Märker ni att hästarna blir tröttare på hösten

O

OlleAtlas

Märker ni någon skillnad på era hästar nu på hösten? Blir de tröttare? Är det i så fall pälssättningen, eller tror ni på något annat?

Under de tre år jag haft min höst tycker jag att den stora hösttröttheten slår in varje år, just i september. Jag ger då extra b-vitamin, det hjälper lite men inte så att han blir "normalpigg".

Hur upplever ni era hästar under de olika årstiderna?

Undrar OlleAtlas

Sv: Märker ni att hästarna blir tröttare på hösten

Det verkar vara stor skillnad hur hästarna reagerar när de sätter eller fäller vinterpälsen. En del ställer av sina hästar under de veckorna.

Har börjat ge linfröolja för att testa (valde det då bla vetegroddsoljan ökar aptiten och det behöver hon verkligen inte :smirk: ). Har börjat smyga igång så märker nog inte någon större skillnad fören hon fäller i vår. Skulle ha börjat att ge betydligt tidigare med oljan om det skulle ge någon effekt i höst-

Den förra märktes det relativt mycket på att han lade päls. Blev lugnare (tröttare) och så, men den här damen jag har nu känner jag ingen skillnad på. Hon har iofs inte börjat lägga jättemycket päls än, bara lite grann. Vi får se om det kommer.

/Malin

Märks inget på min häst. Han är istället tröttast i typ juli. Och piggast på vintern och går bäst på våren ;)

Jag har inte märkt någon större skillnad tidigare år. Men detta året har jag tränat mer och har planerat mer träning i höst. Detta har gjort att jag är nog mer uppmärksam. Ja, jag tycker Thora är lite trött. Hon har börjat sätta päls och eksemet har varit lite jobbigt de sista veckorna. Hon har klarat sig så bra hela sommaren men motståndskraften har börjat sina lita tror jag. Gav foderjäst i kraftfodret nu i kväll. Tror det är bra till pälssättningen. Det tyckte inte Thora. Blä. Äckligt.:confused: Ville inte äta upp.:eek:

Jag ger alltid mina extra B-vitamin vid pälsfällning och pälssättning. Men nog är de tröttare. Dock är det väldigt individuellt. En del blir markant slöare och en del märker man knappt någon skillnad på. Jag tycker mig märka att ju mer päls de sätter ju slöare blir de. Jag har haft alla varianter av päls på mina islänningar. En del sätter jättemycket päls och lång sådan medan andra sätter kort, mjuk päls som ett fullblod och så finns det alla varianter däremellan.

Tänk också på att ge ordentligt med B-vitamin till alla unghästar på hösten! Det behövs för att undvika tex knäledsupphakningar. Ett år lät jag bli detta på hösten och tänkte att de får ju vitaminer och mineraler året om så det borde räcka och som ett brev på posten fick ën ettåring knäledsupphakning. Efter en månads överdosering av B-vitamin gick det över men det var en läxa jag lärde mig och efter det återgick jag till att ge B-vitamin from september. Brukar köra med flytande sådan, vilket är dyrt. Köper en 25-litersdunk och det kostar 1700 kronor. I år kör jag med foderjäst just nu i alla fall. Hoppas det är lika effektivt! I äldre hästböcker står det att man skall fodra med äpplen och morötter vid pälsfällning och pälssättning vår och höst. Jag ger det också men äpplena brukar vara slut till våren så då blir det bara morötter.

Öppnade den flytande B-vitaminflaskan i går. Svindyrt, men funkar ju för mig som bara har en häst. Ska testa med lite extra morötter och äpplen.

Thora, tror att de flesta exemhästar har en rysarperiod just nu. Det brukar vara så här i september. Tror att det beror på att gräset vuxit en hel del sedan regnen, samt att knotten är som galna just nu. Vi trevar oss fram i ett mörkt stall på kvällarna för att inte släppa in de små läbbiga.

OA

De islandshästar jag haft har varit mer eller mindre hösttrötta.
Svala tappar gång och vilja när hon börjar sätta vinterpäls i augusti/september. Hon piggnar till när kylan kommer.
Askja påverkas inte lika mycket men visst blir hon svettig och flåsig när hon springer nu i värmeböljan.

Med min häst är det lite si och så med årstider. Vintern brukar han och de andra hästarna i mitt stall vara ganska pigga och lite på våren också.
Men sommaren kanske det blir lite jobbigt med tanke på alla flugor, mygg och knott!
Min häst blir liksom OlleAtlas ganska trött i och med att han fäller och sätter vinterpäls.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 915
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset