Många cavalettibommar

Estivuz

Trådstartare
I vanliga fall brukar man ju ha kanske 4 travbommar vid markarbete.
Om man nu skulle använda sig av säg, 10-15 bommar efter varandra, är det ett bra sätt att stärka hästens rygg? Eller blir det motsatt effekt med så många efter varandra?

Sv: Många cavalettibommar

Visst är det användbart med många bommar efter varandra, problemet på en så lång serie som du beskriver är att det kräver mycket koordination och balans av hästen. Risken finns att den kommer ur balans någonstans på vägen och riskerar trampa fel över bommarna, vilket i olyckliga fall kan leda till ett fall eller vrickningar eftersom det är svårt för hästen att reda ut situationen inne i en så lång bomserie. Om man vill ha långa bomserier kan det istället därför vara bra att dela upp dem med ett par steg utan bommar i mitten av serien och sedan fortsätta ut över resterande. Vill du få bättre effekt på ryggern är det bättre att höja bommarna lite än att bygga långt. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 782
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 352
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka