Mankhöjd på distanshäst

N

Nekko

Har ni några åsikter om manköjd på en bra distanshäst? (Givetvis skall ju hästen passa ryttaren). Men är en arab på närmare 160 cm mer framgångsrik än en arab på 145cm? Givetvis är det ju oxå beroende på hästens övriga förutsättningar... Har nu en arab på 153 cm som jag tävlat lite med men hon börjar bli gammal, har förälskat mig i en arab på endast 145 cm... Är hon för liten? Jag vill upp och tävla i 8 mil och kanske 12 mil... Jag är själv 165 cm och ganska nätt i kroppen... Vad tror ni?

Sv: Mankhöjd på distanshäst

Problemet som jag ser det är om man har en liten häst och en nätt kropp är då du eventuellt kommer upp och tävlar på internationell nivå och behöver lägga på en massa kilo bly vilket inte är så kul… Men om du inte köper hästen för att satsa mot eliten så borde det ju inte vara något problem. Mellan 25 till 30% av hästens vikt ska den klara av att bära under långa stäckor.
Men det finns gått om exempel på små fenomenala distanshästar bla jade, my melody och markony mm
/erika

... för att inte tala om dubbla världsmästaren Rio - RO Grand Sultan - som väl inte var mer än 148 cm

Nobby skall ligger på runt 148 cm om jag förstått och gamla nu händangångne 3 ggr VM vinnaren Rio var 146 cm i mankhöjd.
Det handlar mest om hur hästen är byggd och vilket steg den har. Har sett araber på ca 160 med stickigt kort steg och små araber som flyger fram över marken. Så se inte så mycket på mankhöjden utan mer ur hästen tar sej fram.
En distanshäst skall helst ha ett markbundet och lätt steg.

Nej det vill jag nog protestera emot! Markbundet steg skulle jag aldrig vilja ha! Däremot ett steg med låg aktion (låga knän) ja! Men det är inte samma sak som att hästen är markbunden.

Vägvinnande och lätt vill jag ha, och det går inte riktigt ihop med markbunden.

Jag tror inte att mankhöjden är avgörande. Om det nu handlar om att hästen är 145 cm istället för 155 cm. Det handlar mer om gång, bärighet, kombination med ryttaren etc. Och inställning och psyke givetivs!

Tack alla för era svar! Får se vad mitt val faller på! Jag vill ju så innerligt gärna ha en bra distanshäst att satsa på. Min nuvarande häst har en otrolig talang, med bra steg och rätt psyke... Så jag är väldigt bortskämd! Men tyvärr börjar hon bli till åren och har en återkommande hälta...

Aces Comett som är mitt förstaval för WEG är 145 cm. Det som gör honom så bra är vad någon redan påpekat ett enormt vägvinnande steg så liten han än är. Jag är som du 165 cm.

Jag vet att trenden går mot att folk vill ha större hästar men personligen tror jag inte att de generellt är bättre än mindre utan det beror helt på den individuella hästen.

Cecilia

Liknande trådar

Avel - Har ingen aning om vart denna tråd passar in, moderatorn får gärna flytta - Är medryttare på en hoppstammad SWB valack, 12 år gammal...
2
Svar
23
· Visningar
4 045
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 079
Senast: Karoliten
·
Distans Goddagens Det är väl en lite mer filosofisk fråga då jag inte har några direkta planer på att köpa häst inom det närmaste men det gör...
Svar
5
· Visningar
1 681
Senast: Anki Lundberg
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 664
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025