. Jag har de saker som passar mig och hästen bäst, har bra pris och håller länge. Hittills har inga dyra märkessaker passat in på alla dessa kriterier då det alltid finns likvärdiga saker till bättre pris.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Är defintivt inte någon märkesnörd...men när det gäller lädervaror håller jag mig gärna till Weavers produkter. Rejält läder, bra arbeten och hållbart.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag är mer typen som köper det jag tycker är fint och känns bra kvalitetsmässigt. Även om det oftast blir märkesprylar så finns det ändå en och annan budgetpryl med i samlingen.
Personligen skulle jag aldrig överleva livet som hästmänniska utan mina Pikeurbyxor eller Bucas/HWtäcken men när det kommer till t.ex schabrak så finns där allt från 160kr till 850kr.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag har ytterst få märkessaker eftersom jag helt enkelt prioriterar annat i livet också, konserter, alkohol, resor, kläder och spel, och inte har råd.
Egentligen tycker jag dock att det är viktigt - för mig är extrema budgetsaker lite som att stoltsera med att man shoppar kläder på Rusta, med andra ord WT och totalt stilomedveten och det är inte min grej - och använder inte sådant på tävling och helst inte träning. Dessutom är märkesprylar snyggare och i 99% av fallen av bättre kvalitet.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Ja, jag har mkt märkesutrustning till båda hästarna och mig själv. Men det spelar öht ingen roll för mig vilket märke det är, jag bryr mig om kvalite, design, material och passform. Pikeur har 100 ggr bättre passform på sina ridbyxor än Börjes, så är det bara. Köper aldrig något annat märke. Jackor köper jag mest från Kingsland, och alltid handskar från Roeckl.

Det beror på att varje gång jag köper sånt billigt blir jag så missnöjd med kvalite och passform att det ändå blir så att jag får köpa det dyrare alternativet i slutändan.... Dessutom så brukar de lite dyrare märkena ha saker som håller bättre så priset per använding kanske inte blir så mkt högre ändå.

Men jag köper väldigt gärna billigt om jag kan hitta en bra grej! Tex Hööks fleecelindor är långa och bra, Börjes brukar ha jättebilliga och bra ridstrumpor, t-shirts/tunna tröjor köper jag gärna på H&M för 50-100 kr. Shires har helt okej täcken, duger lika bra som Rambo.

Det är inte viktigt för mig att ha X märkes senaste kollektion. Har en klassisk stil och köper klassiska färger och snitt som jag använder tills det blir slitet/trasigt. Kan gärna köpa förra säsongens vinterjacka på rea tex, gillar att spara pengar. ;)
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag jobbar extra i en ridsportbutik och tar ut det mesta av min lön i grejer. Enkelt att gissa hur min hästgarderob ser ut:p. Jag precis älskar Pikeur! Ridbyxorna är vansinnigt sköna och tröjorna likaså. Det jag gillar mest med tröjor/jackor från Pikeur är att de är snyggt figursydda och följer kroppen. Jag avskyr fladdriga kläder när jag rider! Ibland lyckas dock Hööks med detta och jag har två favorittröjor därifrån med utmärkt passform:).

Vad det gäller hästarna har de inte det allra dyraste. De har Bucas Irishtäcken (typ som HW Amigo), ngt Hansbo och Catago. Passformen är det viktigaste. Tränsen är GlenGordon-också lagom prisklass med fin kvalité. Schabrak har jag mest Eskadron (cottoncollection), ngt Equiline och Schöckemöhle.

Men det är faktiskt viss skillnad på märkesgrejer och budget, dock inte alltid...
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Beror väl lite på vad man anser är märkes kläder/utrustning.

För mig som handikappad är det viktigt med tex enkla spännen osv så jag tittar först på utrustning som är enkel att ta på/av.
Sen ska kläderna och utrustningen ha bra passform, det måste vara bekvämt och får inte skava någonstans.
Jag vill även ha prylar av bra kvalité. Jag köper hellre få saker och använder dem jämt än att ha mängder av skräp.
Men jag köper ingenting för att det har ett visst innemärke och är dyrt.
Snarare tvärt om, jag köpte tex Stübben och Cavalloträns som inte är inne men bra kvalité till bra pris.
Jag köpte en dyr Haglöfsjacka att ha som stalljacka men jag vet att den är bra mkt bättre än tex Pikeur jackor.

Förbrukniningssaker köper jag däremot gärna billigt, det ska ju ändå bytas ut inom kort.

Men min filosofi är generellt att bara köpa de prylar jag "älskar" och kommer att älska lång tid framöver så jag inte står med massa oanvända saker som kostat pengar å samlar damm.
Det ger för dålig ekonomi.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag har bara märkesgrejer. Både till mig och min häst. För att jag vill och för att jag kan, köper bara sånt jag verkligen vill ha (förvisso sjukt mkt men jag impulsköper inget) och ingen skit som bara blir liggandes.

Vad andra har bryr jag mig inte om alls, det är inte direkt som jag ba ''OMG hen har inte Veredus-skydd på sin häst, hästmisshandel :eek:'' ;)
Sålänge det man använder passar så bryr jag mig ikke.
 
Senast ändrad:
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag har enbart pikeurridbyxor numera, orkar verkligen inte leta upp andra som sitter lika bra tvätt efter tvätt. Köper dem begagnade eller på rea.

Läder är jag petig med de få gånger jag köper nytt men har inget direkt favoritmärke.

Täcken är enbart HW som gäller. Lite samma som ridbyxorna, de sitter perfekt på min häst och är superlätta, orkar inte testa andra. Utetäcken vågar jag dock inte köpa begagnat.

Benskydd är jag äckligt noga med (passform) och har en typisk mittemellan häst. Men de bästa bakskydden var märkeslösa (värdelöst eftersom jag vill ha fler par!) och de billigaste någonsin.

Schabrakens passform är noga men även där kan det skilja 10 gånger på billigaste och dyraste. Och de dyra köper jag bara begagnat/rea.

Förutom det har jag flera riktiga lågprisfavoriter, typ Gekås handskar och boots :D
 
Senast ändrad:
Sv: Märkes kläder/utrustning

Mm precis, jag brukar tänka PPW (price per wear). Hur mkt och hur länge kan jag använda jackan? Eftersom en lite dyrare jacka håller länge så är det ofta mer ekonomisk att köpa den än billig jacka som bara håller en vinter.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Inte ett dugg!

Min erfarenhet är att märkeskläder kan vara mindre hållbara än billiga kläder, t ex köpte ja en jacka för 250:- som jag hade dagligen i fem vintrar. Ett par ridbrallor som jag köpte för 1895:- höll sämre än de fär 265:-.
Däremot har jag erfarenheten att dyra lädergrejor håller bättre än billiga så det investerar jag gärna i men om det är något märke på bryr jag mig inte. Oftast tycker jag att märken är fula och i vägen.

Jag vet verkligen ingen om märken och kan inte identifiera dem, folk har försökt få mig att förstå vilka fina saker de köpt till sig själva och sina hästar men tyvärr blir jag inte ett dugg imponerad.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

*delvis kl*
Jag kan tycka att det är svårt att veta om man verkligen får så mycket valuta för pengarna nu för tiden. Finns ju flera märken som har dragit in på kostnaderna och kvalitén och likt förbannat håller samma priser som förr.
Har själv köpt ett par snuskdyra KLtröjor som båda har gått sönder efter 2 dagar användning. Å andra sidan har jag en KLjacka som har hängt med flitigt i 2 år och är lika fin nu som då.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Själv föredrar jag Roeckl-handskar och t.ex. boots och skydd från Eskadron, men även täcken från Finn-tack och Horse comfort och benlindor från Horze. Så för mig har det inte att göra med att det är "märkessaker", utan är sakerna bra så spelar det ingen roll för mig om det är budget eller ej. :)
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Min äldsta KL jacka är mer 8 år. Ser fortfarande ny ut varje gång den kommer ur tvättmaskinen. :)
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Äger nog inga märkesgrejer men överväger att övergå till Pikeur-ridbyxor eftersom de senaste från Horze höll i ett halvår... Å andra sidan har jag ett par därifrån som hållit länge även Hööks-ridbyxor som hållit länge.
Läder köper jag billigt för att jag vill tex kunna spontanbada med hästarna eller rida i regn utan att behöva oroa mig för grejerna.
Jo, köpte en märkesgrimma för ett par hundra till nya hästen. Den var apful efter två månader. Har annars bara budgetgrimmor som är ca tre år gamla som är lika snygga som vid inköpet...
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Det är ju det jag menar. Deras äldre kollektioner höll jättebra kvalité, till skillnad från dom nya...
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag gillar kvalité och passform, ska man tillbringa många timmar i stallet varje dag är det jätteviktigt. Fast jag ogillar starkt trenden med stora blaffiga loggor på alla "märkes"kläder. Jag vill inte betala för att vara en vandrande reklampelare!

Jag har en hel del märkeskläder, dock med en diskret logga (helt ok med logga så länge den är diskret), favoriten är nog pikeur, framförallt deras ridbyxor. Jag gillar inte heller att se exakt likadan ut som alla andra så jag försöker undvika de för tillfället mest populära märkerna.

Även jag har noterat att de mest populära märkernas grejer håller sämre kvalité nu än för några år sedan, jag tror det är för att de måste spotta ur sig nya kläder och kollektioner hela tiden, så det blir mer kvantitet istället för kvalité.

Till hästarna tänker jag likadant, undviker det dyraste men vill ha bra kvalitet och passform.

pris per gång man använder en sak är viktigt för mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: Squie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 240
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 004
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp