Mängden spån

Sv: Mängden spån

Eftersom jag har kallstall så har jag permanentbädd av spån. Det är för att det inte ska bli för kallt när hästen ligger ner och sover. Har minst 20 cm tjockt lager av spån, men oftast är det bortåt 30 cm.

Annars har jag lärt mig att det ska vara minst 15 cm lager spån. Jag har boken "Hästen som Hobby", 6:e upplagan. Där står det "Använder man träavfall i spiltor eller boxar bör bädden vara minst 15 cm tjock". Träavfall = spån.

Man kan inte säga att det räcker med typ 5 cm spån bara för att hästen i alla fall ligger ner och sover (ett exempel). Min häst kan lägga sig och sova på rena rama betonggolvet, alltså utan strö. Hon fick snygga skavsår av det!

/Lizzie

Jag har en kompis som lägger en hög med spån i mitten och sedan får hästen själv ha ut det på golvet, och jag lovar, det täcker inte ens golvet, det är helt sjukt!!

Håller med. Många har alldeles för lite spån. Hur skönt är det att ligga på betong liksom. :crazy:

Min ena häst är extremt grisig, tar en timme att mocka hans box. Men skulle inte få för mig att snåla på ströet för att spara pengar eller göra det enklare för mig själv att mocka. Och det blir inte för mjukt att stå... :smirk: Det är väl påhittad av nån snål och lat person som var trött på att mocka... :p

Vet inte om det finns någon lag men på ridskolan så var det några som skulle kolla upp kvalitetsmärkningen (kommer inte ihåg varifrån dom kom). En del av privathästarna fick anmärkning på att de hade för lite spån, de sa att det skulle vara 15 cm iaf.

Har inga problem alls att hålla boxen ren trots att jag har mycket spån, jag är väldigt noga när jag mockar och tar ut både kiss och bajs varje dag.
Så att det blir kvar en massa kiss är i mitt fall uteslutet, men vet andra som har brunt spån mens mitt fortf. är ljust.

Jag mockar åt tre riktiga grisar.. I arabens box gör det ingen skillnad hur mycket spån han har, golvet syns ändå nästa morgon. Han skuffar helt enkelt upp att spån längs väggarna. Otroligt jobbigt att mocka, men vad kan man... Skulle vara intressant att lägga upp en bevakningskamera och se vad han egentligen håller på med om nätterna..

Lena skrev:
jag är själv en sån som inte har mycket spån... brukar vara ca 5cm eller lite mer och nästan inget på kanterna. Lägger alltid mest i mitten och där kan det bli upp mpt en deci ibland om jag har nyströat. Min häst har inte visat några tendenser till att tycka det är för lite eftersom han varje natt kissat (väldigt fånig med att det måste vara mjukt då så att det INTE "skvätter" på honom) och legat ner och sovit. anser att tjockleken på bädden måste varieras efter hästen man har. Endel kräver inte så mycket men en del är väldigt känsliga och måste absolut ha nån decimeter strö minst.

Tycker det låter jätte konstigt att ha så lite. Har den inget skav på hasarna/knäna??

Min häst har typ 20-30cm, oftast mer och hon får ändå skav på hasarna :crazy:

mazariin skrev:
Jag mockar åt tre riktiga grisar.. I arabens box gör det ingen skillnad hur mycket spån han har, golvet syns ändå nästa morgon. Han skuffar helt enkelt upp att spån längs väggarna. Otroligt jobbigt att mocka, men vad kan man... Skulle vara intressant att lägga upp en bevakningskamera och se vad han egentligen håller på med om nätterna..

Provat att ha mkt spån, men lägga upp en "vall" mot väggarna?
En kompis till mig gjorde precis som din, men slutade när hon fick spån "serverat" uppåt väggarna..

MittNyaJag skrev:
Provat att ha mkt spån, men lägga upp en "vall" mot väggarna?
En kompis till mig gjorde precis som din, men slutade när hon fick spån "serverat" uppåt väggarna..

Hm, nej det har jag faktiskt aldrig testat! Är säkert värt ett försök!
Jag brukar mocka en "fåra" ute i kanterna, så att det är mest spån på mitten (han har väldigt stor box), men det kan ju vara så att han vill ha spån upp efter väggarna. Skall prova imorgon!

Jag har betonggolv och på vintern ströra jag exta mycket,för att isolera mot det kalla golvet.

Om du vet med dig att du har lite spån i boxen så se upp så att hästen inte får skavsår på tex haserna. skavsåren kan se harmlösa ut men sår ger alltid ärrbildning, även om de läkt ihop och inget syns utifrån. Under huden på just hasen löper senor och har hästen riktig otur så skadas de små bursorna som skall se till att smörja senorna, vilket kan göra att hästen får svårt att böja sina bakben.

Så jag skulle hellre lägga pengar på att förebygga och göra det skönt för hästen med lite mera spån, än att få dyra veterinärräkningar och en sjuk och ledsen häst...

Minst 20 cm, oavsett strömedel. Finns en undersökning om hurvida hästen sover ordentligt med för lite strö i boxen, då kom man fram till detta.

Hälsn Susanna

Hej!

Jag har principen att alla hästar oavsett storlek ska ha MINST 10cm spån. Ju strörre hästen är = mer spån, om hästen är känslig och eller tunn = mer spån. Om hästen är tung = mer spån. Om hästen får liggsår, stollsvamp eller piphas= mer spån.:smirk:

Om ni förstår vad jag menar:o

Man måste använda ögat och sunt förnuft...;)

VA jag har lärt mig så ska de vara så mycket spån så de ska gå över fotknölarna på människan. Ej mindre.

knapplån
jag har ca 15 cm spån och sedan halm över detta för att jag uppfattar det som om halmen binder spånet på ngt sätt...är alltid spån i hela boxen innan man ska mocka...så det funkar enligt mig iaf

Centaur skrev:
Håller med. Många har alldeles för lite spån. Hur skönt är det att ligga på betong liksom. :crazy:

Min ena häst är extremt grisig, tar en timme att mocka hans box. Men skulle inte få för mig att snåla på ströet för att spara pengar eller göra det enklare för mig själv att mocka. Och det blir inte för mjukt att stå... :smirk: Det är väl påhittad av nån snål och lat person som var trött på att mocka... :p

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.....
Finns så många som inte strör in rejält med strö t sina hästar,ENDAST för att det blir lättare och billigare för dem ju mindre strö det är i boxen......

Jag har halm till min pålle. Har ca 30-40 cm och mer uppemot väggarna :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar