Mängd köttbullar per person vid buffe?

makarontanten

Trådstartare
Jag har fått i uppdrag att göra köttbullar till midsommarbordet. Vi kommer vara runt 12 personer (3 är barn i åldrarna 4-12 år ). Jag har inte firat midsommar med dessa människor innan och funderar på om man äter så många köttbullar per person egentligen? Vid andra midsommarfester jag vart på, har det mest handlat om sill och potatis och kanske att det funnits alternativ ( ex köttbullar) för de som inte gillar sill.

Jag vet att det även kommer serveras potatisgratäng, Janssons och prinskorv detta år, och antar att alla kommer äta av allt. Så, vilken mängd kan räknas gå åt ungefär? Jag gör hellre lite för mycket än för lite, men inser att jag räknade lite väl högt igår när jag köpte 2 kilo färs;).
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag har fått i uppdrag att göra köttbullar till midsommarbordet. Vi kommer vara runt 12 personer (3 är barn i åldrarna 4-12 år ). Jag har inte firat midsommar med dessa människor innan och funderar på om man äter så många köttbullar per person egentligen? Vid andra midsommarfester jag vart på, har det mest handlat om sill och potatis och kanske att det funnits alternativ ( ex köttbullar) för de som inte gillar sill.

Jag vet att det även kommer serveras potatisgratäng, Janssons och prinskorv detta år, och antar att alla kommer äta av allt. Så, vilken mängd kan räknas gå åt ungefär? Jag gör hellre lite för mycket än för lite, men inser att jag räknade lite väl högt igår när jag köpte 2 kilo färs;).

Gör du riktigt goa köttbullar går det åt fler. Blir de över så blir köttbullsmackor dan etter:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Gör du riktigt goa köttbullar går det åt fler. Blir de över så blir köttbullsmackor dan etter:)

Det sägs att mina är goa iallafall :D.. Vi ska dock inte vara hemma hos mig, utan jag ska ta med mig dit vi ska vara. De får gärna smaska på köttbullemackor dagen efter, men att rulla dessa små delikatesser är mindre kul, så jag vill inte göra en massa i överflöd om jag inte måste;)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag tror absolut att en sats på 2 kilo räcker gott och väl.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag gjorde 1,5 kg köttbullar till julen och då var vi 7 eller 8 vuxna och det räckte gott och väl + måltid innan till 2 pers.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Nja, jag tror ju inte att allt går åt, men sen så är snålräkning vad det gäller mat på bjudningar och tillställningar något som hamnar i straffskalan enligt mitt sätt att se det. Hellre för mycket mat än för lite. Som sagt, rester på köttbullar gör inte ont.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag har ju arbetat med just detta, vi beräknade då ca 6-8 köttbullar per person. Sedan är det ju mer en fråga om hur stora köttbullar du gör, samt hur det serveras och i detta fall i en buffe. Då bör det antalet vara rätt lagom.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag gjorde 1,5 kg köttbullar till julen och då var vi 7 eller 8 vuxna och det räckte gott och väl + måltid innan till 2 pers.

Då borde det ju räcka ( vi är 9 vuxna). Jag kanske tar en för att smaka på dem, men annars vill jag ha sill och potatis vid midsommar:d
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag har ju arbetat med just detta, vi beräknade då ca 6-8 köttbullar per person. Sedan är det ju mer en fråga om hur stora köttbullar du gör, samt hur det serveras och i detta fall i en buffe. Då bör det antalet vara rätt lagom.

Menar du min färs på 2 kilo, eller 6-8 per skalle ( eller det kanske blir detsamma, har ingen aning om hur många köttbuullar det bli på 2 kilo). Jag gör nog ganska stora köttbullar, då det är aptråkigt att rulla;)

Honung: Håller med, det ska inte snålas, och med facit i hand så gör jag nog upp mina 2 kilo färs då:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

kl

Stek köttbullarna på långplåt i ugnen! Så slipper su steka alla i stekpannor.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag tror att 2 kg köttfärs blir rikligt, men det kan också vara så att ett eller ett par av barnen äter enbart köttbullar, och då kommer du att vara glad att du gjorde så många.

Jag hade gjort av all färsen, och sedan blivit glad att barnen gillade dem så mycket om de går åt helt och blivit glad att ha lite kalla köttbullar över om de inte går åt. Win-win, helt enkelt. :)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Mina barn älskar köttbullar och äter upp mot 6 st om dom får. Så jag skulle göra hela färsen.
Min minsta på 4 år brukar dessutom rata allt annat på tallriken om vi ska ha köttbullar och äter då enbart det med lingonsylt.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Kolla in Jamie Oliver när han slänger ihop sina köttbullar. Tjugo köttbullar på två minuter :D

(Fem minuter in i filmen)

http://www.youtube.com/watch?v=IrblrKs-WrI

Oj, tror jag ska hyra in honom:D. Fattar inte att de blev så runda som de blev med tanke på hur han bara tog dem i handen och kastade ner dem i pannan:o

Haha, mina rullas först och läggs på skärbrädor innan jag steker, annars hade de nog inte ens liknat köttbullar:p
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag tror att 2 kg köttfärs blir rikligt, men det kan också vara så att ett eller ett par av barnen äter enbart köttbullar, och då kommer du att vara glad att du gjorde så många.

Jag hade gjort av all färsen, och sedan blivit glad att barnen gillade dem så mycket om de går åt helt och blivit glad att ha lite kalla köttbullar över om de inte går åt. Win-win, helt enkelt. :)

Sant:) Har rastat hunden och slängt ihop smeten, så nu är det bara att sätt igång med grovgörat:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Mina barn älskar köttbullar och äter upp mot 6 st om dom får. Så jag skulle göra hela färsen.
Min minsta på 4 år brukar dessutom rata allt annat på tallriken om vi ska ha köttbullar och äter då enbart det med lingonsylt.

Jo, barn brukar ju älska köttbullar och oftast ( tror jag) rata sillen. Jag undrar dock om de vuxna äter så många. Det brukar ju ofta finnas så mycket mat på knytkalas, och köttbullar är verkligen gott, men för min smak är det lite jul över det och inte midsommar. Jag kör på 2 kilo nu:)
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

Jag har fått i uppdrag att göra köttbullar till midsommarbordet. Vi kommer vara runt 12 personer (3 är barn i åldrarna 4-12 år ). Jag har inte firat midsommar med dessa människor innan och funderar på om man äter så många köttbullar per person egentligen? Vid andra midsommarfester jag vart på, har det mest handlat om sill och potatis och kanske att det funnits alternativ ( ex köttbullar) för de som inte gillar sill.

Jag vet att det även kommer serveras potatisgratäng, Janssons och prinskorv detta år, och antar att alla kommer äta av allt. Så, vilken mängd kan räknas gå åt ungefär? Jag gör hellre lite för mycket än för lite, men inser att jag räknade lite väl högt igår när jag köpte 2 kilo färs;).

golits köttbullar i olika varianter är hans stora stolthet. och näst farmors den stora favoriten bland genpoolen. Låt dina köttbullar vara det extra allt som alla vill ha mer av och som aldrig tar slut.
 
Sv: Mängd köttbullar per person vid buffe?

golits köttbullar i olika varianter är hans stora stolthet. och näst farmors den stora favoriten bland genpoolen. Låt dina köttbullar vara det extra allt som alla vill ha mer av och som aldrig tar slut.

Extra allt lovar jag;) Utan att skryta ( skryt, skryt:D), brukar mina köttbullar vara efterfrågade:) Följer ditt tips.
 

Liknande trådar

Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 613
Senast: Sel
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
17 057
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 205
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp