Manknoppning??

E

Egon

Måste man knoppa på dressyrtävlingar:confused: Min ponnys man är jättetjock!! Och jag ska tävla mina första tävlingar nu i helgen. (Lokaltävling) Knoppa pannluggen går bra:rofl:

Sv: Manknoppning??

Det undrar jag med!
För min ponnys man är tjock och man får inte rycka hennes man för då kastar hon sig :(

På mindre ponnyer med tjock och lång man, kan man göra en sk ardennerfläta (en enda lång inbakad fläta längs med hela mankammen) vilket kan bli snyggt om man gör den bra.
Det viktiga på dressyrtävlingar är ju annars att se prydlig ut, så en oryckt tjock man som spretar åt alla håll (ffa på en större ponny eller häst) bör dra ned helheltsintrycket. Därmed inte sagt att om ekipaget i övrigt är helt perfekt och gör en strålande ritt, inte kan vinna ändå.

PathOfClovers skrev:
Det BÖR inte dra ner helhetsintrycket, men det KAN göra det, stor skillnad.
Jag väljer nog ändå att säga "bör" för jag tycker att man ska se till att vara prydlig i dressyr och en väldigt vildvuxen man ÄR inte prydligt.
Däremot så sa jag också att om det i övrigt ser väldigt snyggt ut ska det inte dra ned alltför mycket. Det ska ju självklart inte vara manen som bedöms utan ritten och ekipaget i övrigt.
Men dressyr är en bedömningsfråga och man kommer aldrig ifrån att det det blir tyckande och smak.

Nä men är du domare? Om du är det, så kanske du drar ner på det. Men om du inte är det så är det inte upp till dig att bestämma om det drar ner eller inte. Är bara trött på att folk kommer och påstår saker som de som ställer frågorna köper med hull och hår fast det inte ens stämmer.

Nej jag är inte domare, så förlåt att jag lät för "besserwissig". Grundar min åsikt på dels eget tyckande och dels på vad jag hört av domare när jag ganska många gånger suttit domarsekreterare.
Jag kan till viss del hålla med dig om att det är mycket tyckande hit och dit, men jag tror faktiskt inte att domare lever helt frånskilda från verkligheten, utan att om man för en diskussion om något så kan det påverka deras bedömning.
Nu kanske manknoppning inte är det allra viktigaste, men man skulle kunna tänka sig att om det allmänt fördes en diskussion där folk tyckte att det skulle knoppas mer, så skulle domarna döma mer på det.
Men till trådskaparen: Nej det är inte obligatorsikt att knoppa, men du lär få något mer poäng på helhetsintryck om hästen och du allmänt ser prydliga ut.

Våra ponnys är aldrig flätade på tävling. Den ena är stubbad med lång stubb och den andra har kraftig ( en handflata bred) utsläppt man. Min dotter har vinster och plac. på lokal nivå. Huvudsaken det ser vårdat ut.

Jag håller med dig totalt och skulle aldrig för mitt liv starta med oknoppad häst, ens om jag fick betalt. Men man kan inte säga att det BÖR dra ner, för som du säger är alla domare olika och alla tycker olika. Det finns faktiskt domare som dömer efter det de ser, alltså ridmässigt.

Sen (hoppas ingen börjar gråta nu eller något) så efter det jag sett så brukar inte de som går bra vara oknoppade iallafall.

Jo jag tycker också att ponnyer inte behöver vara flätade, men så som ni skriver ska det se vårdat ut.
Jag minns ett russ vi hade för länge sen. Han hade varit hingst länge så han hade kraftig nacke och lång, tjock man. Knoppade honom en gång, men det såg bara fult ut. Såg mer vårdat ut om manen var kammad och jämn.
Men en annan ponny med utväxt stubb däremot, ryckte jag och knoppade alltid däremot eftersom den aldrig kunde ligga snyggt annars. Ibland om knopparna inte blev bra kunde jag dock släppa ut dem just innan tävlingen bara för att manen då låg snyggt på ena sidan.

Jag kan bara skratta åt dit uttalande att oknoppade hästar går sämre!!! Som dressyrdomare dömer man hästens lösgjordhet takt och tempo. Ryttarens förmåga att komma dit och vägarnas rätt ridande. Och precisionen i momenten. dessa har ingenting med hur ryttaren är klädd eller hur hästen är stylad. det handlar om att kunna RIDA.

Det finns hästar som är hårömma och går mycket sämre knoppade. Tror du att det skulle hindra en GP-ryttare. Tror du att den skulle välja en annan häst som går att knoppa istället med sämre kvalitteér? Tror du att den skulle få sämre poäng då?

Som sagt min dotter har inte hindrats av att hon rider oknoppade ponnyer utan har blivit dömd efter ekipages prestation.

Jag håller med dig totalt, menar inte att de går sämre för att manen fladdrar i vinden. På ponny är det heller inte samma sak, jag tävlade själv ponny med stubbman regionalt i dressyr och fick massor av vinster och placeringar. Men på stor häst, de som är seriösa och har allt annat fixat (bra ridning, bra sits, fin häst, snygg utrustning etc.) flätar även sina hästar, så är det bara. Har aldrig sett en riktigt fin häst som går bra på en tävling varit oknoppad, som sagt på storhästsidan.

Sen finns det ingen GP-ryttare som tävlar sin häst oknoppad för att den går bättre.

Jo, det finns det. Min häst, ett halvblod som en vän till mig tävlade i Gp-dressyr, med mycket gott resultat, var aldrig flätad. Han hade nämligen en otroligt känslig hårrem. Vi fick aldrig något påpekande på hästens frisyr!

Jag har sett Bla. sett Jan Brink och Kyra Kyrklund tävla oflätade hästar. det handlar fortfarande inte om hur man är stylad utan hur man rider och vilken kapacitet hästen har.

Ut och se dig om på tävlingar!!

En häst med känslig hårrem blir mycket spänd och försöker åla sig ur flätorna. Man får en helt annan häst oknoppat. Det vore väl synd om man dömer ut en häst på den nivån med bra kvalitéer för att det inte ser estetiskt ut för vissa i publiken. Det är därför några av våra GP-ryttare väljer att rida vissa hästar oknoppat. Endel hästar är tom till sin fördel utan knoppar. Ex. Kyra Kyrklunds Matador.

Jag är ute på mycket tävlingar, tack så mycket. Det måste vara en extrem minoritet hästar som inte går att rida med flätad man, stackars de hästarna dessutom, kan de inte klia på varandra tillexempel? Kan man ha halsring om man ska ha martingal? osv. Jag vet att man inte döms ner pga. utsläppt man, det skrev jag tillochmed längre upp i tråden om du läser.

Min häst kunde inte ha martingal och var tvungen att ha fårskinn närmast kroppen. Han fick skav av stigbyglar, träns skänkeln osv. Han trivdes bäst med trästigbyglar. Måste medge att det såg väldigt kul ut med en dressyrsadel och trästigbyglar. På tävling hade han "vanlig" utrustning. det gick åt många kilo vaselin och salva under den tiden han levde.

Han hatade att bli ryktad. När jag var på halsen sparkade han där bak och när var där bak tuggade han i luften för fullt. men han gjorde aldrig en människa förnär. I övrigt var han en väldigt normal häst med meriter från både GP-hoppning och GP-Dressyr.

Låter jättejobbigt, men jag tvivlar på att alla som låter bli att knoppa därute har så extremt speciella hästar som du verkar ha haft! :p Tycker det ger ett intryck av att vara lat och att man inte har ansträngt sig heller, som att vara på en skönhetstävling utan att sminka sig ungefär! ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka