Mariestad!!!

Donnatello

Trådstartare
Insåg just att den här nog borde flyga till fälttävlansgnägg istället vill någon flytta den?

Ja precis Mariestad, vilka ska dit? Vilka klasser ska ni rida? Vad har ni för mål med tävlingen? Om ni har några. Vart ska ni bo?

Jag ska iaf dit och fortsätter med en 0,90 till innan det ev. blir 1,00. Mina mål är en bra dressyr gärna ett snäpp bättre än 47,2 som vi hade sist och nolla den förbaskade banhoppning blir ofta ett pet vilket är mitt fel oftast men mkt irriterande. Felfri terräng inom tiden skulle sitta fint.

Har jätte snälla vänner som inte bor alltför långt från mariestad där vi (3 tävlande) kan ställa upp både hästar och oss själva, fantastiskt snällt.

Men nu vill jag höra från er.

Senast ändrad:
Sv: Mariestad!!!

Jag ska rida deb i mariestad på min D ponny..dock bara för att kvala till Lätt o Msv klass med min rutinerade gammla herre som jag precis tagit över av stora syster:P

ja jag ska bara ta mej igenom dressyren eftersom ponnyn min är en gammal räv o hatar dressyr..men men man gör så gott som man kan:p sen ska de nog flyta på med nolla i banhoppning o i terrängen:D

någon annan som ska til örebro förresten? jag ska rida lätt där:)

Nu har ryttarmedd och anmälda lista kommit ut...ska bli jättekul! Mariestad har oftast väldigt välarrangerade tävlingar som flyter på bra...:bump: :bump:

Jag rider debutant på min 5-åring och har som mål att nolla terrängen!

Eländes elände...vi har blivit bortlottade från Mariestad!:cry: Står visserligen högt upp på reservlistan men ändå...har starka planer på att byta till Lätt klass istället....

Ja, det blir ju mer och mer så...men jag har pratat med dem nu och jag får rida Lätt klass om jag inte kommer in på nån strykning så det känns ok.

Ja förr behövde man nästan aldrig oroa sig för det!! Men de va ju skönt att du kunde få byta klass då, e ju inte kul att inte få starta när man väl planerat in det!!

Jobbigt men det brukar ju nästan alltid bli ett par strykningar så du får hoppas på det. Jag har tur för jag rider i Illuster cup och de brukar ju inte lotta bort lagryttare. Jag fick en ganska bra starttid även om jag kanske önskat lite senare så man kunde åkt upp på lördagen men nu får det nog bli på fredagen.

Det är ingen som vet i vilken startordning terrängen går?

Jobbigt men det brukar ju nästan alltid bli ett par strykningar så du får hoppas på det. Jag har tur för jag rider i Illuster cup och de brukar ju inte lotta bort lagryttare. Jag fick en ganska bra starttid även om jag kanske önskat lite senare så man kunde åkt upp på lördagen men nu får det nog bli på fredagen.

Det är ingen som vet i vilken startordning terrängen går?

Nej, men i höstas gick iaf ponnyerna före...eller vänta nu...näe, jag blev helosäker nu!:eek:

Inte blev det några strykningar i debutanten inte...nope! Vi fick minsann ta skeden i vacker hand och starta Lätt klass! Fick givetvis starta först också....:o Dressyrtanten var inte nådig...fick 70 straff på pålle som aldrig haft så låga poäng nån gång...var riktigt tjurig över detta tills jag insåg att ALLA fick idiotstraff mer eller mindre??? JAG låg 6:a av 32 i Lätt klass på 70 straff....:confused: :confused:

Sen gick grållen kanon i banhoppningen men fick med sig bakbommen på näst sista hindret men jag var helnöjd för han kändes så himla fin!

Efter en sömnlös natt där jag red den attans terrängen både framlänges och baklänges....:eek: så var det äntligen vår tur att starta! Grållen tyckte det var ovanligt högt i terrängen och hoppade för säkerhets skull de 3 första hindren i trav....:devil: Men sen vaknade han till liv och ju längre vi kom på banan desto bättre gick han! Det var 16 hinder och en himla massa a och b hinder kändes det som...på vattnet tog vi chicken, som var rulle-landa lite på grus-sen vatten och rulle upp. När vi kom till spetsen skulle vi tagit chicken också men han kändes så himla fin att jag provade och han seglade över....gissa om jag var glad!:banana: Så vi nollade på hinder men hade antagligen en hisklig massa tidsfel men vem bryr sig??? Jippee, första Lätt klassen avverkad!:banana:

Grattis till en fin runda! Jag såg att det var otroligt höga straff i dressyren på lätt klass men domaren måste lgt sig väldigt lågt i poängen i och med att ALLA fick så dåligt betalt lite tråkigt när det blir så men det var väll iaf rättvist. Men jag undrar om hon dömde GP egentligen eller ngt för alla kan ju inte ha ridit så dåligt det är ju inte möjligt.

Debutanten som jag red var nog iaf lite mer rättvist bedömd. Jag fick vad jag förtjänade alltså rätt dåliga poäng i och med att min häst blev hyperspänd. Jag hann aldrig få igång honom inne på banan igen efter att ha gått från framridningen. Domaren visslade i princip när jag precis kommit innan för dörrarna vilket var lite synd men men.
Fick 66 straff och förtj'nade inte ett poäng bättre så det var rättvist dömt. Till hoppnigen var jag lite små irriterad så då skärpte sig nog både jag och hästen det blev en fin runda och vi lyckades nolla den, vi brukar ofta få ett förargligt pet. Terrängen är ju inte den lättaste man kan tänka sig, vart ju otroligt mkt problem vid graven tot 18 uteslutna tror jag. Men vi seglade över alla hindrena fint, pållen tyckte nog dock att vägarbetet hade inte där mitt ute på åkern att göra mkt skeptisk till en början innan han fattade att det var ett hinder. Men vi var iaf nolla och inom tiden så det blev en 10:e placering på den katastrofala dressyren.

Någon mer som har deltagit i helgen?

Ja, först när jag fick mina dressyrpoäng så undrade jag om det verkligen kunde varit SÅ dåligt att man får 70 straff för det...men när sen slutresultaten kom och jag låg 6:a efter dressyren då förstod jag att domaren missförstått sin uppgift lite....ALLA som red Lätt klass i Mariestad kan inte vara såna fullständiga sopor på dressyr!:rofl:

Grattis till din 10:e placering, debutant klassen är ju svår där i och med att det beryktade diket kommer som nr 4 och man ska hoppa det bort från kompisarna...kunde gott ligga i slutet och på hemväg istället tycker jag.

Vi stod vid diket och tittade på debutanten och såg många vansinnes anridningar med stopp och avfallningar som resultat men även riktigt snygga ritter med ryttare som verkligen gjorde allt för att förbereda hästarna på vad som komma skulle. :banana:

debutant klassen är ju svår där i och med att det beryktade diket kommer som nr 4 och man ska hoppa det bort från kompisarna...kunde gott ligga i slutet och på hemväg istället tycker jag.

Haha, jo, tycker nog min häst med att den graven hade kunnat vara senare. Vi hade inte hunnit komma igång riktigt, hade nog känts bättre med den snälla graven som låg på slutet, låg först. Men men, 2:an, 3:an, 6:an och 7:an gick ju kalas! :D

Dessutom; känns det inte lite väl maxat att ha ett räcke 1 galoppsprång efter en sån grav..? :smirk: Som nr 4 på banan..? I debutant..?

Hehe jag vet dock inte om det hjälper vart den graven än är jag var där förra året och red smma klass och då var ju graven på hemvägen man red ju andra hållet runt skogsdungen och det var otroligt mkt stopp då med det hände nog iof en hel del på vattnet också.
Jag är dock glad att min häst inte har dikesfobi som många andra men nog hoppa han stort alltid och det gäller att få ordning på allt innan räcket kommer.

Men jag tycker nog nästan att den här banan har lite lätt klass karaktär över sig det skulle vart ett räcke innan graven bara så det blev en coffin o sen ett nerhopp i vattnet så skulle det nästan kunnat vara en lätt klass.

Jag tycker dock att det är roligt när terrängen avgör såpass här mkt annars blir det lätt lite av en dressyrtävling. Vilket kan vara roligt men det är ju trots allt fälttävlan vi rider.

Fortsätter Novali med lätt klass nu eller? Vart blir nästa start?

Haha, jo, tycker nog min häst med att den graven hade kunnat vara senare. Vi hade inte hunnit komma igång riktigt, hade nog känts bättre med den snälla graven som låg på slutet, låg först. Men men, 2:an, 3:an, 6:an och 7:an gick ju kalas! :D

Dessutom; känns det inte lite väl maxat att ha ett räcke 1 galoppsprång efter en sån grav..? :smirk: Som nr 4 på banan..? I debutant..?

Men?? Kom du över diket alltså? eftersom du hoppade 6:an och 7:an...isåfall var det ju jättebra!:banana:

Hehe jag vet dock inte om det hjälper vart den graven än är jag var där förra året och red smma klass och då var ju graven på hemvägen man red ju andra hållet runt skogsdungen och det var otroligt mkt stopp då med det hände nog iof en hel del på vattnet också.
Jag är dock glad att min häst inte har dikesfobi som många andra men nog hoppa han stort alltid och det gäller att få ordning på allt innan räcket kommer.

Men jag tycker nog nästan att den här banan har lite lätt klass karaktär över sig det skulle vart ett räcke innan graven bara så det blev en coffin o sen ett nerhopp i vattnet så skulle det nästan kunnat vara en lätt klass.

Jag tycker dock att det är roligt när terrängen avgör såpass här mkt annars blir det lätt lite av en dressyrtävling. Vilket kan vara roligt men det är ju trots allt fälttävlan vi rider.

Fortsätter Novali med lätt klass nu eller? Vart blir nästa start?

Ja, jag håller med, den är rätt svår för att vara debutant. Jag rider debutant i Hermanstorp för vi var redan anmälda till den och Trollhättan har ju ingen Lätt klass så det blir debutant där med.
Och vart ska Donatello gå nästa?

Men det är roligt när det är lite tekniskt och tittigt i debutant också jag tycker dom har tänkt till ganska bra på den här banan.

Jag jobbar när det är hermanstorp så det blir nog trollhättan nästa jag hade dock hoppats på att debutera lätt då men det går ju inte när dom inte har ngn. Jag har ridit debutant där ett par ggr och tycker att den banan är rätt tråkig om jag ska va ärlig det är inget spektakulärt utan mest bara stock efter stock tycker jag. Men det är ju nära iaf så jag får nog ta och åka dit ändå. Är ju lite ont om fälttävlan sen i juli så man får väll passa på när det finns.

Sen har jag inte kollat riktigt vad somkommer efter det, finns ju en del men man har inte alltid lust att åka hela sverige runt. Det är det tråkiga med fälttävlan, det är nästan alltid långt o åka.

:) Jag red både debutanten och lätt-klassen.

I lätt klass var jag rätt nöjd med dressyren och tänkte att det blir nog bra poäng, men när pappa kom och berättade att jag fick 69 straff blev jag förbanad, min kära häst hade ju gjort allt riktigt bra och förkänade att ligga på mycket lägre, men som ni andra sa så visade det ju sig att domaren var lika hård mot alla.. I banhoppningen blev det ett pet(vilket var mitt fel) och sedan nolla på hinder i terrängen med lite tidsfel. Men jag bromsade rätt långt innan vattnet eftersom min häst har en tendens till att kasta sig ut i vattnet:smirk: Detta gjorde att vi slutade på en 8:e plats. Supernöjd!

Sedan i debutanden var det ju en mer normaldömande domare, där min grålle och jag fick 54 straff, tyvärr ett pet i banhoppningen, lite klantigt från min sida:crazy: Sedan när jag skulle ut i terrängen var jag väldigt skämtisk, en stor grav och 2 vatten, min hästs värsta farhågor.. Men det var som om han verkligen fattade, gick som en klocka på allt, travade snällt i båda vattnen och hoppade graven perfekt. Det blev tom. noll fel på tiden:D Detta blev sedan en 5:e placering. Och han som knappt kommit runt förrut:)

Jag tyckte det var en rolig tävling i Mariestad, tur med vädret var det ju oxå, ialf. på Söndagen då solen sken lite.

Är det någon som kan adressen till dom som tog kort på tävlingen?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Relationer Jag är kanske en alltför enkel person utan så många stora drömmar och förväntningar på livet - utan helt enkelt nöjd om jag mår bra och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat