I mitt fall var ledningen högst medveten om vad jag kände även innan jag sade upp mig. Att vara illojal borde väl snarare vara att man tiger på jobbet och sedan snackar skit om jobbet inför en ny arbetsgivare t ex. Här, på buke där man ska vara så rättfram hela tiden. Det förvånar mig lite att man anser att mitt förslag till agerande är så fult och fel....
På en arbetsplats finns en organisation. Den bestämmer arbetsgivaren. Som arbetstagare skriver man på ett kontrakt om lojalitet mot arbetsgivaren. Då följer man organisationens regler, där en viktig sådan är att chefen är den man pratar med vid missnöje och det är upp till chefen att hantera ärendet. Man bjuder inte in kollegor till stormöten utan chefens medgivande.
Har man sedan sagt upp sig också så satsar man inte längre ens på samma häst som sina kollegor och bör verkligen se till att hålla sig inom ramen för de löften man är bunden av, för att sluta med flaggan i topp.
Illojalt beteende som hade varit uppsägningsgrundande och därmed väldigt svårt att rekommendera för annan arbetsgivare.
Däremot tycker jag att företaget bör erbjuda avslutssamtal med chefen och eller HR, för det finns ofta viktiga saker att ta tillvara .