• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 930

Mabuse

Trådstartare
Är det någon som känner till en hingst vid namn Mango som varit i dansk sportponnyavel? Ras? Prestationer? Avkommor? Anything?;)

Sv: Mango

Kan det vara Connemarahingsten Öxenholms Mango?
Han finns ju i Sverige nu, men nog är väl Öxenholms stuteri danskt?

Det borde inte vara det, såvida inte uppfödaren varit väldigt slarvig, för i alla papper står det bara "Mango", medan andra individer har fått stuterinamn. Det verkar ologiskt att bara vissa hästar i papprena skulle ha det, om du förstår hur jag menar.

Den måste det vara, tack! Ingen dålig stam, vad jag kan se. Men han verkar inte ha använts så mycket i aveln?

Han finns inte med i de senasre årens betäckningsstatistik men åren 1998/2000 finns enligt hans språngrulla ungefär ca 20 ston /år som betäckts varav, ingen registrerarts i Arabföreningen.

Det betyder att det troligtvis är ponnyavkommor och om ponnyavkommornas mor är Dansk sportponnysto stambokförd så kan dom registreras som Danska sportponnyer.

Var stona inte DSP ston utan andra ponny ston så har avkommorna blivit sk, ponnykorsningar och registreras av Danmarks motsvarighet till SH--LU.

Så enligt redovisade språngrullar så finns det nog rätt många.

peråke

Om stammen du länkade till är korrekt så är han väl inte riktig angloarab, eftersom det är shagya i honom? Eller godkänner angloarabföreningen i Danmark shagya? Annars kunde det ju vara därför som inga avkommor registrerats i arabföreningens register.

Sökte lite på hans namn på olika ställen men hittade inte många avkommor, sammanlagt 4-5 stycken inklusive den jag känner till. Men man kanske inte lägger ut startlistor och sådant i samma utsträckning i Danmark?

Han själv tycks annars vara exporterad? Hittade lite resultat från England eller möjligen USA.

Är det någon speciell avkomma du är intressrad av kan jag kolla, jag kan också kolla Mangos egna resultat och avkommornas. Tyvärr kommer jag inte ihåg lösenordet nu men jag har det hemma och kan kolla i kväll.

Vore jättesnällt! Den jag letar efter är e: Vestergårds Odetta eu: Cansas. Vore kul att veta vad som finns mer på mödernet (Cansas är vad jag kan se angloarab med en droppe engelsk ridponny och lite welsh), och om det finns syskon.

Jag kollar i kväll!

Vill du veta något om Mangos ecentuella prestationer och andra avkommors prestationer?

Jag lägger in en bild på Mago xx som jag scannat från Ridsports notis när han blev godkänd i Danmark (-85?)
Även om det finns bättre bilder på honom så tror jag inte att just denna är så spridd!

MagoXX.jpg

Mycket gärna! Mago xx är en väldigt trevlig hingst, tycker jag. Så det var kul att hitta den här ponnyhingsten, annars vet jag inte om det finns någon i hingstlinjen i halvblodsaveln?

Jag är också förtjust i Mago xx sen jag såg honom mycket på Täby galopp i början av 80-talet. Är förtjust i stolinjen han kommer ifrån och har hållt koll på hästar därifrån.

Såvitt jag vet så används sonen Fanal Prydsholm en del i dansk avel och Mago är även morfar till Midt-West Dacapo och mormorsfar till någon Blue Hors hingst vars namn jag inte minns just nu:o
Däremot har jag ingen koll på ifall han skapat någon hingstlinje.

Om stammen du länkade till är korrekt så är han väl inte riktig angloarab, eftersom det är shagya i honom? Eller godkänner angloarabföreningen i Danmark shagya? Annars kunde det ju vara därför som inga avkommor registrerats i arabföreningens register.

Sökte lite på hans namn på olika ställen men hittade inte många avkommor, sammanlagt 4-5 stycken inklusive den jag känner till. Men man kanske inte lägger ut startlistor och sådant i samma utsträckning i Danmark?

Han själv tycks annars vara exporterad? Hittade lite resultat från England eller möjligen USA.

Du har helt rätt, om den stammen är korrekt kan han omöjligt vara angloarab eller shagya arab. Anglo godkänner inte shagyablod, och en shagyahingst kan inte ha eng. fullblodsfar. Möjligtvis kan han gå under benämningen arabiskt halvblod, men vet ej om dom fortfarande registrerar sådarna i danmark. :banana::banana::banana:

Tja, eller så har de bestämt sig för att ta in shagya i sin stambok. Det är väl upp till dem?

Ja det där är kanske något att ta upp med Danska LU som sköter stambokföring i DANMARK.

Hittar två hingstar till som är AA stamboksnummer och för Shaghya blod.
http://www.shagya-anglo-arabere.dk/uploads/media/Askar_AA.doc
Bouquet_AA.doc
http://www.shagya-anglo-arabere.dk/uploads/media/Bouquet_AA.doc

Då kanske det är dags att Danska LU bättrar sig lite då,
för enligt CIAA( Conference de L'Anglo-Arabe) av den 4 april, 1993 i Venedig skall sådarna hingstar benämnas AACR (dvs angloarabisk korsning),och införs i sektion III (Franska angloaraber)avd B, (avkomma med angloarabisk härstamning som innehåller mer än 1/4 (dvs 25%) upp till 1/2 (upp till och med 50 %) främmande blod, dock ej tillhörande raser specificerade enligt Venedigkonventionen. Dessa benämns AACR % där procentsatsen motsvarar andelen angloarabisk härstamning.
I stamboken anges sektion III hästar separat från sek I och II, samt kan aldrig införas i sek I (anglos med enbart arabisk, engelskt och angloarabiskt blod)och II (Anglos med 15 förfäder av 16 i 4 :e generationen inskrivna i en officiellt inskriven stambok för arabiskt, engelskt eller angloarabiskt fullblod (dvs andelen främmande blod uppgår till högst 6,25%).
Så tydligen kan även danskarna göra fel, för summan av det hele är att sådarna hingstar ska benämnas Angloarabiska Korsningshingstar och kan ej ge avkomma i sek I och II av angloarabisk stambok.:banana::banana::banana:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 568
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka