Markerar spark m bakben

Husmusen

Trådstartare
Jag har ett problem. En av hästarna jag håller på och rider in har börjat markera med bakbenen när jag gör iordning henne. Hon lyfter upp benet och hytter med det, men hon har aldrig sparkat (än).
Vad skulle ni göra?

Till att börja med kan jag säga att hon egentligen älskar att bli ompysslad och borstad, och tidigare när hon visat olater så har det varit för att någonting var fel.
Hon vägrade t.ex. ta bettet när tänderna blivit för vassa.
Hon blev sur när man sadlade när hon byggt upp sig så mycket att sadeln inte passade längre.
Hon visade klart och tydligt (innan inridningen) att jag longerade henne alldeles för mycket (vilket stämde, men som jag inte tänkte på då).
Hon tog av sig täcket flera gånger när det blev för varmt.

Kort sagt så har hon aldrig varit "dum" förut, utan hon har försökt att berätta något och så fort felet åtgärdats så har hon blivit sitt vanliga snälla jag igen.

Men nu vet jag inte riktigt varför hon hytter mot mig. Jag kan i&försig tro att det är pga att hon tycker att det blivit för mycket träning, hon håller på att ridas in och under vintern har vi bara varit i ridhuset pga inga broddar (inga skor). Vi har börjat skritta ut lite nu.

Vad tycker ni att jag ska göra?
Jag säger självklart åt henne när hon lyfter nu, men samtidigt vill jag hellre förebygga så att hon inte lyfter överhuvudtaget. (och helst inte genom säga-åt-eller-skrämma-metoder utan genom att få henne att inte ha någon anledning till att lyfta).

Frågar här eftersom dom i stallet bara skulle säga att jag skulle säga åt henne hårdare, men jag vill gärna ha andra synsätt/förslag om det finns några också?
Bra förslag för att få träningen roligare kanske? (Hon är väldigt framåt och bjuder när jag väl sitter på).

Tackar på förhand.

Sv: Markerar spark m bakben

Hej! Är det när du borstar hon gör så? Isåfall kan det ju vara att hon är känslig i pälsen. Hästen jag rider gör lite liknande och han blir jätteirriterad när jag ska trimma manen...han blir så den här årstiden. Förhoppningsvis blir det bättre när han fällt klart.

Oj då en unghäst som gått i ridhuset hela vintern :( Helt klart dax för en ordentlig paus i allt vad träning heter...
Eventuellt kanske bara rida ut med henne, annars total vila tycker jag. Och därefter i så fall endast rida ut med henne.
Hon talar ju som sagt var om att något är fel med all rätt i mina ögon.....

Känner igen det där...;)

Stå lugnt kvar (om du kan känna dig någorlunda säker på att hon INTE kommer att sparka!), hetsa inte upp dig utan tala bara lugnt om att det inte är ok att hytta med bakbenen, hur "dum" matte än är.

Ta sedan en paus på några veckor och låt hästen smälta vinterns lärdomar innan ni kör igång igen.

Har nyss låtit min 3-åring vila i 1 vecka efter att ha ridit henne ganska mycket i ett par veckor.
Även om hon inte verkade vara "överarbetad" då så var hon mycket mer alert när jag satte igång igen igår. :)

Hon har fått flera sådana pauser under vintern, hellre för ofta än att jag får en grinig unghäst som bara är less på allt.

Skulle gissa att det är ett sätt att säga ifrån, antingen behöver hon vila, eller så är det ledarskapet - att hon testar dig. Ofta ger en veckas vila en helt ny häst, de tappar inte muskler eller glömmer det de lär sig, utan tvärtom, brukar bli väldigt fokuserade och nyfikna och jobbsugna om man hela tiden blandar in vilor.
Jag brukar träna varannan dag i en vecka och sedan lägga in 3 dagar ledigt, osv
Är det test så acceptera inte det minsta att hon trycker mot dig eller hytter med en hov eller nafsar, jag brukar säga Nej skarpt och hoppa till och sträcka på mig så att hästen backar undan snabbt.

Det där låter som något som skulle kunna stämma! Jag har själv funderat lite på om det är något med årstiden, flera av hästarna har börjat bete sig lite underligt/annorlunda (inte att alla börjat sparka ;) men vissa har ändrat attityd vid hantering/ridning).

Tänkte däremot inte på att det kan vara så att hon blivit känsligare i pälsen, men det är faktiskt bara när jag borstar henne som hon beter sig "illa".

Kratsa hovar, sadling och alla andra förberedelser inför hantering/ridning reagerar hon nämligen inte alls på.

Tack :idea:

Efter 16 år ihop med en häst som gör det så fort hon vill ha igång bus med husse så skulle jag vilja säga, ta det inte på allvar. Jag brukar ta henne lite i bakskanken och säga "satunge där" och antingen flinar hon eller också försöker hon sätta tänderna i mig, fast bara på bus.;) Tar man inte sånt på allvar så blir det inget av det hela.:D

Ridde - med 23 årig unghäst.:banana:

Jag kanske måste förklara mig lite bättre...

Jag började alltså inte sitta på henne förrän i januari, så det är ca 2-3 månader det handlar om.
Hästen är f.ö. inte en "vanlig" unghäst utan blev hämtad från ett ställe där hon gått som vildhäst, dvs inte blivit hanterad överhuvudtaget. Man kunde inte ens klappa dom när dom kom.

Pga detta så har jag även tagit det lite extra försiktigt med att påbörja uteritterna, eftersom det är en helt annan miljö här och hon reagerar på ett helt annat sätt än hästar som blivit hanterade hela sitt liv.
Hon är förresten 6 år. Det är inte min häst, men jag rider in henne och har hållit på med henne ända sedan hon kom.

Jag har promenerat med henne så snart jag kunnat. Detta gjorde vi redan i somras. Bara att gå några meter ut på stallplanen var en upplevelse dom första gångerna (trots att dom gick i en hage som låg precis bredvid). Nu har vi haft långa skogspromenader, vi har till och med sprungit ifrån en älgfamilj :D För någon vecka sedan red vi "ut" för första gången (dvs skrittade tillsammans med några andra hästar utomhus i en ca 10-minuters-ritt). Hon var jätteduktig :love:
Jag har tänkt försöka skritta ut tidigare, men var orolig för ifall hon skulle få panik och kanske rusa på någon halk-fläck och skada sig (eftersom hon som sagt inte ligger på samma nivå hanteringsmässigt som andra "unghästar") Men senaste gången vi "red ut" kom det till och med en bil precis bredvid och hon reagerade inte ens, och jag kommer definitivt att utöka & förlänga uteritterna allteftersom, jag tycker självklart att varierad träning är viktig och tror att uteritter har en positiv inverkan på den övriga träningen :)

Ps. Hon har fått en liten vila på en vecka nu...

Ja, det är ungefär så jag har gjort, bara tagit det lugnt när hon lyft det. Dock har jag sagt till med väldigt bestämd röst dom senaste gångerna, eftersom det inte visade sig vara något "övergående" (än).

Men jag tror starkt på teorin om "känslig i pälsen", och ska vara lite extra uppmärksam nästa gång jag hanterar henne. Och skaffa en mjukare borste!

Hon fick förresten en 2 veckors-vila precis innan jag började rida henne, och har fått en vecka nu.
Jag rider henne annars ca 3 dagar i veckan, hon löshoppas 1 dag, vilar 2 och hanteras (dvs bara extra skönhetsvård och sånt ;) ) 1 dag.

Hej! Ja, en mjukare borste kan ju hjälpa... min reagerar inte lika mkt när jag har ryktborsten, men det gillas ändå inte fullt ut. Han viftar på svanser och stampar med bakbenet när jag borstar i och runt virveln där bak, under magen och så. B-vitamin kan ju exempelvis hjälpa när hästana fäller och sätter päls, även om det kanska inte finns belägg för att det gör det. Vissa säger att det gör det andra inte... Lycka till med uteritterna!

Kul! Min var också "vildhäst" när jag hämtade honom! Måste säga att det mest har varit en fördel, han hade inga förutfattade meningar allt var nytt och han var otroligt väluppfostrad av andra hästar och kunde sin rangordning;) Utöver det så är han positiv som attan, men fattar inte riktigt att han ska bli ridhäst, men det kommer bara jag låter honom vila och fundera.
Kan hända att dessa hästar har lättare att "säga ifrån" så att man ser det, som din gör, när jag började jobba min i töm och ville ha en sidförflttning lyfte han sitt framben mot mig och fnös, dvs han tyckte jag var jobbig och ville ifrågasätta vad jag sa... Intressant, man lär sig mycket av dem! Jag använder aldrig våld eller skriker, rycker eller skränar med hästar, däremot ÄR jag ledaren. Och det fungerar med kroppsspråk och röst, visst han är ung och bångstyrig ibland men oftast vill han leka eller busa, och då får man ju sätta gränsen som passar en själv. Det viktigaste är att han är positiv och vill vara med mig.

Vad roligt!
"Min" är nästan likadan, otroligt positiv och framåt :) Och älskar att bli ompysslad (förutom just nu då ;) )
Som du skriver så säger hon verkligen ifrån när något är fel också, vilket är en otrolig fördel! Man lär sig mycket.

Vi verkar ha lite samma sätt att hantera hästar, jag brukar heller inte skrika och tvinga, det finns bättre sätt att få dom att lyssna och komma ihåg vem som är ledaren. Genom att vara "öppen för förslag" från dom (dvs inte straffa så fort dom protesterar mot något) så tror jag att dom vågar "berätta" mer, vilket ger ett bättre samarbete.
Sen måste man självklart sätta gränser så att det inte övergår till ett dåligt beteende/protester för skitsaker, men så länge man är tillräckligt uppmärksam så tror jag inte att det blir till några problem.

Nu snurrade jag iväg lite här men jag hoppas man förstår vad jag menar ;)

Pust tack o lov :bow: att det inte var riktigt så illa som du fick det att låta först :)

Hon är väl inne i fällningsperioden nu. Då är det många hästar som blir "ömma" i skinnet. Så det låter som trolig orsak tycker jag eftersom det är just vid borstningen hon reagerar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka