Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en sådan! Men som tidigare har skrivits så skulle jag aldrig ha den till att klyva större mängder ved. Den finns ju i två storlekar, så det går ju att få i lite större bitar i den större, men det är fortfarande inga jättestora vedträn som går i.Är de bra?
Funderar på att köpa en till min syster som måste hugga ved och tycker det är tungt.
Någon som har erfarenhet av den, typ denna:
Visa bifogad fil 104958
Så roligt! Det går så löjligt fort! Vi har en 7t och den funkar att enkelt flytta på också.Tror den funkar bra om veden är lättkluven. Med gott om kvistar och vriden ved så blir det svårare. Det behövs en hel del kraft för att den ska funka tror jag. Och att veden passar bra i ringen?
Med andra ord inget för större mängder. Men ska man bara klyva några vedträn till öppna spisen kanske det funkar?
Jag har en hydraulisk och är supernöjd. Den klyver upp till 5 ton och lär liten och smidig. Men kostar några tusenlappar. Plus skitrolig att jobba med
Avkommanklöv ved till deras panna av kubbar jag hade. Frågade -visst är det kul? och fick ett generat svar att det var jätteroligt
Du menar yxa, väl? Lite väl dramatiskt med slägga.Kan rekommendera att skaffa en vän som tränar historisk fäktning och vill träna upp sig. Han har kluvit stockar på 50 cm i diameter, bara med slägga. Mycket effektiv i drift, blåbärssoppa och kanelbullar bara
Finns ju olika yxor. Släggyxa med långt handtag och tyngd på sådär 4-5 kg behövs för de stora stockarna.Du menar yxa, väl? Lite väl dramatiskt med slägga.
Jag har en sån och tycker den funkar bra, klyver allt som är av dimensioner som går ner i ringen. Jag har inte haft några problem med ved som är vriden, har kvistar etc. men såklart är det jobbigare att klyva sådan ved, det är det ju med yxa också! Stora stockar hemma hos mig klyvs med klyvyxa.Är de bra?
Funderar på att köpa en till min syster som måste hugga ved och tycker det är tungt.
Någon som har erfarenhet av den, typ denna:
Visa bifogad fil 104958
Fasst med den "manuella vedklyven" så sitter ju yxan i mackapären. Dvs du ställer veden på eggen och bankar till i andraänden. Förslagsvis med en slägga.Du menar yxa, väl? Lite väl dramatiskt med slägga.