Aslan

Trådstartare
Jag har funderat på det där. Många säger att man ska koka märgbenen för att skona magen på hunden. Andra säger råa för att minimera risken att dom flisar sig. Så, råa, rökta, torkade eller kokta? Och vilket slag har ni på benet? Nöt?
Vad säger ni?

// Aslan

Sv: Märgben

Råa märgben av älg är vanligast här i huset - jagar för tillfället höstens skörd.

Råa ben av nöt. Om hunden inte är van vid märgben kan man låta dem tugga en liten stund i början så den inte sätter i sig all märg på en gång. Jag ger alltid frysta ben, då håller de lite längre och kan vid behov frysas om.

Jag ger också råa, brukar peta ut det mesta av märgen för att inte få dåliga magar.

Måste fråga, är det verkligen så bra att ge ben av fläsk? Det jag har fått lära mig är att ALDRIG ge fläsk,fisk och fågel ben då dessa inte är bra för hundar med tanke på flisning. Då hjälper det väl inte att man ger benet rått? Sen så ska man inte äta rått griskött, borde det inte vara samma för hundarna?

Måste fråga, är det verkligen så bra att ge ben av fläsk? Det jag har fått lära mig är att ALDRIG ge fläsk,fisk och fågel ben då dessa inte är bra för hundar med tanke på flisning. Då hjälper det väl inte att man ger benet rått? Sen så ska man inte äta rått griskött, borde det inte vara samma för hundarna?
Seglivad myt som härstammar från den tiden hundar levde på rester från familjens matbord.

http://www.rawmeatybones.com/

De flesta av oss som utfodrar enligt BARF/Prey metoden ger våra hundar ben från det mesta vi kan komma över.

Även fisk? och fågel? Vet inte om jag skulle våga det med tanke på småbenen, det stora omet

Ja o får o fläsk oxå.
Men hundar måste vänjas med att äta ben, otillagade ben bryts ner av hundens matsmältningssystem.
Stora mängder ben, speciellt fläsk leder till förstoppning, spec hos ovana hundar.

Alltid råa ben, dock fryser jag ner märgbenen innan jag ger, de håller längre då och blir mindre kladd

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 069
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 863
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka