Marco Mitras?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 437
L

Loviza

Vill veta rubbet om denna hingst, vad har han lämnat.
Är han fortfarande i avel? Vill minnas att han är godkänd på prestation, stämmer det?
har sökt på internet men hittar ingen sida om honom. Hjälp!

Har hittat en trevligt sto e. honom som jag är intresserad av, vore därför kul att veta lite om stammen.

/ Loviza

Sv: Marco Mitras?

Marco Mitras dog för en fyra-fem år sedan, det är antagligen därför du inte hittar någon hemsida om honom.

T o m 1999 hade han betäckt 103 ston. Han godkändes som femåring efter genomfört bruksprov. De fåtal avkommor jag känner till har tävlats i hoppning. Själv startade upp till 1.50 hoppning och I* fälttävlan.

Har sett ett par avkommer efter honom, har varit trevliga hästar med bra psyke. Har varit hopphästar med ok kapacitet, men inga superhästar fast dom var väldigt enkla och okomplicerade och väldigt lika varandra.

Mvh
Camilla

Känner syskonpar efter MM ganska väl, en stått här på gården, en är kvar hos uppfödaren i granngården än (9år båda). Båda med fullblod på mödernet (dock olika ston). Väldigt olika hästar inte minst extriört.

Ena mycket trevlig med ganska fin extriör med bra resning (men kort hals) och kort och stark kropp. Bra kapacitet (Msv A) och balans, snabb häst också. Dock kanske inte de bästa gångarterna. Tillgiven och ödmjuk dock markering på böjprov hela livet trots att han aldrig varit halt och tränat och tävlat regelbundet. Mörkbrun utan tecken.

Nr 2 betydligt mer i huvudet, spöken och ideer. Men för all del trevlig att ha att göra med för det mesta. Hoppar men tog tid att få ordning på tekniken speciellt fram (hängande ben). Bättre trav än nr1 och betydligt större (+170cm) trots ganska litet sto (159cm). Långlinjerad men platt kors. Lite stort klumpigt huvud, väldigt stora platta hovar av tveksam kvalitet.
Kaxigare och lite mer arbete med denna. Många vinster i lätta klasser men kapacitet för ca 1.40 skulle jag tro. Startat fälttävl. Brun med stor bläs och vita tecken på benen.

Båda är ganska lättstressade och tar då snabbt till flyktreflexen. Dragit sönder ett antal grimmor genom åren. Men de står som sagt högt i blod.

Skapliga hästar främst nr 1 gillar jag men samtidigt är han på mycket bra möderne. Vilket man noga skall kolla upp då den här hingsten i sig kanske inte bär med sig alla de egenskaper man vill ha. Dessutom verkar han inte (av de här två att dömma) inte prägla sina avkommor speciellt starkt, vilket gör mödernet ännu viktigare.

Skall se om jag hittar bilder. Har du speciella frågor så hör av dig, har haft dessa två hästar under många år.

Marco Mitras 891 (mbr, 165 cm, född 1989) e.Irco Marco 662 u.Tosca 16273 ue.Naturel 140 Stb - Matchim xx fick som 4.5 åring 88/99 i hoppning och som 5-åring 88877=38 exteriört. Han var placerad i svår hoppning (även internationellt) och MsvA fälttävlan. 1992 fick han två avkommor - Mitras Sloppy, plac 1.30 och Toy´s Michael Douglas, plac 1.40. Marco Mitras betäckte sedan ca 100 ston fr om 1995 t o m 1999 - bland de avkommorna finns bl a Il Princip som fick höga poäng både i hoppning och gångarter vid 3-årstest och är plac 1.40, Marco Mist, plac DLA och Melmac, 1.25.

Har sett och fotat en del hoppande avkommor, men även en (Blixten) som går dressyr.

Mvh Cissi

jag har en valack efter marco mitras...hans mamma är en ponny.. han är helt underbar och världens snällaste (9 år) vi har tävlat 130 med plasering en så länge och ställer alltid upp för en!

jag har ridit på en stor (175 cm) MM avkomma. han är som sagt stor o han var väldigt sen i sin utveckling, gulbrun med gigantiskt huvud, kompakt. urgullig o hantera.! :D han är född -96 och har nu deb. 140 tror jag.. :D men som sagt sen i utvecklingen.

men för övrigt underbarr häst! :love:

Hej du!
Jag har faktiskt turen att sköta en av Marco Mitras avkommor.
Mirabella Marco är ett hoppsto, född -95 och är en toppenhäst ;)

Har bild på en MM häst, han heter Marco Mist. Skitfin och trevlig häst! Stor men ändå smidig, trevligt intryck får man helt enkelt! :)

/ Bums

jag har en Marco Mithras avkomma, ett sto ue Formateur. jag har inte haft henne så länge och hon har inte gjort så mycket än. Hon stod hos ngn som inte var så tävlingsintresserad tidigare,
hon är 166, mörkbrun, inte så lätt i typen, ser ut som en typisk Irco Marco häst, men så var mamman gelderländer ( eller vad det heter, grov själv) Hon rör sig däremot lätt och trevligt, med ett stort plus på galoppen...
Hon löshoppar 1,50 utan problem, men har bara startat 1m, och 1,10 med många nollor. Är född 00.
Att rida är hon väldigt het och framåt, men på marken och i stallet är hon väldigt snäll och stabil!

Min faster ägde honom innan han blev såld till den sista ägaren innan han förolyckades. En mycket pampig häst, skitsnygg och hoppade otroligt fint.

Nån som har en bild på Marco Mitras??
Har en häst efter honom.

Känner till ett sto e.Marco Mitras. Hon är mörkbrun med bläs och lite vitt på ett par ben. Detta sto är väldigt snällt men har inga gångarter att tala om. Hon trippar o småspringer i skritten och har svårt att stå still i halterna. Hon är ganska rädd o hoppig av sig att rida ut på. Men hoppning är hennes grej! Otaliga vinster i lätta klasser, snabb som en vessla och vändbar. HOn har startat 130 m men jag tror inte att hon varit felfri med nuvarande ägaren i alla fall. Kanske räcker hon i 140 m dock inte mer. Hon är ganska liten, ca 160-162 cm.

Okej, min dam e. Marco mitras är väldigt lugn och snäll i alla lägen :love: Fast ibland kan hon vara lite tittig när man rider ut.

Ingen som har en bild på Marco Mitras, eller bild på avkommor efter honom? :)

Det finns inga bilder på nätet direkt. Dock vet jag att han är med i de äldre hingstböckerna. Take a look! :love:

Marco Mitras var en underbar häst att rida och hålla på men men tyvärr så hände en olycka i hagen fär några år sedan och ägaren valde att det bästa var att ta väck honom (för marcos eget bästa) Har har många fina avkommor efter sig har haft en själv. och kompisar har nu avkommor efter honom. alla är trevliga hästar att ha och göra med och är fina att rida. hoppar också bra.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 719
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 999
Senast: mars
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 804
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka