"Människosalt" till häst?

Sammet

Trådstartare
Min unghäst på 3 år älskar sin saltsten, så mycket att han slickar (inte tuggar) upp sin saltsten 3 ggr så snabbt som alla andra, om inte fortare.

Eftersom det både blir dyrt i längden och dessutom inte kan vara nyttigt (rätta mig om jag har fel) så tänkte jag åtgärda det med att han ska få salt tillsammans med mineralerna.

Jag har ett minne av att en veterinär rekommenderade vanligt människosalt (som köpes i matbutikerna) för hästar med detta problem.
Men... jag vet inte om det stämmer, och om det stämmer, med eller utan Jod?

Någon som kan hjälpa mig?

:bow:

Sv: "Människosalt" till häst?

Japp, känner if´gen detta problem!
Hade en liten schettis kille hos mig ett tag, han åt upp saltstenen på 2 röda:crazy:
Vi köpte istället havs salt, då utan jod, det fungerade mycket bättre!
Lycka till!

Vad är normala mängder ?
1 tsk/ dag ?
2 dl/dag 1 msk varannan dag ?

hej från hambo

Två hekto per dag är inget som helst problem om man inte redan ger en massa jodrika alger.
Ett hg jodsalt innehåller 5 mg jod. maxgräns är 15 mg per 100 kg.
PL

1msk salt/dag är lagom om hästen vilar ~. Öka vid arbete.
Jag brukar ge 2msk de dagar jag rider lätt-normal träning och 3 msk när jag rider tuffare pass.
Små ponnyer kräver mindre salt och STORA hästar mer.

Om hästen ska äta motsvarande 1msk salt/dag av sin saltsten så ska en 2 kilos räcka i 107 dagar. En 10 kilos i 533 dagar ca.

Att köpa salt som är till för att ge hästar från gr*nngården exempelvis borde väl ändå vara billigare än att handla på ICA eller coop?

Hästar som ges salt ska ha fri tillgång till dricksvatten.

/Linnea

Jepp...

Jag betalade ca 9:- för 2 kg på Willys, medan Granngården tog 65:- för Kraffts 10 kg säck. :smirk:

Salt som salt, liksom...

Om hästen äter väldiga mängder med salt är det klokt att ta bort saltstenen. Ger du mineraltillskott eller "färdigfoder" t.ex. pellets eller müsli så innehåller det oftat redan en del salt. Min häst har ingen saltsten men får behovet genom mineralfodret. Jag har hört att för mycket salt inte är bra för njurarna och de finns ju de som står och slickar nästan konstant, i de fallen behöver man ta bort saltstenen och bara tillgodose dagshovet + ev. extra vid särskilt behov.

Klart att du kan ge vanligt salt. Jag brukar dock köpa kraffts salt.
Jag ger 1 msk de dagar hästen inte svettas alls, 2 matskedar en svettig dag och inför löp, efter löp får de ca 1 dl salt om dan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 060
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 953
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka