markarbete?

D

dezir

vad är egentligen markarbete? blir så förvirrad för jag hör en massa olika saker hela tiden. :rofl:
 
Sv: markarbete?

beror helt på vem du pratar med. kan betdya många saker!

Det kan betyda för ex en hoppryttare att man tränar dressyr, bommar på marken mm.

för en Ar eller dressyr betyder det att man tränar hästen för hand, longerar, ledarskapsträning.

För mig betyder det allt om innefattar MIG på marken bredvid hästen, men det är min egna tolkning.

man får helt enkelt vända kappan efter vilken ryttare/diciplin man pratar med.
 
Sv: markarbete?

markarbete - hoppdressyr, bommar på marken, osv

arbete från marken - man är på marken och arbetar hästen
 
Sv: markarbete?

För mig innebär markarbete att jag rider "lättare" dressyr, ofta bara till exempel volter, serpentiner, kollar så att gas/broms funkar, inget krav på superform. Grundlydnad helt enkelt. Jag rider i min allround/hoppsadel och ibland med inslag av bommar i träningen, ofta före eller efter en tur i skogen.
Det är MITT markarbete - precis som vanimelde skriver kallar olika personer olika saker för markarbete, men jag tror att det vanligaste är s k "hoppdressyr", liknande det jag själv genomför.
 
Sv: markarbete?

för mig är de alla övningar som ja gör brevid hästen från marken.
sedan varierar de på vad vi gör.
 
Sv: markarbete?

När jag jobbar markarbete med min häst handlar det mest om att få hästens tillit.. Jag på marken brevid min häst.. Ex när vi är ute och går så skickar jag hästen att gå på/över vissa saker som kan uppfattas som läskigt. Som på min gård uppe i hälsingland stog en gammal minibuss nära huset.. Jag talade om för min häst att gå in där.. Sen stanna och backa tillbaka..
Oxå när jag longerar henne och ber henne göra olika övningar så ser jag det som "markarbete".. Att flytta bakdelen/framdelen när jag ber henne.. När jag höjjer min hand och "viftar lite" så ska hon backa.. När jag pekar åt nåt håll och vevar med den andra handen så ska hon gå dit jag pekar..
Så jag har full kontroll på det vi gör och hon gör allt jag ber henne om.. Det är vad Jag ser som markarbete.
Andra kan ha andra saker som markarbete..
 
Sv: markarbete?

kl*
okej. nu har jag fått många väldigt varierande svar, jag har själv haft som uppfattning att bomövningar är markarbete. och som jag ser det nu så har olika personer olika uppfattning om vad markarbete innebär. :idea: så då tror jag att jag tar och håller mig till min uppfattning också. ;)
tack för hjälpen, jag har plötsligt blivit lite klokare. :) haha
 
Sv: markarbete?

Jag håller med Sweep, enligt de ridskolor jag besökt i "nutid", så räknas:

Markarbete, som bomövningar, cavaletter och ev. småstuds-serier

och

Arbete vid hand, är när man själv är på marken och jobbar sin häst, longering, tömkörning och avsutten träning med hästen helt enkelt.

Mvh
IngelaH
 
Sv: markarbete?

Jag tror att varje person ska anpassa markarbetet efter sej själv och sin häst.. Då förstår man bäst va det ärman pysslar med.. Ta ideer från andra som man tycker låter spännande.. Så har jag gjort och jag är nöjd med resultatet utav det.
 
Sv: markarbete?

Markarbete - dressyrridning (ev med bommar på marken)
 

Liknande trådar

Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 778
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära". På dejtingappar beskriver endel...
Svar
6
· Visningar
452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp