Mardrömmar eller vad?

Sandra78

Trådstartare
Den senaste månaden har vår lilla fröken, nu 8 månader, börjat skrika och varit helt hysterisk i sömnen (upplever jag det som).
Oftast är det efter 1½-2 timmars sömn men som mest har det varit efter ca 4 timmar.
Händer 2-3 gånger i veckan.
Kan inte se något mönster, förra gången, i söndags sov hon ingenting på dagen mer än en halvtimmes slummer i bilen och var övertrött på kvällen, tog då en timme innan hon somnade mot för vanliga 10 minuter.
Idag har hon sovit hyfsat på dagen, blev dock två sömnpass, oftast sover hon ett längre pass bara. Inga problem vid nattning.
Jag brukar försöka väcka henne riktigt, trösta och sen natta igen. Senaste två gångerna har jag dock fått ha henne uppe en stund för att hon ska bli trött på nytt.

Sv: Mardrömmar eller vad?

Kan det vara nattskräck? http://se.babycenter.com/toddler/sleep/nightterrors/

Jag hade precis läst en artikel om det i Vi Föräldrar och en vecka senare fick sonen det, kanske han var i samma ålder som er då eller något äldre (minns ej riktigt). Och det var tur att jag läst om det för det avgrundsvrål och så okontaktbar som han var så hade det varit rätt läskigt annars. Han fick det ytterligare några få gånger till, men sen försvann det och han har aldrig fått det igen.

Låter ju som samma sak, fast hon är lite för ung... Ikväll är det helt tokigt, så fort hon slumrar till så börjar hon skrika. Så just nu kryper hon runt och leker, undrar hur trött den stackaren kommer att vara i morgon :(
För jag tror att det blir värre om man rubbar rutinerna ännu mer, så senast åtta i morgon måste hon väl upp...

Separationsfas på G?

Den brukar komma runt 8 månader ofta med tex tätare uppvak, svårt att somna/somna om.

En del barn blir också mer skeptiska till främlingar även om det är mormor som barnet kanske träffar flera gånger i veckan, en del vill bli burna mer, vill inte leka själva på golvet osv.

Brukar gå över på några veckor.

Jag tror också på separationsfas. Det är nu hon inser att hon inte sitter ihop med dej (eller annan primärvårdare) och det är ju jätteotäckt. Det går över snart och blir inte värre av att rutinerna rubbas så låt henne sova när hon kan.

Båda mina barn har börjat sova väldigt oroligt i den åldern.
För den äldsta blev det bättre igen straxt efter 1 år för att komma tillbaka en period vid 1,5 år.

Den yngsta är 10 månader och vi är mitt uppe i det nu, men hon har blivit lite lättare att lägga på kvällen nu igen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Bufera
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
833
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: falukorw
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar