Många lastar sin B-kortslastbil för tungt

När yrkestrafikgruppen i Västerås för någon månad sedan utförde täta trafikkontroller, vägdes många mindre lastbilar med plats för två hästar - lastbilar som får köras av personer med personbilskörkort. Resultatet? Samtliga bilar var för tungt lastade.

Jag tror många räknar med böter någon enstaka gång både i lastbilar och transporter. Det är sällan man väger.

Problemet är att folk inte går med sig allt man vill snarare än att man inte har koll på vikten. Konstigt dock att alla vägde för mycket. Det finns de som är laglydiga.

Jag tror många räknar med böter någon enstaka gång både i lastbilar och transporter. Det är sällan man väger.

Problemet är att folk inte går med sig allt man vill snarare än att man inte har koll på vikten. Konstigt dock att alla vägde för mycket. Det finns de som är laglydiga.
Problemet är vell att bilarna reggas innan inredningen är inne i bilen. När man knappt kan lasta en häst...

Inte en B-kortsbil men jag lastade faktiskt båda mina (små) hästar i ett vanligt släp med lastvikt drygt 1000 och åkte till den närliggande ÅVC och vägde släpet. Ca 130kg övervikt, även om det ”borde” ha gått bra. Skönt att veta säkert!

Problemet är vell att bilarna reggas innan inredningen är inne i bilen. När man knappt kan lasta en häst...

Inredningen finns alltid med i en reg besiktning, bilen/släp skal vara i "bruks" skick när besiktning genomförs och därefter beräknas tillåten lastvikt. Problemet är fortfarande att folk inte har koll på sin häst/hästars vikt, utrustning och foder. Är det dessutom en bodel tenderar ju många att ta med sig kläder och mat för 3-4 veckors behov fast man bara är borta 2 dagar (precis på samma sätt som när samma människor åker på 2 veckors semester och har med kläder och smink för 6 månaders uppehåll och undrar varför de för betala övervikt vid checkin) .

Inredningen finns alltid med i en reg besiktning, bilen/släp skal vara i "bruks" skick när besiktning genomförs och därefter beräknas tillåten lastvikt. Problemet är fortfarande att folk inte har koll på sin häst/hästars vikt, utrustning och foder. Är det dessutom en bodel tenderar ju många att ta med sig kläder och mat för 3-4 veckors behov fast man bara är borta 2 dagar (precis på samma sätt som när samma människor åker på 2 veckors semester och har med kläder och smink för 6 månaders uppehåll och undrar varför de för betala övervikt vid checkin) .
Inte om du läser hippsons artikel

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/overlastade-hastlastbilar-stack-ut.htm

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 056
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka