Mankhöjd på NF/Halvblods föl?

N

Nenna

Hej!
Har ett litet Halvblod/NF sto på 148-150cm (ej slutmätt ännu) som jag hade tänkt att lägga på ett föl på i sommar. Halvblods Hingsten jag fastnade för är 167cm. Så jag undrar på ett ungefär hur stor man kan räkna med ett den ev. avkomman blir? Sen undrar jag oxå hur man registerar fölet, iomed att det inte är 100% halvblod? Finns det möjlighet att vara med på 3 års test osv? ( vet att jag tänker väldigt långt framåt, men satsar mkt pengar i detta fölet, så vill ha 100% koll).

Sv: Mankhöjd på NF/Halvblods föl?

Nu finns väl möjligheten att visa på treårs igen (innan var det utom tävlan).
Jag betäckte för många år sedan mitt ponnysto (med okänd stam) med halvblod på 170 avkomman blev ca 160.

Jag har en korsning mellan ridponny och hannoveranare. Där mamman är ca 145 cm och pappan 169 cm. Hon är 4 år och strax under 160 cm. Sedan ska du även kolla på morfar o s v i stammen som kan slå igenom rent mankhöjdsmässigt.

Fölet blir en korsningshäst oavsett var du registrerar den. I ASVH får den grå papper vilket i dagsläget gör att den kan visas på treårstest och kvalitetsbedömning. Men regler kan ändras och ingen vet hur det ser ut när din avkomma är tillräckligt gammal.

Tack allihop för svaren. Tyvärr så är stoet okänd, så har inte en aning om mankhöjd på morfar osv. Men alla på hingstens sida är runt 170cm så jag borde kunna räkna med 160cm på ev. fölis då. Hingsten jag hade tänkt mig är Aerline H, någon som vet om man brukar ge höjd till sina avkommor?

Liknande trådar

Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 274
Senast: Derring-Do
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix