Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

bettysmatte

Trådstartare
Eller, ja, jag bränner inte gröten. Men hur jag än rör och står i, så får jag ett brunt äckligt lager i botten på grytan när gröten är färdig. Jag älskar mannagrynsgröt, men gör det så sällan för jag HATAR att diska grytan:mad:! Har ni några knep???

Sv: Mannagrynsgröt utan att bränna den - går det?

Jag kokade Mannagrynsgröt på tre liter mjölk idag utan att bränna den alls *känna sig duktig* :D

Har du i en klick smör? Om inte, pröva det, sätter sig inte lika lätt då.

Jahadå! Jag vispar hela tiden, då fastnar det inte. Rör lite då och då tills mjölken kokat upp, häller i grynen, sen är det att röra kraftigt nere i botten under hela koktiden. Inget smör i.

:rofl:
Det verkar inte spela någon roll hur mycket jag vispar, lägger jag bort vispen 2 sek så är det brunt på botten! Men min spis är 100 år gammal också. Typ. Så vi har samma problem :p.

Precis! Jag rör eller vispar HELA tiden, men ändå fastnar det i botten.

Precis! Jag rör eller vispar HELA tiden, men ändå fastnar det i botten.

Har samma "problem" hemma också, jag vispar och vispar, rör och rör i diverse mat (gröt, såser m.m) men allt blir bränt iallafall. Har hört att kastruller av aluminium (tror jag det var) är bra att koka gröt i, då det inte fastnar lika lätt. Men jag funderar också på om det inte kan ha med botten på kastrullen/ grytan också att göra och självklart materialet av den. En stor och billig gryta från IKEA jag har hemma bränner allt fast i, i en annan med tjockare botten bränner det inte alls fast på samma sätt..

Spånar på morgonkvisten.

De (få) gånger jag gör mannagrynsgröt så kokar jag den i mikron. Himla smidigt och man slipper brända kastruller. :idea:

Prova att sänka värmen lite, gröten behöver inte "koka", utan bara bubbla lite då och då.

Teflon is the shit :D Bränner aldrig fast och man behöver inte vispa armarna ur led, jag vispar faktiskt nästan ingenting då.

Har plattan på "ettan" och drar undan kastrullen halvvägs. Ändå blir det så!

Vi kokar gröt varje dag på jobbet... I aluminiumkastrull.
Häll en skvätt vatten innan du häller i mjölken fungerar hos oss :)
Häll i pulvret när det kokar och rör tills det "kokar upp" tills den börjar tjockna.
Dra sedan bort gröten helt från plattan o låt tjockna till lagom konsistens. Bör gå ganska snabbt med så små mängder.
OBS. Vattnet måste i först !

Jag sätter min på högsta, i med mjölk och gryn sen vid första bubblan tar jag bort den. Låter den stå i kanske en minut medan jag rör, och sen sätter jag tillbaka den så den får bubbla fem sekunder och tar bort den igen. Grynen behöver bara ha det varmt för att svälla, de behöver inte koka. Men jag märker definitivt att det bränner fast mer i vissa kastruller, i mina nya bränner det nästan inte alls! Det blir ändå som en hinna ibland, men efter att ha stått i blöt en stund går det lätt bort.

Hemligheten är tjockbottnad kastrull. Jag har inte bränt gröten EN GÅNG sedan jag började använda en tjockbottnad kastrull. :D

Hemligheten är tjockbottnad kastrull. Jag har inte bränt gröten EN GÅNG sedan jag började använda en tjockbottnad kastrull. :D

Håller med!
Och döden för gröten brukar vara om man råkar ha en kopparbottnad kastrull, mina föräldrar hade en sådan, den skulle man INTE koka gröt i.

KL

Tack för tipsen!

Nåja, OM man ändå brännar vid gröten kan man ju alltid låta grytan stå i blöt med maskindiskmedel. Det lyfter ju bort ALLT bränt på bara några timmar. Det är kanske det enklaste knepet, trots allt;)?

Och nu blev jag sugen på mannagrynsgröt miss i nassen..... :angel:

Det kan fungera med mynt mellan kastrull och spis har gjkort så förut men nu har jag induktion, där bränns inget.
Jag brukade lägga på tre femtioöringar mellan.

Jag har en skitgammal spis från typ... 60-70-talet :p och bara vanliga, billiga kastruller från IKEA. Kokade mannagrynsgröt för första gången igår morse, gick super, inget brändes vid i botten. Jag gjorde helt enkelt så att jag kokade upp mjölken som vanligt under omrörning, sedan hade jag i mannagrynen och stängde av plattan helt och lät det bubbla lite på eftervärme samtidigt som jag rörde om hela tiden..

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 767
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
630
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: inverterad
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V