Mängden spån

Sv: Mängden spån

I mitt förra stall hade jag först en bädd med kalk och 3-4 säckar stampad torv, och över det ett tjockt lager med spån.

I det nya stallet däremot har jag inte kunnat/hunnit göra någon bädd, så nu står hon direkt på spånet. Jag tror hon trivdes bättre med bädden under, och jag har märkt att om det råkar vara för lite spån i boxen (alltså så att man råkar se någon liten fläck av golvet nästa morgon) så ligger hon inte ner under nätterna.

Letar gummimatta för fullt att ha under spånet nu!

P.s. Det tar ca 1 timma /dag för mig att mocka hennes box... *ska det va fint så ska det* :p D.s.

Så för att hästen inte står still så tycker du den ska straffas med att sova på stengolv? :crazy:

Det finns väl ingen lag, men iaf rekommendationer från många olika håll på minimum 15 cm.

Hej är det ingen som har tänkt på torv? Har en häst som älskar att grisa ner för matte. Har löst det hela med att lägga in 3st torvbalar i boxen+lite halm. Fyllerpå med ca 1torvbal i v.Kalkar med jämna mellanrum.Har lite halm en liten halmbal räcker 5 dar.

Eftersom det inte finns någon lag får man väl gå efter sunt förnuft, men tyvärr har inte alla så sunt förnuft som man önskar.
Jag har sett både överfyllda och nästan tomma boxar.

Mängden spån beror ju också på ifall man har betong golv eller om man har stampat jordgolv/permanentbädd. Har man betonggolv tycker jag att det är viktigt att ha mycket spån så att det inte blir kallt för hästen att ligga ned, då endel hästar som gillar att sova liggandes kanske hinner somna innan de upptäcker att det drar kallt.

Om man inte ser betongen på morgonen och det är mjukt att kliva i hela boxen är det förmodligen tillräckligt. Hellre för mycket än för lite.

Jo, det finns fler sätt att se på det....Läs det jag skrivit en gång till...och du hur högt upp har du fot knölarna då?:smirk: Det är inget norm värde man kan använda eftersom alla människor är olika, både på fot knölarnas placering och personens längd...

Senast ändrad av en moderator:

knapplån.

jag har permanent bädd av spån i kallstall.
och själva bädden är ungefär 20cm, som är packat, sedan är det ungefär 15cm löst, rent nytt spån ovanpå.
så ungefär 30cm.

jag förstår inte en del som har "mindre strö för att det ska bli lättare att mocka."
det BLIR inte lättare :eek: snarare värre :p

Senast ändrad:

Så tjock som samvetet begär..

Ju tyngre häst = tjockare bädd behöver dom.

Senast ändrad:

Tycker denna tråden är mest löjlig....

Har ni era hästar ute dygnet runt på bete på sommaren??

hur mycket spån/halm lägger ni då ut i betet till dem så de kan ligga "mjukt"??

Vem lägger ut strö till vildhästarna??

Om man nu har häst på box tycker jag det räcker att man lägger in så mycket att det blir ett tunnt lager. Brukar grunda med 2 säckar och fyller på vid behov, då min häst är renlig brukar det bli påfyllt med 1bal varannan vecka....

*något att tänka på kanske...*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar