Manen bara står rakt upp!! :/

T

TheOne

Jag har försökt tunna ut manen på mitt fullblod, men den ställer sig bara rakt upp!! Vad ska jag göra?? Vet inte längre om jag ska fortsätta tunna eller bara ta av den på längden för att få den att lägga sig igen, ser ju helkul ut! :confused:

Sv: Manen bara står rakt upp!! :/

Ligger den ner när den inte är urtunnad?
Mitt hbl har jag kämpat med med manen i väldigt många år, den står rakt upp om den inte är tillräckligt lång och tung, den ligger fortfarande inte platt dock... På ålderns höst nu (26) har den dock trillat ner en bit och ligger bättre än någonsin :) , jag hittade inget som hjälpte, bara att acceptera tror jag...

den låg ner när jag fick honom, men då var den låååång.... skulle korta och tunna ut den tänkte jag, sen dess har den stått upp!! ;) I 2 år nu!

Kanske en anledning till att den var lång förrut då ;)

Jag höll också på att tunna min hästs man och försökte med allt för att få den att ligga. Nu tunnar jag inte längre utan bara kortar och den ligger ner.

Rycker du den åt rätt håll dvs. tupera och dra uppåt.De flesta tuperar och drar neråt vilket leder till att ryckningen går fortare men manen reser sig. När detta väl är gjort brukar det ta ett par gånger innan den lägger sig åt rätt håll. Oftast pratar man om en handsbredd på manen men på tävlings hästar en hand + tummen ner på längden. då det är lättare att få runda knoppar sen.
Hoppas det gav något annars vet jag inte vad du ska göra.

Jag drar nog neråt.. men vad gör det för skillnad?? När man tunnar drar man ju ändå ut från roten?? Men jag ska absolut prova att dra uppåt om det hjälper! :)

Jag rycker mest det undre håret.
Sen håller jag inte på att tupera:crazy: utan tar en liten tofs, drar uppåt med pekfinger o tumme o tar lixom stöd av mankammen o rycker uppåt.
Upplever att hästarna inte gillar att man tar för få strån eller tuperingen

Brukar inte heller tupera.. har en järnmankam och snurrar runt den och rycker fort! gör inte lika ont i fingrarna och man kan rycka fortare, känns som om det skulle vara bättre för hästen också om det går fort!! fick lära mig det i Luxemburg av min tyska tränare..... Där ryckte dom även svansen, istället för att klippa svansen vid sidorna hade min tränare en tång och ryckte bort håret...

Axel: du får alltså din hästs man att ligga ner om du rycker mest underifrån?

Ja!
Men rycker inte en lång man till kort på en gång, utan gör lite -1g/ mån. Så att det ryckta hinner börja växa ut o lägga sig ner med övrig man.

Vad är inte tupering om inte när du drar fingrarna uppåt??

Blöt manen och fläta den. Låt flätorna sitta i typ 2 veckor och sen ska den förhoppningvis ligga ner!=) Vet många som har gjort det och det har funkat bra!

har tofsar i för att få den att ligga... kanske ska prova att ha den flätat också, tofsarna vill ju mest stå upp :)

Komplettera blöta manen och göra små tofsar men en sån här. Då ligger den garanterat ner.
zoom_pic.asp

/P Döben

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård