Sv: Mantorp

uttryckte mig väll lite klantigt :smirk:

Jo jag vet vilka resultat h*n har haft men det saknas fortfarande reslutat för att komma med till truppen nästa år.
Men på sikt så tror jag att de kommer att vara med

olgaklara skrev:
Fast man borde väl ändå säga att för att vara aktuell för landslaget så skall man iaf genomfört * med placering eller ** med bra resultat för det är det som kommer att krävas av ekipaget.

Hästen är ju dessutom inte jättekänd för att vara den bästa i banhoppning på lite högre nivå. Men en ny ryttare kan ju göra susen
Jag har aldrig påstått att de skulle vara aktuella för juniorlandslaget heller, bara att det är oerhört klantigt att sitta och skriva på ett publikt forum att det inte "gått så bra" när ekipaget varit placerade i samtliga starter förutom den senaste.

fälttävlansnisse skrev:
uttryckte mig väll lite klantigt :smirk:

Jo jag vet vilka resultat h*n har haft men det saknas fortfarande reslutat för att komma med till truppen nästa år.
Men på sikt så tror jag att de kommer att vara med
Ja, det gjorde du.

Jag tror dessutom inte att hon räknat med det på något sätt, det är lite svårt att hinna kvala sig upp i klasserna när man bara haft hästen 2.5 månad. :smirk:

det är det jag menar om man vara har haft hästen i 2,5 månad så behöver man dels mer tid att "lära känna varnadra" på och mer tävlingar tillsammans innan man får starta de klasser som man nåste för truppen...

Hm, då var du väääldigt otydlig första gången...
Men jag ska sluta tjata, vi är nog rätt överens. ;)

LenaH skrev:
Jag har aldrig påstått att de skulle vara aktuella för juniorlandslaget heller, bara att det är oerhört klantigt att sitta och skriva på ett publikt forum att det inte "gått så bra" när ekipaget varit placerade i samtliga starter förutom den senaste.

ja det kan jag hålla med om för de har ju varit placerade i de andra starterna

Fast om de skall in i truppen så borde de ju klara av en 100cm bättre än 60 straff på hinder i terrängen

Fast vad dom 60 starffen beror på vet ju inte du genom att läsa det på internet, precis som gammeln inte kan uttala sig om de ryttare som vägrar ut sig på vattnet i debutant.

Shudde skrev:
Fast vad dom 60 starffen beror på vet ju inte du genom att läsa det på internet, precis som gammeln inte kan uttala sig om de ryttare som vägrar ut sig på vattnet i debutant.

60 straff är ju trots allt antingen två stopp eller tre stopp. Resultatet finns ju att läsa.

Visst det finns ju alltid orsaker att det händer ngt men jag anser att i så pass låg klass borde man ju inte ha problem med en häst som tävlat så mkt som denna gjort.

Jag anser att det är stor skillnad på unghästar och rutinerade hästar. Vad jag vet så gick inga rutinerade hästar debutant i Torn och de rutinerade hästarna brukar inte stoppa i så pass låga klasser oavsett hur ryttarna rider

olgaklara skrev:
60 straff är ju trots allt antingen två stopp eller tre stopp. Resultatet finns ju att läsa.

Visst det finns ju alltid orsaker att det händer ngt men jag anser att i så pass låg klass borde man ju inte ha problem med en häst som tävlat så mkt som denna gjort.

Jag anser att det är stor skillnad på unghästar och rutinerade hästar. Vad jag vet så gick inga rutinerade hästar debutant i Torn och de rutinerade hästarna brukar inte stoppa i så pass låga klasser oavsett hur ryttarna rider

Men....eeeehhhh....harkel, harkel.... DU borde väl veta att en häst är en häst OAVSETT hur mycket den har tälvat innan!!! Det kan ju ibland räcka att de ha en fis på tvären!! Och de kan snubbla... Och ryttaren kan ha backat...och och och... Finns ju MASSOR av saker som kan hända. Inget klokt uttalande från din sida, tycker jag. Precis som om man om man köper en rutinerad häst och startar i en lägre klass så FÅR de inte stanna eller strula!! Så är det inte i verkligheten i a f.

Om inte jag minns fel var det någons häst härinne som med en av Sveriges bästa ryttare hade 40 straff i terrängen på en 100 klass för några månader sen? Ska man verkligen ha det med en häst som gått ** fälttävlan?

Som du säger själv, det finns alltid anledningar till att det kan gå dåligt, hon red illa på ett hinder, fick en utbrytning/ifrånstyrning då hästen låg helt fel och sedan gjorde hon en volt åt fel håll vilket gjorde att hon tilldömdes ett stopp till på samma hinder.
De andra 100 sm klasserna hon ridit har hon varit placerad i, men alla kan ha en dålig dag, även om man köpt en fin häst och rider bra själv.

Shudde skrev:
Om inte jag minns fel var det någons häst härinne som med en av Sveriges bästa ryttare hade 40 straff i terrängen på en 100 klass för några månader sen? Ska man verkligen ha det med en häst som gått ** fälttävlan?

Som du säger själv, det finns alltid anledningar till att det kan gå dåligt, hon red illa på ett hinder, fick en utbrytning/ifrånstyrning då hästen låg helt fel och sedan gjorde hon en volt åt fel håll vilket gjorde att hon tilldömdes ett stopp till på samma hinder.
De andra 100 sm klasserna hon ridit har hon varit placerad i, men alla kan ha en dålig dag, även om man köpt en fin häst och rider bra själv.

Du får lägga miljoner volter innan ett hinder med dagens regler utan att bli belastad med ett stopp.

Så för att få 60 straff på hinder så borde hon gjort två eller tre anridningar på hindret.

Men det går ju inte riktigt att jämföra för det hade ju blivit problem med den hästen och den hade ju börjat att bli osäker och stanna! Som jag förstod det så var det orsaken till att den andra ryttaren red den.
Men det får ägaren till hästen själv berätta om det finns något intresse att veta det.

Och ja jag tycker att man inte skall ha ngt stopp öht i den klassen på en sådan häst som säljs för de pengarna, de borde vara självgående då. Men det är min åsikt.

Mayflower skrev:
Men....eeeehhhh....harkel, harkel.... DU borde väl veta att en häst är en häst OAVSETT hur mycket den har tälvat innan!!! Det kan ju ibland räcka att de ha en fis på tvären!! Och de kan snubbla... Och ryttaren kan ha backat...och och och... Finns ju MASSOR av saker som kan hända. Inget klokt uttalande från din sida, tycker jag. Precis som om man om man köper en rutinerad häst och startar i en lägre klass så FÅR de inte stanna eller strula!! Så är det inte i verkligheten i a f.

Och?

Och på vilket sätt borde jag veta?

Nä jag vet inte speciellt många bra hästar som tävlat ** klass med placeringar som stannar pga en fis på tvären! Eller som stannar i deb/lätt klass. Nä de jag vet om som sålts vidare har faktiskt gått bra upp i klasserna, utan en massa stopp.

Möjligtsvis stannar dina hästar då!

Ja det är möjligt, då har väl hinderdomaren dömt fel då. Har inte pratat med ryttaren själv utan bara med en annan som var på samma tävling, har svårt att tro att hon skulle stå och ljuga mig rätt upp i ansiktet.

nej för mig finns inget intresse av att veta varför hästen börjar stanna/byter ryttare. Det enda jag säger är att hästen har gått bra. jag förstår inte hur man kan sitta på publikt forum och säga ngt annat eller ens uttala sig när man inte vet själv vad som har hänt.

Det har ju gått bra "upp i klasserna" för ekipaget!! Hon är kvalad till *- efter 4 tävlingar och har varit placerad i 4/5 starter. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Att köpa en självgående häst, det tror jag alla vet att det inte går. Speciellt om man hållt på så länge som du.

Shudde skrev:
Ja det är möjligt, då har väl hinderdomaren dömt fel då. Har inte pratat med ryttaren själv utan bara med en annan som var på samma tävling, har svårt att tro att hon skulle stå och ljuga mig rätt upp i ansiktet.

nej för mig finns inget intresse av att veta varför hästen börjar stanna/byter ryttare. Det enda jag säger är att hästen har gått bra. jag förstår inte hur man kan sitta på publikt forum och säga ngt annat eller ens uttala sig när man inte vet själv vad som har hänt.

Det har ju gått bra "upp i klasserna" för ekipaget!! Hon är kvalad till *- efter 4 tävlingar och har varit placerad i 4/5 starter. Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Att köpa en självgående häst, det tror jag alla vet att det inte går. Speciellt om man hållt på så länge som du.

Eh? jag har inte skrivit att det inte gått bra tidigare!

Läs mitt inlägg lite längre fram i tråden.
Det enda jag skrev var att jag tror inte att man blir uttagen till truppen på lättklass resultat utan man måste nog ge sig upp i * klass minst.

Och detta resultatet var inte bra. Och ja man får lägga volter i terrängen utan anridning hur många ggr som helst.

Jag säger inget om ryttaren som köpt denna häst och tror säkert att det kommer gå jättebra för de i framtiden.

olgaklara skrev:
Och?

Och på vilket sätt borde jag veta?

Nä jag vet inte speciellt många bra hästar som tävlat ** klass med placeringar som stannar pga en fis på tvären! Eller som stannar i deb/lätt klass. Nä de jag vet om som sålts vidare har faktiskt gått bra upp i klasserna, utan en massa stopp.

Möjligtsvis stannar dina hästar då!

Du borde väl veta att hästar är djur och att man inte kan FÖRUTSE varför de gör vissa saker. HÄSTEN vet ju inte om att den har kostat hur mycket pengar som helst och därför ska förväntas hoppa i ALLA lägen, speciellt om det råkar vara en lägre klass. Den vet inte att ryttaren ska kunna rida i princip baklänges och att den då ska hoppa ändå...

Ja, mina hästar stannar ibland. Det gör förmodligen dina hästar också.

Så du vet alltså inte en enda rutinerad fälttävlanshäst som sålts vidare och att det sen inte gått så bra med nästa ryttare... ? Konstigt att just du har missat det.....

Det är liksom ingen som ens har sagt att ryttaren vill/ska in i truppen. bara att hon troligen siktar på det, vilket hon säkert gör, men kanske inte redan till i vår. och ja jag vet också att man får lägga volter utan anridning, dock vet jag inte hur fallet var här, jag har som sagt bara hört det av andrahandskälla och jag utgår ifrån att det stämmer. i vilket fall som helst så bröt ut/stannade hästen bara en gång, sen vet jag inte om hinderdomaren dömde fel eller om vägen var otydlig i volten.

Att resultatet inte var bra vet väl säkert både du och jag och hon själv, men att sitta här och skriva att hästen "borde gå av sig själv" känns bara löjligt.

Shudde skrev:
Hon är kvalad till *- efter 4 tävlingar
Fast måste man inte ha tre felfria lätta klasser innan man är kvalad till *? Och naturligtvis två felfria deb, det gör väl minst fem tävlingar?
Lite OT, men jag blev lite fundersam.

nä mina hästar stannar inte på hinder.

men självklart så kan saker ske som gör att man får en utbrytning tex. men steget från utbrytning till stopp är rätt stor i mina ögon mätt.

men jag tror nog inte de skulle göra det i så låg klass.

nä jag vet ingen rutinerad häst som inte klarat av att gå deb/lätt klass utan hinderfel.

du får gärna nämna en

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka