Märkes kläder/utrustning

Sv: Märkes kläder/utrustning

*delvis kl*
Jag kan tycka att det är svårt att veta om man verkligen får så mycket valuta för pengarna nu för tiden. Finns ju flera märken som har dragit in på kostnaderna och kvalitén och likt förbannat håller samma priser som förr.
Har själv köpt ett par snuskdyra KLtröjor som båda har gått sönder efter 2 dagar användning. Å andra sidan har jag en KLjacka som har hängt med flitigt i 2 år och är lika fin nu som då.

Det är det du har dina sinnen till ;)

Du ska se, klämma och känna på alla material för att avgöra kvalité :)

Det funkar liksom inte att bara köpa ett märke rakt av och tro att du får bra grejer för det.
Man kan fynda bra budget prylar, men då krävs det ju att man vet vad man är ute efter.

Så internet shopar är egentligen rena döden eftersom det kan skilja stort i kvalité på likadana träns från samma märke.

Me generellt så håller ju lite dyrare produkter lite bättre kvalité även om det finns undantag åt båda håll.
 
Senast ändrad:
Sv: Märkes kläder/utrustning

*delvis kl*
Jag kan tycka att det är svårt att veta om man verkligen får så mycket valuta för pengarna nu för tiden. Finns ju flera märken som har dragit in på kostnaderna och kvalitén och likt förbannat håller samma priser som förr.
Har själv köpt ett par snuskdyra KLtröjor som båda har gått sönder efter 2 dagar användning. Å andra sidan har jag en KLjacka som har hängt med flitigt i 2 år och är lika fin nu som då.

Håller helt med!

När jag var liten så var det antingen ett dyrare träns och det var BRA läder eller så var det ett billigt träns och sämre läder. Nu finns verkligen pappersläder och skitlädret från förr kan kosta 1000 spänn. Ogilla!

Mitt nuvarande träns är ett fint exempel vilket stör mig varenda dag. Men vad gör man inte med ett sådant litet missformat huvud (:love:) och krav på löst spänd nosgrimma :p
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Beror väl lite på vad man anser är märkes kläder/utrustning.

För mig som handikappad är det viktigt med tex enkla spännen osv så jag tittar först på utrustning som är enkel att ta på/av.
Sen ska kläderna och utrustningen ha bra passform, det måste vara bekvämt och får inte skava någonstans.
Jag vill även ha prylar av bra kvalité. Jag köper hellre få saker och använder dem jämt än att ha mängder av skräp.Men jag köper ingenting för att det har ett visst innemärke och är dyrt.
Snarare tvärt om, jag köpte tex Stübben och Cavalloträns som inte är inne men bra kvalité till bra pris.
Jag köpte en dyr Haglöfsjacka att ha som stalljacka men jag vet att den är bra mkt bättre än tex Pikeur jackor.

Förbrukniningssaker köper jag däremot gärna billigt, det ska ju ändå bytas ut inom kort.

Men min filosofi är generellt att bara köpa de prylar jag "älskar" och kommer att älska lång tid framöver så jag inte står med massa oanvända saker som kostat pengar å samlar damm.Det ger för dålig ekonomi.

Ska vi bilda klubb :D
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

*kl*
Har mkt märkessaker till hästen då jag vet vad jag får, har ett träns från hööks med supermjukt läder redan från början men har töjt sig enormt mkt på 2,5 år tyvärr.
Så blir hellre lite dyrare läder som köps in mer sällan eller att jag förnyar med ny nosgrimma eller nytt pannband.
Har alltid gillat shires täckena, vilket är i sk medel prisklass. Är för snål för att köpa rambotäckena då jag hade gråtit blod om de gick sönder.
Köpte mitt första HW amigo täcke idag, rea. Super passform.

Köper minst ett set lindor+schabrak från eskadrons cottoncollektion /säsong. För att de håller passformen och är billigare än t.ex hööks eller hansbos schabrak.

Jag letar efter så bra saker som möjligt för de pengar som jag är beredd på att spendera. Har inget emot begagnat.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Har alltid gillat shires täckena, vilket är i sk medel prisklass. Är för snål för att köpa rambotäckena då jag hade gråtit blod om de gick sönder.
Köpte mitt första HW amigo täcke idag, rea. Super passform.

Fast Rambotäckena är ju precis en sån sak som varit kanonbra men blivit värdelösa så det är ju istället att vara klok att inte köpa dem.

Visst bra passform har de fortfarande men kvalitén på tyget är inte ens i närheten av så bra som de var förr!
Jag köper alla ggr hellre Amigo täckena än Rambo, synd att inte Amigo finns med halvhals bara :(
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag handlar saker till mig och min hästar som passar. Prislappen är av lite mindre betydelse men vi tenderar att hamna någonstans i mellanbudget för det mesta, mycket blir på rea/bra begagnat också :).
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

precis jag tycker inte att de är värda de pengar som de kostar. Därför satsar jag på täcken i mellanprisklassen som man kan slita med hälsan så att säga;)
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag är väl till stor del märkesnörd, MEN jag är det inte för märkets skull, utan för kvalitéten!

Mitt favoritmärke är N66. Fula kläder ofta, men bra passform och av material som andas! Att få på sig en billig softshelljacka är som att klä in sig i en plastpåse, svetten rinner o man blir dyblöt, varm och obekväm. En N66 softshelljacka märker man inte att man har på sig. Ok, den kostar 10ggr så mycket, men rider man flera hästar om dagen så vill man inte bli blöt o kall efter första hästen. Jag har samlat på mig 5 fleecetröjor, 2 ulltröjor ,1 kombinerad fleece/ull, 1 teknisk fleece, 2 softshelljackor, 1 skaljacka/regnjacka och en mössa. Det sammanlagda nypriset för dessa blir ca 20000... Sjuka pengar "för lite kläder", men det är så stor skillnad på kläder som andas o kläder som inte andas... Jag räknar med att använda dessa kläder i flera år så utslaget på användning är det inte så dyrt.

Av övriga märken är Pikeur och Schockemöhle en favorit när det gäller tröjor och jackor, men där snackar vi mer snygghet(o hållbarhet hoppas jag?!) än bra arbetskläder.

Ridbyxemässigt försöker jag hålla mig till sonnenreiter, bra kvalité i skoning och tyg, bra passform. Jag spenderar större delen av året i softshellbyxor så även där är andasfunktion viktig! När det gäller billiga byxor så har jag haft ett tiotal par från Hööks och tyvärr, deras helskodda byxor är ren skit i skoningen. Jag har 2 par som luckrats upp i hela rumpan, 2 par med hål vid sittbenen, 2 par oskodda med hål vid sittbenen och tyget tål inte att skrapa mot träd eller åka i backen. Säkert bra byxor till bra pris för den som rider 1-2ggr/vmen inte för den som rider 3hästar om dagen...

Hästarna får på sin höjd märkesschabrak för att dom har bra passform. Täcken är ju oxå en kvalitétsgrej, men till en islandshäst köper jag inte Rambo direkt ;) TCH har bra täcken, lixom jag är väldigt nöjd med de från Haglunds. I läderväg syr jag mina egna träns och får således den perfekta passformen och det bästa lädret som finns i Sverige. De kanske inte blir snyggast men maken till mjukt läder är svårt att finna!
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Min äldsta KL jacka är mer 8 år. Ser fortfarande ny ut varje gång den kommer ur tvättmaskinen. :)

Jag har en vinterjacka sen 15 år som inte går att nöta upp. En skidjacka som är lite modifierad för att kunna ridas i. Den ser också ny ut varje gång den tvättas och den är toppenbra när det snöar/regnar för den blir aldrig blöt helt igenom.

Pris 299 kr på rea:eek:.

Parallellt har jag nött ut 3 ridjackor av hyfsade märken.
 
Senast ändrad:
Sv: Märkes kläder/utrustning

För mig kvittar det om det är märkessaker eller inte bara sakerna håller för det ändamål dom ska.

Jag har ibland köpt dyra saker som blivit fula, tappat formen osv efter ett tag och då har man mest blivit besviken.

Ibland har man i stället köpt billiga saker som haft bra kvalité.

Men visst ibland har man också fått vad man betalar för dvs billigt=skräp dyrt=bra kvalité.

Så för mig finns ingen regel utan undantag. Det beror på. Så jag köper inte saker bara för att jag ska bära ett speciellt märke.
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag har bara "märkes" utrustning. Alla saker har ju egentligen ett märke men antar förstås att du menar de dyrare märkena.
För mig är det så att jag dras alltid till det som är dyrast, eller rättare sagt det som råkar vara snyggast är dyrast. Kvalitén och designen är oftast bättre, dock är det ju vissa märken som är favoriter det är inte så att alla märken som har en högre prisklass är super.
Jag äger ingenting från Hööks eller liknande. Tycker inte deras saker är fina direkt...
Sedan så är det rätt smart att köpa dyrare saker för de har alltid ett andrahandsvärde, det har inte något från Hööks, det får du ge bort isåfall.
Har hänt ibland att jag har tröttnat på saker och sålt och just för att det är från bra märken så har jag i vissa fall fått nästan fullpris och till och med över;)
Vill dock inte veta hur mycket jag lägger ut på ett år:angel:
 
Sv: Märkes kläder/utrustning

Jag har nog ganska blandat men mera mot märkesutrustning. Som många andra skriver är det kvaliten som får avgöra. Jag älskar Pikeur ridbyxor för att det är sköna och sitter bra. Gjorde ett försök med JW byxor, men de är inte ofta jag använder dem för mina andra är helt enkelt skönare. När det gäller täcken har jag nästan helt gått över till HW. Det sitter bra, hästarna blir inte skavda, håller bra mot regn och det är snygga. Amigo täckerna kostar ju dessutom inte mkt mer än Hööks, Shire etc. Har ett Rambo utetäcket som är över 10 år och har hållit under många glada lekstunder i hagen, det är kvalitet. Har köpt lite andra täcken pga att jag tyckt det varit snygga men snabbt gjort mig av med dem för att det helt enkelt inte sitter bra.
Budget grejjer som jag ofta (någon gång per år) köper är lädergrimma och boots från tex Börjes. Perfekt att använda i hagen. Då slipper man bli knäckt om bootsen trillat av och inte hittas eller om hagkompisen gnagt lite på grimman.
Är inget fans av stora loggor, gillar mera diskreta stilrena loggor.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: Squie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 240
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 023
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 004
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp