Manknoppning??

Sv: Manknoppning??

Antingen rycker du manen så att den blir kort och tunn. Först då får du snygga knoppar.
Vill du inte det så tycker jag att du ska göra en ardennerfläta/inbakad fläta. Går snabbt och är jättelätt när du väl lärt dig! Skullw inte tävla dressyr med utsläppt man, ser inte speciellt prydligt ut.

Ser ut såhär:

vackerthuvud.jpg

Nirak

Om knopparna inte blir snygga, så strunta i det. Jag hade fasliga problem med att rycka manen på min C-ponny då hon helt klart klassade den behandlingen som tortyr. :smirk: Gjorde dock ett försök att knoppa den som den var (kort, men tjock) och fick ihop hela 33 styckna. Ingen hit, direkt.. Hon var finare utan. Manen var dock välfriserad i övrigt.

det ser helt förskräckligt ut när barnen försöker knoppa och fläta svansen för att de tror att de måste ha det. De kommer där med ett tiotal kråkbon i manen och en decimeterlång lös fläta i svansen. Då är det myycket finare med utsläppt genomborstad man och en i övrigt välputsad ponny :)

Jaa, eller hur.. :smirk: Fruktansvärt, borde nästan finnas reglementen som motarbetar dylikt. :D

Tänkte bara tala om att min dotter som startade den här tråden kom 1:a LB:0 i går fast vi hoppade över knopparna:rofl: Fast vi håller med om att det finast!! Men tyvärr ser det bara eländigt ut på honom.:eek:

Hejsan!

När jag jobbade nere i tyskland och det var dags för ponnyhingstarna att tävla så gjorde vi "holländska rosor"- knoppar.

De hade tjock och lång man (precis som du beskriver).

använd en kam med täta taggar, räkna antal taggar så det blir jämt avstånd mellan knopparna oavsett hur tjock/tunn manen är. ta ungefär en tummes längd och testa om det är bra för just din ponny (beror på halsen och utseendet vad som passar bäst)

sätt en gummi snodd runt den tofsen och mät upp hela manen, kolla av att det blir jämt fördelat och att det blir ojämt antal knoppar, glöm inte pannluggen om du ska knoppa den. Vissa är skrockfulla och ska ha ojämt antal knoppar men inte 13 ;) beror på om du är skrockis

fläta alla tofsar rätt löst, så långt upp och ner på tofsen du kan.. använd gummisnodden och snurra runt på änden. Gör så i hela manen.

ta nål och tråd (grov nål och tråd), snurra flätan från ändan och in mot mankammen med "bollen" mot manen. Håll med ena handen om knoppen och ha nålen i munnen med tråd och knut i änden (som du gjort innan).. sy med början underifrån knoppen ( den sidan mot hästens hals där du står) rakt igenom och vänd.. upprepa ngr gånger.. gör en knut.. klipp.. gör så i hela manen..

klipp bort fula strån om det är ngr få annars får du göra om/leva med det/ fixera med vax/ spray mm beroende på hur du själv vill..

Lycka till!!
hoppas ni förstår, svårt utan visuella bilder..

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur