Många som frågar om form...

Dreamer

Trådstartare
Jag vill gärna diskutera vidare det här med form, då många här på forumet (och naturligtvis, även ute i verkligheten) inte riktigt verkar veta vad det är eller hur man gör för att få hästen att gå så. (Och jag säger INTE att det är lätt! :crazy:)
Många tror att om hästen böjer på nacken så går den i form. (Här har vi alla dessa ryttare som mest rider med tyglarna och drar och joxar och när det inte går så tar man fram gramanen och diverse andra tillhyggen och rider endast hästens huvud.)

Vidare har vi ett ganska stort gäng som hävdar att om hästen höjer ryggen, då går den i form.
(Lite bättre inställning, men det är sällan man ser några hästar göra detta? Det är ofta gänget som vill ha en manual, en How-to som beskriver hur man rider. De som tror att det finns ett sätt, och att det är samma för alla hästar.)

Åter andra vill att hästen ska spåra (och därmed vara "rakriktad") för att vara "form".

Nu vet inte jag vad alla dessa människor menar med Form. Men jag antar, att de menar att hästen rör sig och bär upp sin ryttare på det absolut bästa sättet.

---

Man måste inse, att en häst kan både spåra och höja ryggen UTAN att vare sig gå i form (om vi med "form" menar det jag skrev innan) eller vara rakriktad.
Inse att hästen har fler kroppsdelar än rygg hals och hovar. Hästen kan spåra, lyfta ryggen och kröka på nacken, och ÄNDÅ vara spjärnig, gå bakom hand, skjuta mot hand, gå av i 3:e halskotan, böja sig och åla sig hit och dit, bulla ut på ena sidan, bära mer vikt med en hov än övriga, vara framtung, ha dålig balans, hålla i sig, göra sig sned i höften, skruva sig osv osv osv. Det verkar inte finnas nån gräns för hur många tusen olika saker en häst kan göra med sin kropp som hindrar den från att arbeta rätt.

Ridning måste gå ut på mer än att bara att driva och hålla i olika mycket. Dessvärre kan de flesta ryttare bara dessa två hjälper. De har inte lärt sig att prata med arschlet, samt inverka mha sin egen balans och tyngdpunkt. Utan ridning verkar endast bestå av drivning och halvhalter, mer eller mindre utan något riktigt mål.
Vad jag vill med detta inlägg, är inte att skälla på någon. Utan att förhoppningsvis få några att inse hur SVÅRT ridning är, och att man faktiskt behöver hjälp för att lära sig detta. Och det av någon som SJÄLV kan, inte "kärringa" på granngården som har ridit (urkasst) i 40 år.
Så, kanske en dag, får vi en bättre kvalitet överlag på både hästar och ryttare! :idea:

Intressant och bra skrivet!

Jag tycker att man dessutom ska nämna att alla hästar ju är olika. Vissa har ju mkt lätt för att då tex höja ryggen, vilket de ju då kanske inte alls går i en ändamålsenlig form för det, precis som du säger.
Medan en annan häst kanske har extremt svårt att höja ryggen. Och när den väl gör det, så då är den i rätt form.

Likaså vilka lösgörande övningar som är lämpliga varierar ju från häst till häst.
Jag har av många instruktörer hört att "sidvärtsrörelser är lösgörande". Punkt!
Knappast att sidvärtsrörelser är lösgörande för en häst som har extremt svårt att göra sådana! Och "filar" man då oavbrutet med just sidvärts på en sådan häst, så skapar man ju mer spänningar än man lossar dem.

Jag vill också påpeka att en graman kan användas i andra syften än att "dra ner hästens huvud".
Jag anser också att gramaner ofta används för flitigt och utan ngn som helst anledning. Lite "det ska bara vara så".

Har också genom åren märkt att själva visuella formen på när en häst arbetar optimalt varierar från häst till häst.
Vilket enormt många (även dressyrdomare) missar.
Jag har två hästar. En som är "byggd i uppförsbacke" och i generationer avlad på ridbarhet.
Den hästens optimala form för att få honom att hålla är ju helt olik min andra hästs!

Andra hästen är den modellen som äldre svenska halvblod har. Den modellen man med fördel "slänger in" lite fullblod i. Dessutom är han överbyggd, har bakbenen lite bakom sig och precis som sin far är han "tungriden" då han gärna blir framtung.
Att då "krulla ihop" denna hästs hals till en samling som är optimal för den andra hästen, leder ju ofelbart till att hästen släpar bakbenen, kommer bakom hand, och tycker ridningen blir obekväm.

Det man behöver göra först är ju att definiera vad form är. Det är enkelt och det är en av de saker man lär sig i sin början av karriär som ridlärare.

Formen är hästens arbetsställning

Svårare än så är det inte. Så vilken form som är "rätt" beror ju på vad man ska göra. Ska jag bara motionera hästen med så lite förslitningar som möjligt, eller vill jag träna hästen för att bygga upp den och kanske tävla? Eller ska min häst hoppa höga hinder? Kanske den ska orka gå och springa långa sträckor utan att bli för trött, trava i full fart en kort sträcka, osv osv.

Det många idag menar när de säger "i form" är egentligen "på tygeln", dvs att hästen är fysiskt och psykiskt avslappnad, rakriktad och uppmärksam på ryttarens hjälper.

Dessutom tror jag ett ord fallit bort från "universalsanningen" att sidvärtsrörelser är lösgörande. Jag tror det skulle vara Sidvärtsrörelser är lösgörande då de utförs RÄTT. Hur många gör sidvärtsrörelser så perfekt att de verkligen är lösgörande? En hörnplacering, rätt utförd, är lösgörande. En halt, rätt utförd, är lösgörande. Att rida rakt fram kan vara lösgörande. Allt handlar om man gör det på rätt sätt. Synd att det alltid glöms bort. Då hade man kanske börjat fokusera på vad som händer under sadeln istället för var hästen har sin nos?

Precis, man måste veta vad man gör och varför, och om det verkligen är rätt för just den hästen just då, och vilka nackdelar som kan komma ut ur att göra så. För det är långt ifrån alltid som vägen till målet ens liknar målet och ibland måste man "offra" något ett tag för att få rätt på något annat, svårare.
För att inte tala om ryttarnas olikheter och olika förutsättningar!

Därför är det tragiskt egentligen, att alla lärs att göra samma sak med sina hästar som t ex eleverna i en ridgrupp.
Och att många, precis som du säger, lär sig att vissa saker är bra (t ex sidvärtesrörelser!) och andra är dåliga (t ex att luta sig framåt).
Bra och dåligt finns inte. I så fall är "bra" att göra rätt sak i rätt ögonblick, och "dåligt" vice versa.

Den som inte inser detta kommer aldrig att komma någon vart inom sin ridning.
De som envisas med att _alla_ hästar ska böjas och göra skolor för att uppnå samling, de som tycker att sitsen, det är något vid sidan om som man kanske borde "slipa lite på ibland", men bara för att det ska se snyggt ut för funktionen har man inte koll på alls, eller de som kräver en massa saker av hästen trots att de inte vet var de har sitt eget arschle ens (oftast på ena eller andra sidan om hästens mitt, med vikt midja och en tå som pekar rakt ut åt sidan).

En sak är jag dock inte riktigt med på, hur kan graman användas på något annat sätt än dra ner hästens huvud? (Förutsatt att vi pratar om att den sitter på hästen, och att den sitter som den är avsedd att göra på hästen).
För den sitter ju "fast" i hästens huvud, och nere under sadelgjorden mellan benen. Så hur kan denna grej göra annat?

Håller helt med dig Dreamer.

När det gäller gramanen så har jag använt den på en häst där det funkade helt suveränt. Utan gramanen var hon störig, kastade med huvudet och var orolig (gammalt beteende från hon hade ont i munnen), men så fort jag hängde på gramanen, hon kunde alltså ta upp huvudet rejält även när den satt på, så slappnade hon av. Det var som om hon vågade slappna av då på nåt sätt. Skumt, men jag var glad att nånting funkade. Efter inte allt för lång tid hade knasbeteendet släppt och jag kunde plocka bort gramanen.

Ja, jag tycker det är bra igen dreamer!

Gillade särskilt det där du skrev; "de som kräver en massa saker, trots att de inte vet var de har sitt eget arschle ens..."

Man kan använda den så den liknar en martingal, dvs att den hindrar hästen att köra upp huvudet rätt upp/ner/fram.
Alltså så används inte gramanen för att få ner huvudet på hästen, bara så hästen inte kan köra skallen tex rakt upp och "bära iväg".

Jag är mkt restriktiv med gramanridande. Har inte använt ngn på många år.
Fick plötsligt problem med min häst att han inte ville det jag ville i skogen. Problemen har kommit av en tjej jag lät rida honom som det senare visade sig, busred ngt så grovt i skogen!

Min häst har jag ridit in och utbildat själv, och aldrig haft ngt problem med i skogen. Han är en sådan där avundsvärd "traktor" som tryggt tuffar fram var som helst.
Plötsligt får jag en häst som blir skitförbannad om han själv inte får välja gångart i skogen! :confused:
Alltså så fort jag i skritt kortar upp tyglarna, så ansåg han att det skulle vara full fräs i galopp! :confused:
Ngt jag ALDRIG låtit honom göra, men det gjorde den som red min häst ibland.

Och det var inte så enkelt att det bara var att sakta av igen, han började då galoppera sidled.
Och fick jag fatt på honom där, så gjorde han då i stället rejäla luftsprång för att få av mig gissar jag.
Fick jag även i det läget "tag" på honom, så körde han sonika bara ner skallen som en liten ponny som vill ha lång tygel!

Sådant "hopp och lek" är ju utanför en ridbana/ridhus en fara, då ju andra hästar, bilar osv kan finnas i närheten.

Jag jobbade i över ett år med att få honom sluta med beteendet, men helt fick jag inte bort det.
Och nu för ett par veckor sedan tröttnade jag på att inte veta om jag från ridpasset i skogen skulle få ställa in en löddrig och stressad häst som tagit över helt.

Så jag tog på en graman. Då kunde han inte göra luftsprången längre, kunde inte slita tyglarna ur händerna på mig.
Kände skillnad redan andra gången jag red ut! :bow:

Så jag såg gramanen i det fallet som ett sätt att sätta punkt för hans ideer innan ngt allvarligt hände!
För alternativet hade ju varit att skippa uteridning helt och bara rida i ridhuset, och det kändes inte heller bra.

Så snart åker gramanen av igen.

Nu är det ju också så att jag inte längre räknar mig som nybörjare, då jag gått instruktörsutbildning, tävlat tom 1,20 hopp med plac, har placeringar i stilhoppning och dressyr, har hållit på med ridhästar i över 25 osv.
Jag skulle ju inte rekommendera ngn som inte har hållit på tillräckligt länge att experimentera med gramaner, men jag anser jag har tillräcklig kunskap, dessutom har jag 2 kunniga tränare till min hjälp.

Så jag insåg även i det här fallet att man blir aldrig fullärd!
Jag trodde aldrig jag skulle få liknande problem med ngn av mina hästar, men det fick jag!
Fick tänka till länge hur jag skulle lösa problemen!

Många som använder gramanen, använder den till att just få hästens huvud där de tycker att det ska vara, och då håller jag med dig. Om man länger gramantygeln i handen minst 1 dm per hand, får den en helt annan funktion, den går in och hindrar en "stjärnkikare" från att undandra sig ryttarens ridning genom att bli kort och hög. Man kan dessutom istället för att spänna den under magen, spänna den i sidorna och använda den för att bli starkare om man måste sitta emot en häst som spänner käkarna och använder bakbenen för att skjuta ifrån mot bettet. En sådan häst börjar man lätt slita i munnen för att man inte orkar sitta emot, men med en graman är det lättare att "vara passiv" medan hästen drar. När hästen lättar från bettet, slutar gramanen verka. Den har inte heller då någon roll i huvudets positionering. Däremot tycker jag att gramanen har en annan stor nackdel, det är svårt att ge tillräckligt stora eftergifter eftersom gramanen måste längas dubbelt så mycket som den vanliga tygeln för samma eftergift, och det blir väldigt mycket remmar som hänger och dinglar i olika längder precis när man vill att hästen ska gå fri från tygeln. / Å

Förvisso tycker jag du har rätt i mycket av det du skriver, men lite trött undrar jag; vem kommer att omvändas? Kommer det att bli bättre kvalitet på ryttare och hästar? Är det så att någon inbiten ihopdragare/sparka-påare kommer att omvändas?

Men missförstå mig inte, visst är det rätt och riktigt i mycket det du skriver, jag känner ju väl igen källan.

Men är det inte lite väl generaliserande att skriva "Dessvärre kan de flesta ryttare bara dessa två hjälper. De har inte lärt sig att prata med arschlet, samt inverka mha sin egen balans och tyngdpunkt. Utan ridning verkar endast bestå av drivning och halvhalter, mer eller mindre utan något riktigt mål. "

Vet vi det så säkert? Att de flesta ryttare bara kan dessa två saker? Har vi så stor insikt i ridvärlden? Eller tror vi oss bara veta det för att det är en populär klyscha att häva ur sig?

Okej, ja på så sätt skulle till och med jag tycka att det var ok med graman. Om hästen inte gick att uppfostra på annat sätt, och det hade du ju försökt med i ett år.
Så mjukt det går men så hårt det behövs heter det ju...

Inte vet jag, men många här på forumet undrar ju. Varje vecka är här minst två-tre inlägg där det frågas om hur man får hästen i form.

Nä, de som inget högre mål har med sin ridning utan tycker att sparka och dra i tyglarna är något att hålla på med, de lär ju inte omvändas. Men några som har, kanske börjar förstå hur svårt det faktiskt är att samla och rakrikta en häst, och att det krävs mer än bara skänklar och händer. Min förhoppning är då att de börjar studera, hästanatomi till exempel, och människoanatomi också kanske. Och tar hjälp av en kunnig tränare. Många tror att de kan själva, och blir sura när deras ridning inte tar dem framåt. De rider sina 189 varv på volten dagligen utan att bli bättre. Det är den verklighet jag ser här på forumet, och den verklighet jag möter "där ute".

Jag har inte hört denna "klyscha" så jag visste inte att det var en. Men som sagt, det är detta jag ser överallt, så även här på forumet. Jag vill bara hjälpa, och det så många som möjligt på en gång. Istället för att skriva lite grann i varje tråd.

Varje vecka är här minst två-tre inlägg där det frågas om hur man får hästen i form.

Fast iochförsig, så är väl det ett sundhetsteckan, att man frågar?

Anledningen till att "folk" inte har tränare, tror jag inte i första hand är, att dom tror att dom kan allting själva.
Det finns nog lika många som HAR tränare, som är i total avsaknad av någon som helst känsla i sin ridning.

Jag brukar aldrig ge mig in i diskussioner om hästens form av följande anledningar:

- En ryttare som vet vad han/hon pysslar med har inget (i alla fall litet) behov av att läsa om det.

- En ryttare som inte kommit lika långt med sin ridning behöver mer än det teoretiska resonemanget för att förstå vad det är.

Jag tror det skulle vara Sidvärtsrörelser är lösgörande då de utförs RÄTT
Precis! Och varianten "tävlings-skänkelvikning" är exv INTE lösgörande... Jag känner en mycket skicklig veterinär som skämtsamt brukar påstå: "om det vore meningen att hästarna skullegå så där i skänkelvikning så hade de utrustats med ben på snedden..."
Det finns så oerhört mycket som kan vara lösgörande - och precis som nämndes tidigare: allt är olika från häst till häst! En del hästar lösgör sig bäst i rask skritt på lång tygel (en fantastisk gångart där massor med muskler används) medan en del lösgörs i galopp. Allt handlar ju om hur lyhörd ryttare hästen har begåvats med...

Själv brukar jag här på forumet sällan orka ge mig in i diskussion om "formen" - i synnerhet om frågan är av typen "hur ska jag få min häst att gå på tygeln?" - hellre skulle jag ta det "handgripligt" på plats, för det är en tränare som behövs, allt kan inte läras teoretiskt. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka