Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
C

CORNHEAD

Jag vet inte om det här har varit på tapeten innan, men nu skulle jag i alla fall vilja höra vad hundfolket här på buke tycker om Ceasar Milan, som hjälper hundägare med deras "problemhundar" i Mannen som kan tala med hundar. Går på TV4+ (tror jag) på måndagar.

Speak out people!:D

Sv: Mannen som kan tala med hundar

Jag tycker han har sina poänger, definitivt.

Men jag tycker inte att han är nåt vidare för dem som inte har någon grundläggande hundkunskap. Min PV tex kollar på ett sånt program och sen gör han ALLT som CM har gjort och följer honom som en lärjunge, tills Jeppe Strid är på tv och det är honom man ska lyssna på.
Det blir alldeles för kantigt, han kan inte läsa hundens signaler och ska gå på med ganska dominanta tuffa metoder, så då blir det fel.

Därför kollas det aldrig på Ceasar Milan i detta huset.

Första gången jag såg programmet blev jag lätt förskräckt och tyckte att han var alldeles för osentimental och bufflig i sina metoder (här i Sverige är vi ju vana att behandla våra jyckar som vore de dagisbarn - allt annat gränsar till djurplågeri...nåväl, nått åt det hållet).

Sedan råkade jag se ett avsnitt där han jobbade med en överdrivet rädd och osäker hund (precis så som min nuvarande hund har varit ända sen han var valp) - och såg det närmast osannolika resultat han uppnådde med den hunden på nästan löjligt kort tid! Och då blir man ju onekligen intresserad! Sedan dess missas det inte ett avsnitt i det här hushållet.

Min "fegis" har nu äntligen hittat det lugn i livet som han förtjänar och han fungerar som en någorlunda normal hund igen. Innan dess har jag gått på två hundkurser och haft ute tre hundpsykologer (varav den ena inte ens lyckades få komma i närheten av min hund!). Ingen hjälp därifrån!

Så på din fråga vad jag tycker om Cesar Millan: Jag är helsåld!:banana:

Däremot håller jag med om att det är snudd på omöjligt för en vanlig hundägare att göra exakt det han gör. Just att läsa av hundens energi och kroppsspråk och tolka det direkt och göra rätt saker vid rätt tidpunkt är inte bara svårt - det är apsvårt! Men - jag menar ändå att programmet är klart sevärt - framförallt för de som har hundar med problem (har man inga problem alls finns det ju heller ingen anledning att ändra något?!). Du ser och lär dig lite mer för varje avsnitt och du behöver ju inte göra allt på en gång. Själv började jag med att se till att vara först ut genom dörren och att han skulle vara lugn innan vi gick ut. Det är bara enkel vardagshyfs som vem som helst kan klara. Sedan bygger man vidare bit för bit och gör det man tror sig klara av och struntar i resten. Man kan komma långt bara med det!

Nåja - det var min åsikt det...

Jag tycker att han är mycket duktig på att läsa hundar och hitta mycket av roten till problemen.
Men det blir så mycket av "Quick fixes". Det är nog ofta en lååång väg som ägaren sedan ska gå och där ägaren behöver massa duktig vägledning för att det ska fungera.
Sen kan jag störa mig på att hunden ska upp på ett rullband istället för att skicka ut hundägaren på rejäla promenader. Men som min man säger - Detta är USA och ett rullband är bättre än att bara bli instängd i en trädgård dag in och dag ut. Hundkulturen där är annorlunda.

Tittar alltid på honom, tycker att han är bra. Just att det är ägarnas meseri och dalt som gör att hundarna tar överhanden. Man kan inte behandla hunden som en människa, vilken han ofta påpekar. Nej, jag tycker han är bra.

Jag tycker han är bra, han understryker att hunden behöver motion, uppfostran och kärlek!
Han berättar ofta varför han anser hunden ha "problem".
Han låter ägaren göra övningar han först visar!
Sedan att han understryker att man måste fortsätta jobba med det är bra.

Sedan kan han (så klar) misstolkas, eller som andra sagt vara lite för avancerad för en människa som kanske aldrig hållt på med hund förut.

Jag gillar honom skarpt. Jag har lärt mig mycket och framförallt fått förklaring på mycket gällande hundbeteenden.

Som någon ovan skrev är det mycket "quick fixes" men det är ju klart att nåt djupare är ju svårt att få när det är ett tv-program. Efter han varit där är det ju upp till hundägarna att ta sitt ansvar och fortsätta sitt lärande och utövande. Men han får ju definitivt igenom sitt budskap -Calm and Assertive leadership.

Men det kan oxå bli lite pannkaka om fel personer försöker utöva det han visar. Min pappa t.ex., säger "pchssst" hela tiden till sin mycket oupfostrade och dominanta hund. Utan att egentligen ha något syfte med det eller ha fattat vad som ligger bakom. Så är det nog med många som tittar, men kanske förr eller senare hajjar de det där med hundspråk. Bättre programmet visas än inte visas -nån hjälper det alltid. Jag vet iaf vad jag gör på måndagar kl 20 :D

Jag gillar honom. Jag köper inte allt han säger, men man kan ändå gilla någons jobb för det, ingen är perfekt lr tycker samma som en själv i alla lägen.

Tycker han är kanon som får stopp på mkt daltande, uppmuntrar till motion, osv. Han HAR ett jäkla bra kroppsspråk med hundarna, det syns. Och klart som tusan det blir quick fixes, det är tv. Och vadå, skulle han bo hemma hos de här människorna i ett år dygnet runt då eller? Hur skulle det fungera? :confused: På så sätt är ju brukshundklubbens kurser åxå quick fixes, den lilla tid man personligen ses av instruktören- sen ska man hem och öva. Precis som de här människorna han hjälper. Och vissa fixar det inte för de faller tillbaka i gamla vanor, men so be it, can't save them all. Men ge dem verktyg att försöka jobba med problemet iaf.

Och det där programmet om den rädda hunden nån skrev om skulle jag SÅ gärna ha sett då min hund är småskraj av sig, men har inte den kanalen längre :( Dvdbox nån? :angel:

Det finns två saker jag gillar med Ceasar Millan.

Den ena är att han har förmåga att förklara för folk att en hund är en hund och hur den fungerar.

Det andra är att han i viss mån är bra på hund och hur dom funkar-jag vet dock folk som kan bra mycket bättre än honom. Men han har en fördel då han åtminstone är pedagosisk. Min PV som inte riktigt hajja vad en hund är förut har faktiskt börjat förstå en del sen vi började titta.

Ofta när jag tittar på programmet gillar jag inte metoderna som tillämpas. Han förkärlek för stackel och eldressyr gör mig illamående.
Speciellt när han ska klä in småhundar i det. Då skakar jag på huvudet och byter kanal. Usch!

Jag tycker att han är mycket duktig på att läsa hundar och hitta mycket av roten till problemen.
Men det blir så mycket av "Quick fixes". Det är nog ofta en lååång väg som ägaren sedan ska gå och där ägaren behöver massa duktig vägledning för att det ska fungera.
Sen kan jag störa mig på att hunden ska upp på ett rullband istället för att skicka ut hundägaren på rejäla promenader. Men som min man säger - Detta är USA och ett rullband är bättre än att bara bli instängd i en trädgård dag in och dag ut. Hundkulturen där är annorlunda.
Visst baxnar man över att folk blir förvånade över att man måste gå UT med hunden- mer än en gång i veckan eller över huvudtaget:rofl:

Som Cesar säger -Många har hund bara till för att människan ska må bra- man struntar i hur hunden mår.:mad:

Tycker att han är suverän. T o m min karl tittar:rofl::cool:
Scchh- ljudet funkar inte på min- den blir som tokig.
Vi säger så åt skatorna o hon far iväg som en furie efter dem:angel:

Det finns två saker jag gillar med Ceasar Millan.

Den ena är att han har förmåga att förklara för folk att en hund är en hund och hur den fungerar.

Det andra är att han i viss mån är bra på hund och hur dom funkar-jag vet dock folk som kan bra mycket bättre än honom. Men han har en fördel då han åtminstone är pedagosisk. Min PV som inte riktigt hajja vad en hund är förut har faktiskt börjat förstå en del sen vi började titta.

Ofta när jag tittar på programmet gillar jag inte metoderna som tillämpas. Han förkärlek för stackel och eldressyr gör mig illamående.
Speciellt när han ska klä in småhundar i det. Då skakar jag på huvudet och byter kanal. Usch!
Dom avsnitten med stackel och eldressyr måste jag ha missat.
Men som någon skrev detta är USA,och där är det väl tillåtet.
Jag har oxå reagerat på att folk inte gå ut med sina hundar,
och sedan så funderar dom på varför hunden är som den är.
Men det jag har sett av mannen som talar med hundar,tycker jag är bra.Jag gillar honom.:bow:

Jag gillar honom, onekligen är ju människan duktig på att läsa hundsignaler, och dessutom fruktansvärt duktig på att utstråla lugn i de situationer som uppstår...
Min pappa har bara haft jakthundar i hela sitt liv och hans nuvarande unghund är en riktig DAMPvarning, vet inte hur många gånger vi skämtat om att CM borde ha lite specialkurs med honom...

Gillar hans inställning att får en hund för det mesta tillräckligt med motion och hjärngympa så "försvinner" många problem utav sig självt..... eller ja mycke hjälp på traven att bli av med div. oönskade beteenden.

Tycker cesar har rätt tänk i de mesta. Att han använer stackel och el är bara olyckligt i och med att personer som inte bör använda det tror att det tillåtet för dem. Stckael och el kan vara väl så nödvändigt och bra redskap när man ska träna om ett felaktigt inlärt beteende (aldrig i utbildnig av unghund) Men det ska endast använda med urskllning och av pesoner med stor knskap av hundars beteenen. För cersar är det altså legitimt i mina ögon. Dock kanske man inte br visa det på tv så at folkfår för sig at använda det hemma. TRor inte den lilla varnings texten om att aldrig använda metoderna utan konsultation med tränare hjälper mot det tyvärr...

Håller alltså med om att det är eet bra pogram för pesoner med baskunskap om hundar och urskillnings förmåga. Inte för nybörjare.

såg bara ett specialprogram med elhalsband o den användes inte ens av C. utan ett proffs.

Av vilken anledning gjorde man så- jo för att förhindra ond bråd död- skallerormar.

Stackel är ju hundägarnas redan använda halsband.
Han använder ju helst rep.

såg bara ett specialprogram med elhalsband o den användes inte ens av C. utan ett proffs.
Jag har sett ett som involverade en schäfer som villa jaga familjens katt-ceasar tryckte på knapparna till dosan. En annan gång var det bara ett klipp där ceasar visar upp halsbandet (dogtra) och förklarar vilket fantastiskt redskap det är.

Stackel är ju hundägarnas redan använda halsband.
Han använder ju helst rep

Har man tagit sig tid att åka till folk för att förklara för dom hur en hund ska handskas, är det svårt då att tillägga att stackelanvändande inte är nödvändigt? Åtminstine på småhundar? (tänker på jack russeln som skrek och skakade när den fick sig ett par korrigeringar bland annat). Hade Ceasae inte samtyckt med redskapet hade han inte använt det.

Men,visst måste väll karl ha något speciellt efter som han kan få vilken hund som helst att backa.Jag tycker att han gör det på rätt sätt.
Han tar hjälp av sin flock,och det måste ju vara rätt för hunden.
Såg programmet där han berättade om när han var liten,och byn alla vild hundar följde efter honom.Än i dag vet han inte varför!
Det måste ju tyda på att han har något som ingen annan har. :bow:

tja..se det såhär. Dom allra flesta hundarna som har varit med i programmet har varit mindre jyckar av sällskapstyp eller bara allmänt oaktiverade hundar som lugnar sig så fort de har fått motion. Det är få verklige problemhundar man ser. Jag tror jag bara har sett honom ta itu med sådana hundar utan grövre hjälpmedel tretalet gånger...och i ett av fallen tyckte jag att han agerade helt absurt.

Han är duktig på sitt sätt ja-men fantastisk är han inte. Han har känsla för hunderiet, men det är han inte ensam om.

Det som förbryllar mig är inte att folk gillar killen. Många idoliserar honom för att han ska verka besitta ngn naturlig överkraft..när det i själva verket handlar om sådant många andra kan lära sig.

Nej han är inte unik:devil:
Det är därför som han har fått en egen TV-serie:rofl:

Många idoliserar honom för att han ska verka besitta ngn naturlig överkraft..när det i själva verket handlar om sådant många andra kan lära sig.

ja, detta blev jag också så förvånad över! Några har sagt att han nog talar med hundar på "riktigt" :crazy: Men det handlar ju om att han har ett riktigt bra och tydligt kroppsspråk och använder det i rätt situtationer.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka